2011-06-06, 12:24
Medlem
När jag köper svensk fläskkarré tycker jag ofta att den är mycket bättre än den med danskt ursprung. Det är betydligt mindre segt, mindre "senigt" och mindre fett överallt. Dessutom luktar den svenska fläskkarrén många gånger bättre, och håller även bättre i kylen. Det sista kan dock vara skillnader i förpackningsteknik.

Handlar detta om ren slump, skillnader mellan lokala producenter eller är det en faktiskt koppling till djurhållningen?
Citera
2011-06-06, 14:55
Medlem
Det är inte bara så att det är fläskkarré av sämre kvalitet som brukar exporteras och säljas billigt i andra länder? När vi köper lite dyrare köttbitar blir de flesta lite nationalistiska av sig, det gäller för alla länder. När vi köper billigt så är det bara priset som betyder något.
Citera
2011-06-06, 15:12
Medlem
Båda bitarna har kostat precis lika mycket (extrapris). Iofs sätts det danska köttet ner oftare än det svenska.
Citera
2011-06-07, 18:27
Medlem
magpies avatar
Det finns 20 miljoner grisar i Danmark, dvs rätt många fler än i Sverige och på en betydligt mindre yta. Danskt fläskkött är inte lika bra som svenskt, vilket märks särskilt väl när man pillar med fläskfilé.
Citera
2011-06-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Det finns 20 miljoner grisar i Danmark, dvs rätt många fler än i Sverige och på en betydligt mindre yta. Danskt fläskkött är inte lika bra som svenskt, vilket märks särskilt väl när man pillar med fläskfilé.

Har du några bevis på det här? Att jämföra grisar per kvadratkilometer land med deras köttkvalitet känns lite som att jämföra äpplen med apelsiner. Varför skulle köttkvaliten vara sämre bara för att man åker över ett sund?

Det är inte bara så att bra kött stannar inom landsgränserna för att man där kan ta ut ett högre pris och dåligt kött exporteras till utlandet där man kan priskonkurrera? Med dåligt kött menar jag mindre "fina" bitar med högre fetthalt, mer hinnor och senor.
Citera
2011-06-08, 17:39
Medlem
jajahars avatar
Gick på den där lätte och köpte billig vakuumpackad fläskkarré från Danmark. När jag öppnade förpackningen så stank det om köttet. Åkte tillbaka till affären och visade upp varan. De beklagade men menade att det danska köttet faktiskt är sämre än den svenska. Jag fick inte bara en ny karré utan två, av svenskt ursprung, som kompensation. Jag köper aldrig mer det danska köttet. OBS! Vakuumförpackningen var hel.
Citera
2011-06-08, 18:35
Medlem
vad jag förstår är reglementet helt annorlunda vad gäller grisuppfödning i danmark jmft med sverige. det är alltså mkt hårdare här. därför är det även oftast dyrare o bättre. nu vet jag iof sig inte om det är bättre då jag i princip aldrig köpt danskt. men det är en gissning =)
Citera
2011-06-11, 21:10
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie

Jag håller med!
För i dag när jag "pillade" med en bit vacump fläskfile från Danmark så undrade jag om det verkligen var fläskfile eller det var någon annan del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in