2018-03-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av signal1
Finns det någon länk till artikel där åldersbestämning av aktuell GM utifrån dna tas upp? Sökte men kunde inte hitta något.

Mja, nog fick jag för mig det alltid, men hittar inte nu. Kan jag ha blandat ihop med ett annat fall?

Hur som haver, så går det att göra. Läs om telomerer och dna-profilering.

Ifall det nu har gjorts i det här fallet så kanske någon annan lyckas hitta länken?

Jag har svårt att tänka mig att de inte har gjort en sådan åldersbestämning i det här fallet. Det är av stor betydelse.
Citera
2018-03-24, 21:36
Medlem
Tror man att gärningsmannen var under 14 ska man nog gå ut o fånga Pokémons istället
Citera
2018-03-24, 21:58
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Tror man att gärningsmannen var under 14 ska man nog gå ut o fånga Pokémons istället

Tänker du på Leif GW?
Citera
2018-03-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Det kanske är precis så här polisen tänkt. Det som gjort att utredningen inte kan hitta rätt. Dvs GM utanför den normala boxen... DNA kan aldrig ge en ålder precis som LINK04 skriver.
Citera
2018-03-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drone07
Det kanske är precis så här polisen tänkt. Det som gjort att utredningen inte kan hitta rätt. Dvs GM utanför den normala boxen... DNA kan aldrig ge en ålder precis som LINK04 skriver.

Visst, Muhammed beskrivs som busig och som en retsticka, vilket är vävt i positiva ordalag. Han kom även sent till skolan varje dag. Det beskrevs som normalt. Av det kan man lätt misstänka att han egentligen var en ganska jobbig åttaåring som hade fuffens för sig.

Men hittills har jag inte sett några tecken som tyder på att han själv hade orsakat gärningsmannens vrede.

Det går som sagt att ta reda på en persons ungefärliga ålder genom dna. Jag har för mig att jag har läst att de har det i det här fallet, och det har de troligtvis gjort. Mycket möjligt att de vet eller misstänker ett par saker till baserat på dna-resultaten som de inte vill gå ut med av olika skäl.

Sedan är det vittnesmålens längd och åldersbeskrivning av GM. Han rökte eller snusade dessutom.

Jag tror att ni kan släppa tanken på en väldigt ung GM. Det är mycket ovanligt med så unga mördare. GM lyckades dessutom, av allt att döma också med lätthet ha ihjäl en vuxen kvinna.

Att hon sade att "han var så ung" kan väl förresten lika gärna ha varit menat om Mohammed. Att hon i sitt chockade tillstånd sa så om honom är logiskt?
Citera
2018-03-25, 00:29
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Visst, Muhammed beskrivs som busig och som en retsticka, vilket är vävt i positiva ordalag. Han kom även sent till skolan varje dag. Det beskrevs som normalt. Av det kan man lätt misstänka att han egentligen var en ganska jobbig åttaåring som hade fuffens för sig.

Men hittills har jag inte sett några tecken som tyder på att han själv hade orsakat gärningsmannens vrede.

Det går som sagt att ta reda på en persons ungefärliga ålder genom dna. Jag har för mig att jag har läst att de har det i det här fallet, och det har de troligtvis gjort. Mycket möjligt att de vet eller misstänker ett par saker till baserat på dna-resultaten som de inte vill gå ut med av olika skäl.

Sedan är det vittnesmålens längd och åldersbeskrivning av GM. Han rökte eller snusade dessutom.

Jag tror att ni kan släppa tanken på en väldigt ung GM. Det är mycket ovanligt med så unga mördare. GM lyckades dessutom, av allt att döma också med lätthet ha ihjäl en vuxen kvinna.

Att hon sade att "han var så ung" kan väl förresten lika gärna ha varit menat om Mohammed. Att hon i sitt chockade tillstånd sa så om honom är logiskt?

Är du säker på att det inte kan vara en GM under 15?
Citera
2018-03-25, 01:36
Medlem
Max 14 år inte under det, antagligen äldre runt 16-18 om man tänker ung mördare, ne tänker inte på gw bara logiskt
Citera
2018-03-25, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det här spåret är högintressant. Jag och ett par andra (som skickat DNA test förfrågningarna via facebook) har fått många pm om BK Derby. Även flera som skrivit att specifika personer inte har något med morden att göra. Även här har många skickat pm, personer som ej är aktiva i tråden.

Om kniven tillhört en minderårig person och GM är en äldre bror/kompis så är det här polis ska köra fokus helt klart. Verkar som att många personer går i försvar mot det här och det är alltid ett gott tecken.

Om det finns kännedom om kniv / gärningsperson bland minderåriga så kan dom vara rädda för att gå ut med information. När det börjar pratas så släpper det och fler personer vågar prata.

Får hoppas att polis kör rätt taktik nu.

Okej, det var intressant att det är flera som pratar om det här. Det jag kom att tänka på efter att jag skrivit inlägget är att spåret har en fördel, kanske två: det förklarar varför polisen kan ha missat motivet men är ändå inte allt för långsökt. Det kan också förklara varför personen väntade på Mohammed, alltså verkar ha planerat att konfrontera Mohammed, det våld han utsatte Mohammed för, som tyder på ett personligt agg, samt varför mordvapnet var så ”vekt”.

Jag tror, som du är inne på, att gm isf är en äldre kompis eller en storebror till någon lagkamrat. Jag har väldigt svårt att se en gm yngre än 15 år, men det kanske säger mest om min bristande fantasi.

Denna person borde ha haft ett visst rykte bland de yngre i fotbollslaget, som gjorde att de inte vågade avslöja honom eller ens vidarebefordra misstankar anonymt till polisen. Personen som Mohammed stal kniven ifrån behöver inte ha ägt kniven själv, utan lånat den av en storebror/kompis. Mohammeds stöld skulle isf ha satt denna person i svår situation.

Den ilska som sedan, under överfallet, blossade upp mot Mohammed, kan ha utlösts av att Mohammed hade kniven och eventuellt, men inte nödvändigtvis, vägrade lämnade tillbaka den. Det kan ha räckt med att han visade sig ha kniven, och att gm då fått det bekräftat att han verkligen hade stulit den.

Nu blev kniven väldigt central i det här spåret, men det behöver inte heller ha handlat om att Mohammed stulit kniven, det kan ha varit något han gjort eller sagt.

Som sagt, fördelen med teorin är att det kan förklara varför polisen har missat motivbilden, då den stått att finna hos mycket unga personer. Oavsett om det var dessa eller äldre kompisar/bröder som utförde själva gärningen.

Man kan ju tycka att polisen borde ha förhört samtliga lagkamrater i BK Derby, men det kan ha handlat om rutinmässiga förhör utan press, där de snarare ville ha upplysningar om Mohammed som person än gå till djupet med några misstankar.

Tycker fortfarande att det är lite av en konstig omständighet att just sonen till en far i akut ekonomisk knipa råkar ut för det här. Men alla spår är värda att gå till botten med.

Finns det någon gemensam nämnare i informationen ni fått? Det borde väl vara ganska lätt att få fram vem som var den ”busiga” och lite farliga killen i laget? Och det här är kanske en fördom, men har svårt att se att ett barn som har en butterfly-kniv sitter längst fram i klassrummet och räcker upp handen. Snarare tvärtom.
Senast redigerad av clandeztino 2018-03-25 kl. 03:41.
Citera
2018-03-25, 03:38
Medlem
Är det någon som har kollat upp vilka Anna Lena undervisade ?
Hon sa ju nämligen innan hon avled att han heter Leif. Eller om hon bara nämnde Leif, kan ju vara någon närstående till Leif som begick morden.
Leif låter ju dessutom inte som någon tonåring, så borde ju vara enkelt att heta en ung Leif om det nu skulle vara han.
Vet någon om Anna Lena undervisade vuxna elever eller unga?
Citera
2018-03-25, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jossi93
Hon sa ju nämligen innan hon avled att han heter Leif. Eller om hon bara nämnde Leif, kan ju vara någon närstående till Leif som begick morden.
Leif låter ju dessutom inte som någon tonåring, så borde ju vara enkelt att heta en ung Leif om det nu skulle vara han.

Polisen har säkert kollat upp det. Hur noga är oklart eftersom de hela tiden haft uppfattningen att Mohammed var målet med attacken.

Att Anna-Lena sa att mördaren hette ”Leif” har aldrig bekräftats av polisen. Det är en av personerna som tog hand om Anna-Lena innan ambulans kom, som sa att hon sagt att han heter Leif. Polisen verkar iaf ha ringt till Mohammeds pappa strax efter attacken och frågat om han känner någon som heter Leif. Denna uppgift kommer från Mohammeds pappa, men har inte dementerats av polis.

Anna-Lena jobbade på Komvux, men när det privatiserades så började hon jobba för utbildningsföretaget Liber. Vad jag förstått så tillhandahåller Liber SFI-utbildningar, alltså svenska för invandrare. Och det var som SFI-lärarinna hon jobbade med när hon dog. Jag kan ha fått det om bakfoten dock. Hon ska iaf ha jobbat på Liber, men oklart om hon jobbade med just SFI. Det kan vara att hon jobbade med SFI innan hon började på Komvux, och att hon senare på Liber hade en annan tjänst.

Edit: Sorry för det röriga uppgifterna, googlade för att få klarhet och det blev ännu rörigare. I en Aftonbladet-artikel står det att hon var språklärare på Komvux när hon dog. På Facebook-sidan om morden hämtade jag min info om hennes jobbhistorik. Men kom på att det väl inte går ihop, för Komvux har väl inte privatiserats? Eller gjorde det det i Linköping? Det kan vara att SFI privatiserades, dvs Liber köpte upp den tjänsten, och att hon då började på Komvux.

Någon med bättre koll får gärna bringa klarhet.
Senast redigerad av clandeztino 2018-03-25 kl. 03:59.
Citera
2018-03-25, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jossi93
Den som hörde A-L säga "Leif" kanske hörde fel, Googla "Reif Linköping".
Citera
2018-03-25, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Den som hörde A-L säga "Leif" kanske hörde fel, Googla "Reif Linköping".
I tråden har också tidigare framförts att hon utstötte "Hjälp" med svag röst. Kan ha uppfattats som "Leif". Hon togs om hand som nr 2 och fick se på när ambulanspersonalen försökte rädda Muhammed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in