2011-06-06, 21:41
  #61
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savooo
Ja inte var de mcdonalds dom åt!

Men potatis åt dom säkert!

Jävlar, du bara kommer in och styr upp tråden! Snyggt inlägg.

Kungen åt bara zigenarbarn. Som idag.
Citera
2011-06-06, 23:21
  #62
Moderator
manamanahs avatar
Nävgröt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4vgr%C3%B6t

Har ätit det en gång. Gott men lite stabbigt. Men det är svårt att misslyckas med kombinationen fläsk och lingonsylt.

10 september är visst nävgrötens dag! Ska firas!
__________________
Senast redigerad av manamanah 2011-06-06 kl. 23:23.
Citera
2011-06-07, 06:31
  #63
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol

Hur såg kosthållet - till vardags samt till fest - ut på 1600-talet för en :

1. Dräng i Närke

2. Norrländsk kustbonde

3. Borgare i Stockholm

4. Adelsman i Skåne


Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Nu har vi betat av det mesta av ovanstående. Dock återstår Adelsmannen från Skåne.

Hjälp nu till att komponera en realistisk och tidstrogen 6-rättersmeny
till dennes gästabud anno 1750.

Följande kriterier gäller : 2 kalla rätter + 3 varma + en dessert.


Citerar mig själv här ovan och som ingen tycks ha tid att komponera en realistisk
och tidstrogen 6-rättersmeny till Grefve X gästabud på X-holms slott anno 1750
så gör jag själv ett försök - på fri hand :

Kräftpastej med med syrlig dill och senapssås
Aladåb på Rapshöna med mild jordärtskockspuré
---
Kalvstek på spett med pocherad Sparris
Ugnstekkt Svan med rostade Kastanjer och vinbärsgelé
Pepparrotsgädda med skirat smör
---
Hasselnötspudding med Glace och Smultron
Citera
2011-06-07, 15:50
  #64
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Maten var väl jävligt salt iaf av konserveringsskäl
Citera
2011-06-07, 16:16
  #65
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
En sjuhelvetes jävla massa bröd, typ 80 % av kaloriintaget stod brödet för. Hade man tur kunde man kanske få lite ost, eller möjligen en klick smör till. Fläsk åt man också, dock väldigt salt sådant. Sill förekom. Ibland under riktigt festliga tider kunde man unna sig en talrik gröt. Det var nirvana för dem.
Citera
2011-06-07, 16:47
  #66
Medlem
Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Citerar mig själv här ovan och som ingen tycks ha tid att komponera en realistisk
och tidstrogen 6-rättersmeny till Grefve X gästabud på X-holms slott anno 1750
så gör jag själv ett försök - på fri hand :

Kräftpastej med med syrlig dill och senapssås
Aladåb på Rapshöna med mild jordärtskockspuré
---
Kalvstek på spett med pocherad Sparris
Ugnstekkt Svan med rostade Kastanjer och vinbärsgelé
Pepparrotsgädda med skirat smör
---
Hasselnötspudding med Glace och Smultron

Bra gjort! Plus för kalvsteken och efterrätten , men vissa betänkligheter kring svanen.
Citera
2011-06-07, 17:07
  #67
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Bra gjort! Plus för kalvsteken och efterrätten , men vissa betänkligheter kring svanen.

Det åts Svan 1790 och sägs smaka mycket gott och skall påminna om Gås. mvh
Citera
2011-06-07, 18:05
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Det åts Svan 1790 och sägs smaka mycket gott och skall påminna om Gås. mvh

Svan åts långt fram på 1900-talet. Min morfar berättade om att drängarna i granngården sköt svan med ett salongsgevär (en statuspryl på den tiden) som pigorna tillredde då bonden och hans fru var bortresta. Det här var under första världskriget.

Enligt min morfar ska det vara ungsvan eftersom gamla svanar blir sega och träiga, enligt säkra uppgifter, alltså men de unga svanarna är alltså mycket delikata.
Citera
2011-06-07, 18:06
  #69
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Dem åt väl mest barkbröd, och detta fortsatte dem äta hellre än potatis ett bra tag.

bakad brödsort, som vanligen bestod av en blandning av barkmjöl av tall, men även av björk, alm, lind med flera, samt råg- och/eller vetemjöl

http://sv.wikipedia.org/wiki/Barkbr%C3%B6d


Det var ju bara för att man var så fattig att man inte hade råd att baka bara av mjöl, utan fick dryga ut det med bark som smakade bra illa. Knappast något man hade större lust att göra. Minns jag rätt var många ganska skeptiska mot den nya potatisen och det var väl det som gjorde att folk inte började äta den direkt.
Citera
2011-06-07, 20:19
  #70
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
Det var ju bara för att man var så fattig att man inte hade råd att baka bara av mjöl, utan fick dryga ut det med bark som smakade bra illa. Knappast något man hade större lust att göra. Minns jag rätt var många ganska skeptiska mot den nya potatisen och det var väl det som gjorde att folk inte började äta den direkt.
Barkbröd är både nyttigt och välsmakande. Det bakas barkbröd än idag som en delikatess. Det hade inget med fattigdom att göra utan var en helt naturlig ingrediens i viss sorts bröd.
Citera
2011-06-07, 22:49
  #71
Medlem
Fortis et libers avatar
Potatisen var inte etablerad här än, det var rovor som gällde.
Citera
2011-06-08, 00:12
  #72
Avslutad
Stekt salt sill?
surströmming?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in