• 1
  • 2
2011-06-09, 16:38
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiberiusGracchus
Fast en cyniker ser inte saker för vad de är, eftersom han förtränger sin empatiska funktion.

Det är inte fel att tro och hoppas, vi har den förmågan av en anledning. Att inte våga lita på andra människor, att inte våga tro på någonting bättre. Det är inte klokt, även om jag förstår att erfarenheten av att leva i den här världen ofta pekar i den riktningen.

Men empati har inget att göra med vad saker är och inte är, den förändrar inte deras tillstånd eller former förutom för dig själv. Objektivitet måste vara något att sträva efter för att kunna tolka världen som den är.

Tro och hopp är mekanismer som vuxit fram som frukter av levnad i ständig hopplöshet. Dessa kan på ett sätt anses rationella eftersom de gör tillvaron drägligare för stunden, men de påverkar ändå inte utgången i slutändan.
Citera
2011-06-09, 19:56
Medlem
Folkess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Vilket är samma sak.

Nä men jag lovar alltså, det är inte det. Nu vill jag att du är lite mer naiv och antar att jag har rätt och inte att jag har fel. Men du kanske vet om att du har rätt och att jag har fel och då är det såklart en annan sak? Fast det tycker du inte?
Citera
2011-06-10, 12:22
Medlem
Shifthappenss avatar
Om tillräckligt många säger en och samma sak blir den sann.
Citera
2011-06-10, 14:59
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Men empati har inget att göra med vad saker är och inte är, den förändrar inte deras tillstånd eller former förutom för dig själv. Objektivitet måste vara något att sträva efter för att kunna tolka världen som den är.

Empati är den rationella funktion med vilken vi förstår andra människor. Empati i sig förändrar inte sakers tillstånd eller former, det gör endast praktisk verksamhet, men om man vill påverka andra människor så är det väldigt fördelaktigt att ha en utvecklad empati.

Att empati skulle stå i motsättning till objektivitet är en konstig föreställning. Empati är som sagt en rationell funktion för att nå kunskap, med ett utvecklat empatiskt sinne kommer man närmare ett objektivt perspektiv än med ett mindre utvecklat empatiskt sinne.

Det är slående hur förtryckt människans empatiska funktion är i det borgerliga samhället. Uppenbart så är empatin ett hot mot samhällsordningen och måste därför förtryckas, stämplas som irrationellt - trots att det är vår mest utvecklade rationalitet, någonting tillhörande det kvinnliga "lägre stående" könet.

Citat:
Tro och hopp är mekanismer som vuxit fram som frukter av levnad i ständig hopplöshet. Dessa kan på ett sätt anses rationella eftersom de gör tillvaron drägligare för stunden, men de påverkar ändå inte utgången i slutändan.

Det tror inte jag. Jag tror att det är oerhört nyttiga känslor, som kan inspirera människan att kämpa vidare - vilket mycket väl kan bära frukt i slutändan.

Men dessa känslor kan också kanaliseras in i passivitet, vilket är en central funktion hos dominerande religioner och ideologier. Som säger att bara man tror och hoppas så kommer saker att ordna sig.

Men det är ett rent bedrägeri. Tro och hopp fyller endast en positiv funktion om de inspirerar till handling. Om de istället inspirerar till passivitet så är det raka motsatsen.
Citera
2011-06-12, 21:50
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kutlan
Tjenare, först vill jag bara förklara min syn på Flashback.

Flashback är ett ställe där alla olika typer av människor möts och diskuterar olika fenomen runt om på vår jord. I skydd av datorskärmen och med dold identitet vågar folk ofta säga vad de står för eller vad de tror de står för. Folk vill övertyga dom ena och dom andra med olika teorier och sina egna fakta som de hittat från höger och vänster.

En dag kan du läsa en tråd som handlar om hur dåligt den svenska invandringspolitiken är och hur mycket det kostar oss skattebetalare och en annan dag läser du motsatsen, om hur vi i Sverige behöver fler folk för att klara av en ökad ekonomiskt tillväxt.

Är ni verkligen tillräckligt naiva? Jag vet själv att man som människa påverkas av det man läser, man kanske drar upp fakta och synpunkter (från Flashback) någon gång "att man hört.. si och så.." vid en diskussion med en bekant.

Jag tycker det är svårt att ta flera saker på allvar på Flashback, främst för att det är folk som är i olika åldrar som yttrar sig med synpunkter och saker de inte har en aning om. Det är jävligt lätt att bli manipulerad av sina människor i sin närhet och i slutändan tro precis som sina föräldrar gör et cetera. Men Flashback har också lärt mig saker, saker som att man fan aldrig ska tro på Aftonbladet och att dom är väldigt dåliga på att själva kontrollera sina källor.

Nu till diskussionen - Hur naiv ska man vara? Folk generellt verkar vara väldigt god trogna.
Mitt exempel: Den globala uppvärmningen som orsakas av man-made co2. Till att börja med är det nästan alla som tror på det, jag är emellertid lite kluven - men jag avfärdar inte teorin helt.

Dokumentärfilmer: The global warming swindel & an inconvinient truth

Till en början - sluta simplifiera verkligheten efter en uniformerande definiering som "jag och ni". Till ämnet då - hur naiv skall man vara? Naiv är ett negativt laddat ord, men sant är att ALLA människor är naiva, bara i olika grad. På samma sätt är även ALLA människor subjektiva i sina resonemang och argument - bara i olika grad. Motsatsen till att vara naiv är väl att inte förneka något och inte heller bekräfta något. Att aldrig ta ställning eftersom man egentligen aldrig kan vara säker på om ens slutsatser är korrekta.

Det är väl svårt att ge ett kort svar på hur naiv man skall vara - men om man förslagsvis skall analysera trovärdigheten i en forskningsrapport kan man väl ställa lite frågor som inte är praktiskt omöjliga att svara på - så långt är det väl resonligt att sträcka sig. Annars kan man ju ställa frågor i massvis med frågor som man praktiskt taget aldrig kan få ett säkert svar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in