2011-06-06, 17:51
  #49
Medlem
Crypt9ns avatar
Pasta Alfredo..
Citera
2011-06-06, 18:06
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Om vi då börjar med drängen - som ända in på 1900-talet arbetade under vad vi idag
skulle kalla slavliknande förhållanden - och försöker resonera oss fram till vad han åt :

Det var nog inga variationer i matsedeln och varje måltid var i stort den andra lik.
Som arbetstiderna var långa (kanske 05.00 - 20.00) bör det ha varit två till tre mål/dag.
Gröt av råg och korn (ev. havre?) utan mjölk - ingick säkert i varje måltid. Till gröten
åts det nog mest nedsaltad insjö-fisk som t.ex. Mört, Braxen, Ruda, Sarv och Abborre,
ev. Gädda och Gös. Dessa fiskar förvarades huller om buller i en stor tunna med saltlake.
Kanske vattnades dom ur innan dom gavs ett hastigt uppkok eller så åts dom som
de var - salta och råa.
Under kortare raster gavs kanske en brödbit (naturligtvis utan smör som var en lyx)
Som omväxling till gröten serverades nog ibland kokta rovor/kålrötter och kanske
saltad svamp (?). Genomgående dryck var säkerligen - vatten.
(På hösten fanns kanske möjlighet, att på sin lilla fritid förse sig med skogens bär).

Denna meny såg likadan ut 7 dagar i veckan året om. De enda undantagen jag kan
tänka mig var vid stora helger som Jul och Midsommar samt vid höst-slakten.
Vid dessa enstaka tillfällen bjöds det kanske på lyxmat såsom färskt kött och fisk
och en möjlighet att få smaka på t.ex. smör och ost.

Denna meny gällde alltså för våran inlands-dräng och är helt ovetenskapligt
fram-resonerad. Vill någon som är mera insatt - kompettera drängens födointag
vore det bara trevligt.

Jag återkommer med de tre resterande kategorierna :

Den norrländske kustbonden - Borgaren i Stockholm - Den skånske adelsmannen.

tack för ditt svar! det du skrev känns väldigt troligt faktiskt, om jag inte minns fel så gjorde man någon annan maträtt av mjölk och mixade den med något mer, någon slafslig sörja. kan det vara ägg?
Citera
2011-06-06, 18:13
  #51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Npd
ber om ursäkt om det redan finns en liknande tråd. Nåväl, vad åt man egentligen? och hur tillagades maten?

vad jag hört så åt man mycket bröd, rötter, korn=som man kan köra bröd utav, Fisk(vilka)?Gris, Smör användes tydligen flitigt osv...

Potatisen kom ganska långt in på 1700-talet så det är väl inte speciellt relevant.
skulle vilja äta något riktigt 1500-1700tals aktigt och känna kulturens vingslag
Ekorrar och kottar.
Citera
2011-06-06, 18:18
  #52
Medlem
De nästan utdöda Grisarna http://www.sodertalje.se/Se--gora/Dolda-sidor/Torekallberget-/Omradet-och-miljoer/Djuren/Linderodssvin/. "husdjur i minst 4500 år" så jag skulle tippa att Linderödssvin har fått sätta livet till i många hem, speciellt i Småland,Skåne,Halland.
Citera
2011-06-06, 18:24
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Vatten dracks nog inte alls, om det inte fanns en källa i närheten, om ens då. Drycken var öl även för barn. Sedan tror jag nog de fick fett av något slag, avårt att leva på bra kolhydrater och protein då de nämda fiskarna inte är så feta.
Citera
2011-06-06, 19:03
  #54
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Vatten dracks nog inte alls, om det inte fanns en källa i närheten, om ens då. Drycken var öl även för barn. Sedan tror jag nog de fick fett av något slag, avårt att leva på bra kolhydrater och protein då de nämda fiskarna inte är så feta.
Strömming och sill är feta fiskar. I norrland så var laxbeståndet stort och lax är också en fet fisk. Precis som i stora delar av världen idag så var fisk en viktig källa till fett och protein.
Citera
2011-06-06, 19:03
  #55
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Vatten dracks nog inte alls, om det inte fanns en källa i närheten, om ens då. Drycken var öl även för barn. Sedan tror jag nog de fick fett av något slag, avårt att leva på bra kolhydrater och protein då de nämda fiskarna inte är så feta.

Vad snackar du om. Människan har alltid druckit vatten, klart att man drack vatten på den tiden också. Visst det var kanske inte så super rent men o andra sidan så fanns det inte så mycket farligt avfall som smutsade ner vattnet på den tiden. Man hämtade såklart vatten ifrån bäckar eller sjöar, kanske kokade man vattnet först för att rena det.
Citera
2011-06-06, 19:24
  #56
Medlem
Ja inte var de mcdonalds dom åt!

Men potatis åt dom säkert!
Citera
2011-06-06, 20:13
  #57
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Vatten dracks nog inte alls, om det inte fanns en källa i närheten, om ens då. Drycken var öl även för barn. Sedan tror jag nog de fick fett av något slag, avårt att leva på bra kolhydrater och protein då de nämda fiskarna inte är så feta.

Tror nog att vatten var den vanligaste drycken på landsbygden från bl.a. kall-källor
och vattendrag. Man grävde väl också brunnar vid denna tid.
I städerna däremot var tillgången på friskt vatten starkt begränsad - så där dracks det öl.
Mitt exempel gällde dock en inlands-drängs födointag.

Det är riktigt som du påpekar att saltad insjöfisk ej kan ha givit tillräckligt
energibehov - som t.ex. krävdes vid hårt kroppsarbete vintertid.
Saltat fläsk, fläskflott, ister och märgben är väl tänkbara fettprodukter. mvh
Citera
2011-06-06, 20:49
  #58
Medlem
TheaFraggers avatar
Det dracks kopiösa mängder öl vid slottet.


Vanligt folk fick nöja sig med vatten och hemkört.
Citera
2011-06-06, 21:26
  #59
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheaFragger
Det dracks kopiösa mängder öl vid slottet.


Vanligt folk fick nöja sig med vatten och hemkört.
Att brygga öl var ett sätt att rena vattnet och ska inte förväxlas med dagens öl. Ölen på den tiden hade en styrka som våran lättöl ungefär. Eftersom man åt mycket saltad mat så var man tvungen att dricka kopiösa mängder. På vissa slott så var dagsransonen uppemot 13 liter.
Citera
2011-06-06, 21:27
  #60
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savooo
Ja inte var de mcdonalds dom åt!

Men potatis åt dom säkert!
Fortfarande så åts det inte potatis förrän på 1800-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in