Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Vatten dracks nog inte alls, om det inte fanns en källa i närheten, om ens då. Drycken var öl även för barn. Sedan tror jag nog de fick fett av något slag, avårt att leva på bra kolhydrater och protein då de nämda fiskarna inte är så feta.
Tror nog att vatten var den vanligaste drycken på landsbygden från bl.a. kall-källor
och vattendrag. Man grävde väl också brunnar vid denna tid.
I städerna däremot var tillgången på friskt vatten starkt begränsad - så där dracks det öl.
Mitt exempel gällde dock en inlands-drängs födointag.
Det är riktigt som du påpekar att saltad insjöfisk ej kan ha givit tillräckligt
energibehov - som t.ex. krävdes vid hårt kroppsarbete vintertid.
Saltat fläsk, fläskflott, ister och märgben är väl tänkbara fettprodukter. mvh