2011-06-07, 08:41
Medlem
gandihellfishs avatar
Som topic säger så har jag ett lock för mitt högra öra. Hörseln är nedsatt hela tiden och när jag rör örat så låter det "Plopp" som något sätter sig på tvären o jag hör ingenting. Jag har varit o rotat med tops (vet det är fel men i brist på bättre) och får inte ut något vax över huvud taget, det är tomt. Trycker jag på örat lite till så släpper det där heltäckande locket, men det känns fortfarande skumt och hörseln är nedsatt.

Jag har ingen förkylning och jag anstränger mig inte fysiskt. Någon som har en idé? Jag börjar bli desperat...
Citera
2011-06-07, 08:48
Medlem
SchKutts avatar
Finns propplösare att köpa på apoteket. Sedan så kan du hålla för näsan, stänga munnen och blunda samtidigt som du blåser. Då kan locket släppa. Brukar dock funka efter några försök så prova på..
Citera
2011-06-07, 08:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Man behöver dock inte ha vax, men cyklar ner till apoteket och köp revaxör.
Citera
2011-06-07, 08:59
Medlem
gandihellfishs avatar
Jag får testa det med revaxör.
Men ska det inte vara farligt att hålla för näsan och blåsa ut?
Citera
2011-06-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Jag får testa det med revaxör.
Men ska det inte vara farligt att hålla för näsan och blåsa ut?

Nej det ska inte vara farligt. Folk som dyker använder ju det för att öronen inte ska gå sönder. Men gör det ont när du blåser så är det nog inte bra att fortsätta.
Citera
2011-06-07, 11:51
Medlem
Lock för örat beror väl på att trycket i örat förändrats på något sätt?

Testa att tryck under framsidan av örat, där det är hårt. Så: Håll tummen mot örat, precis där det "börjar" vid ansiktet. (Fin förklaring.) Och tryck uppåt. Det brukar fungera för mig.
Citera
2011-06-07, 17:10
Bannlyst
Bara ett blindskott. Dyker du, brädseglar eller gör något annat som innebär att du ofta är i kallt vatten? Då kan man få något som kallas surfaröra. Det bildas små utskott av ben eller brosk i hörselgången. De börjar som små riskorn och kan växa så att de också ger nedsatt hörsel. Man får lättare lock för öronen och får man vatten i dem kan det dröja länge innan man får ut det.

En sköterska kan se om du har något konstigt i hörselgången, men som sagt, detta var ett skott i blindo. Det finns många andra anledningar. Öronvax t ex. Som andra skrivit finns Revaxör dör det.
Citera
2011-06-07, 19:30
Bannlyst
Hoppsan, Tryckfelsnisse i farten. "finns Revaxör för det" ska det vara. Här ska ingen dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in