• 1
  • 2
2011-06-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zhaozhou
Hello!

Jag har en sambo som sen jag träffade henne har varit i en någorlunda djup depression, men nu på senare tid har det blivit värre. Hon försöker vara för sig själv så mycket som möjligt, hon vill inte ta hand om några problem och försöker ofta sova bort dagar. Jag försöker göra så mycket jag kan, jag hjälper henne till sjukhuset ibland och försöker få tag i en psykolog åt henne, betalar räkningar, städar, men det finns bara så mycket jag kan göra åt henne. Jag tror att hon börjar komma komma in i tankesättet att försöka ta livet av sig själv, och jag är naturligtvis väldigt orolig.

Jag såg henne räkna sina antidepressiva piller häromdagen, och det inklusive de piller hon inte längre tar, så jag tänkte att hon kanske kommer försöka ta en överdos.

Detta är det hon har hemma, i mindre och större mängder;
Propavan
Mirtazapin Teva
Paroxetin Orifarm
Zyprexa
Zopiklon Mylan

Är överdos av någon/några/alla av dessa någonting hon överhuvudtaget kan ta livet av sig med?

MVH.

Zopiklon är ofta bra sömnmedicin, men ska absolut ej överdoseras. Det gäller f ö alla mediciner.

Är alla dessa preparat aktuella eller har ni kvar inaktuella preparat hemma? Lämna tillbaka på apoteket det som inte är aktuellt. Se till att sambon tar det som hon är ordinerad, precis så som det är tänkt. En stor andel av patienterna, oavsett sjukdom, tar inte medicinerna som det är tänkt eller struntar i dem helt. Om hon inte tar dem som det är tänkt, fråga varför, och samråd med läkare om det finns alternativ som kan passa bättre.
Citera
2011-06-06, 21:55
Medlem
Isets avatar
Ta bort propavanen (eller håll jävligt noga koll på dom). Propavanen är lömsk, hindrar kräkreflexen så redan mindre mängder (i kombination med alkohol) kan vara mycket skadliga.
Citera
2011-06-07, 14:28
Medlem
Zyprexa saknar antidot vad jag vet Har för mig att de flesta tyngre antipsykotika också saknar motgifter men att de är ovanligt inneffektiva att ända livet med, just bla för att själva poängen med antipsykotikan är att "vara kvar IRL " så att säga, särskilt vid psykoser och vanföreställningar, men det i sig innebär väl inte att Zyprexa inte kan ta kål på en. Eller iaf levern.
Citera
2011-06-07, 14:41
Medlem
zhaozhous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Zyprexa saknar antidot vad jag vet Har för mig att de flesta tyngre antipsykotika också saknar motgifter men att de är ovanligt inneffektiva att ända livet med, just bla för att själva poängen med antipsykotikan är att "vara kvar IRL " så att säga, särskilt vid psykoser och vanföreställningar, men det i sig innebär väl inte att Zyprexa inte kan ta kål på en. Eller iaf levern.

Ah, tack så mycket. Jag tog mig in till Apoteket idag och lämnade tillbaka lite oanvänd medecin, och sömnmedecinen finns det inga större lager på, så jag känner mig lite säkrare nu.
Citera
2011-06-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zhaozhou

Detta är det hon har hemma, i mindre och större mängder;
Propavan
Mirtazapin Teva
Paroxetin Orifarm
Zyprexa
Zopiklon Mylan

Är överdos av någon/några/alla av dessa någonting hon överhuvudtaget kan ta livet av sig med?

MVH.

Jag känner inte igen alla mediciner du nämner, men kollade upp lite på FASS och en överdos på en blandning av alla dessa piller tror jag skulle vara direkt livsfarlig. Zopiklon och Propavan är ju sömnmedicin och ska aldrig överdoseras, bara en överdos på dem skulle kunna sluta illa. Så dem ska du absolut hålla koll på. Det är rätt vanligt att man förutom att peta i sig massa piller även blandar in alkohol, och både Mirtazapin och Paroxetin i kombination med alkohol gör att man kan bli dåsig. För att inte tala om Propavan & Zopiklon ihop med alkohol.
Så låt säga att hon petar i sig alla tabletter hon har och dessutom blandar det med alkohol så är risken nog väldigt stor att det slutar illa. Tror att som sagt att risken kan vara rätt stor utan alkohol också.

Att hon räknade sina piller kan dels tyda på att hon planerar ett självmordsförsök, men det kan också vara ett rop på hjälp. Att hon gjorde det när du var hemma och kunde se det kan tyda på det. Men det är så klart bara en spekulation från min sida, har erfarenhet av en anhörig som hade samlat ihop alla sina piller och sen lämnande dem framme i sin säng ihop med självmordsbrev för att visa att "h*n mådde så pass dåligt att h*n hade tankar på att göra det, men ångrade sig".

Inte direkt uppmuntrande inlägg kanske, men det kanske ger lite svar på din fråga ang medicinerna i alla fall.

EDIT: såg nu att du lämnat tillbaka flera av dem, bra gjort.
Senast redigerad av NewArtRiot 2011-06-07 kl. 15:00. Anledning: tillägg
Citera
2011-06-07, 21:44
Medlem
Låter som en tung situation för dig, men skönt att höra att du vill hitta nåt sätt att hjälpa henne. Prata med henne och se hur hon mår, försiktigt. När jag var inne i en tung depression var det jobbigt att inte kunna uttrycka vad jag kände, och ännu tyngre att ingen verkade våga prata med mig. Jag var långt ifrån nog stark att själv ta kontakt med någon.

Jag var dock inte i något förhållande just då, och alla är vi olika. Men jag tror det är viktigt att du visar henne att allt du gör är av omtanke och inte av misstänksamhet, bl.a att du har lämnat tillbaka mediciner. Så det inte verkar som att du misstror henne, som en deprimerad person kan ta till sig ordentligt. Men bra gjort ändå, verkligen.

Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in