2011-06-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmenjovisst
Ahh, när ska folk lära sig???

Neuroleptika ger ökad hunger och därmed äter man sig tjock. Tabletterna i sig gör alltså ingen tjock.

Så för fan ha lite karaktär!

Men...det är svårt att stå emot hungerskänslor som neuroleptika ger. Det är som om hjärnan blir aktiverad på att KÄKA.

Sluta skuldbelägg alla som kämpar med medicin och vikten.
Citera
2011-06-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Men...det är svårt att stå emot hungerskänslor som neuroleptika ger. Det är som om hjärnan blir aktiverad på att KÄKA.

Sluta skuldbelägg alla som kämpar med medicin och vikten.

Jag äter själv seroquel och vet hur jobbigt det är när hjärnan bara säger ät ät äät! Men jag håller fortfarande fast att det handlar om karaktär. Blir så less på folk som verkar tro att det är tabletterna som gör att de går upp i vikt.
Citera
2011-06-07, 22:20
Medlem
Isets avatar
Med zyprexan upplevde jag inga ät-cravings, jag bara svällde upp iaf. Kanske åt jag lite mer vid varje måltid och det räckte...
Citera
2011-06-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Med zyprexan upplevde jag inga ät-cravings, jag bara svällde upp iaf. Kanske åt jag lite mer vid varje måltid och det räckte...

Zyprexa är känt som rävgift inom psykiatrin då den ofta ger sjukt ökad hunger och därmed snabba kilon.
Citera
2011-06-08, 00:26
Medlem
Sweeper80s avatar
Går ner i vikt av Fluanxol, 0,5 mg/dag.
Citera
2011-06-08, 08:08
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Jag äter själv seroquel och vet hur jobbigt det är när hjärnan bara säger ät ät äät! Men jag håller fortfarande fast att det handlar om karaktär. Blir så less på folk som verkar tro att det är tabletterna som gör att de går upp i vikt.
Nu är det som så att TS inte efterfrågade hur man skaffar sig karaktär utan om tips på mediciner så sluta tjafsa eller tillför något vettigt till tråden åtminstone.
Citera
2011-06-08, 08:42
Medlem
Isets avatar
Citat:
Så för fan ha lite karaktär!

Visst, karaktär och självdisciplin är paradgrenar när man får skov av sin sjukdom. Det jag önskar mig är mediciner utan biverkning som matlust för det gav mig ätstörning.
Citera
2011-06-08, 14:16
Medlem
Citat:

Jag kände ett enormt sug på sötsaker av Zyprexan, helt "onormalt" vid vad jag känner utan.
Citera
2011-06-08, 15:18
Medlem
Isets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Jag kände ett enormt sug på sötsaker av Zyprexan, helt "onormalt" vid vad jag känner utan.

Jag har hört att det är vanligt. Jag blev misstänksam när jag pratade med andra och insåg att dom hade en fjärdedel av min dagsdos som absolut nödfall-vid behovs medicin. Vägrar zyprexa sen dess. Har Abilify och har inte gått upp nått alls, inget sug, ingen "svullenhet" sas.
Citera
2011-06-08, 17:23
Medlem
Citat:
Jag har hört att det är vanligt. Jag blev misstänksam när jag pratade med andra och insåg att dom hade en fjärdedel av min dagsdos som absolut nödfall-vid behovs medicin. Vägrar zyprexa sen dess. Har Abilify och har inte gått upp nått alls, inget sug, ingen "svullenhet" sas.

Vad bra att Abilify funkar..
Än ju ingen hit att förutom ens dåliga mående, så skall man må dåligt över vikten.
Citera
2011-06-09, 15:38
Medlem
Jag gick upp några kilo på zyprexa (tack och lov bara magen, och det gick fort att banta bort) och jag gick ner genom att helt enkelt skriva upp det jag äter och planera.
Citera
2011-06-16, 15:08
Medlem
Zyprexa kan vara ett jäkla helvete för vissa, vet flera som gått upp sjukt mycket i vikt av denna.
Enligt Wikipedia finns det studier som menar att Zyprexa påverkar mer än bara aptiten:

"Dessa effekter kan vara relaterade till läkemedlets förmåga att inducera viktökning, men det finns några rapporter om metabola förändringar i frånvaro av viktökning och nya (2007) bevis föreslår att olanzapin direkt påverkar fettcellerna och gynnar fettupplagring."

Själv har jag gått på både Seroquel och Abilify, gick inte upp i vikt mer än kanske nåt extrakilo.

"Mindre grad av viktökning sker med risperidon och quetiapin (seroquel). Ziprasidon och aripiprazol (abilify) anses vara viktneutrala antipsykotika" (wikipedia igen)

Sen är det väl som med alla mediciner, olika från person till person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in