Citat:
Ursprungligen postat av
LeonVance
Exakt vad är det som gör att du tror att Lkpg-polisen skulle vara först i Sveriges historia med en helt oklanderlig utredning?
En oklanderlig utredning är väl lite att ta i, men jag menar i alla fall en utredning där det som man förväntas göra faktisk har gjorts.
Vad jag menar är att jag tror att de faktiskt har följt fastställda riktlinjer och metoder - vad gäller förhör, kartläggning av BO, samkörning av register, fokus på särskilt intressanta kategorier av misstänkta, utredning av uppslag o.s.v. - men att dessa verktyg inte har räckt till i detta fall.
Någonting saknas - någonting som ibland ligger bortom polisens kontroll. Slumpens spel.
Jag kan bara ta några exempel på vad det skulle kunna handla om.
* Vädret gjorde att vittnesiakttagelserna av GM saknade en avgörande detalj.
* Någon i Mohammeds släkt eller omgivning missade i ett förhör att nämna någon liten skitsak som hade inträffat honom längre tillbaka i tiden och att det visar sig vara denna händelse som var anledningen till mordet.
* Någon har sedan tio år tillbaka gått omkring och misstänkt GM, men har slagit bort tanken och inte lyft på luren.
Denna övertygelse bygger jag dels på den information som finns tillgänglig offentligt, precis den som vi har vevat här i tråden i bra många år, dels ifrån information från två olika håll av personer som i varierande grad har insyn i utredningen (och som även om de inte har gett några detaljer, åtminstone inte har uttryckt något i stil med att de anser utredningen dåligt skött).
Citat:
Ursprungligen postat av
LeonVance
Historien har visat oss att alla sådana här utredningar som drar ut på tiden beror på polismissar.
Det är bara halva sanningen. En god portion av dessa "missar" är sådana att de ligger utanför polisens kontroll. Allt är inte Palmemord, DaCosta-fall eller Anders Eklund-tabbar.