2014-06-22, 15:12
Medlem
barnets avatar
Det enda som floppat mer än den här tråden är Lkpg-polisens fullkomligt misslyckade skitutredning.
Citera
2014-06-22, 20:46
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Det enda som floppat mer än den här tråden är Lkpg-polisens fullkomligt misslyckade skitutredning.

Jag tycker nog att tråden står högst upp på prispallen...

Om FUP någonsin blir tillgänglig skulle jag tro att man kommer kunna läsa att Linköpingspolisen i stort sett gick exakt efter boken, både vad gäller den initiala insatsen och åtgärderna vid ett spaningsmord.

Är också säker på att det enda som gjort att GM inte har kunnat återfinns är att någon liten men helt avgörande bit information inte nådde dem - ett slumpens spel, snarare än ett misstag som handlar om inkompetens.
Citera
2014-06-22, 21:38
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Om FUP någonsin blir tillgänglig skulle jag tro att man kommer kunna läsa att Linköpingspolisen i stort sett gick exakt efter boken, både vad gäller den initiala insatsen och åtgärderna vid ett spaningsmord.

Är också säker på att det enda som gjort att GM inte har kunnat återfinns är att någon liten men helt avgörande bit information inte nådde dem - ett slumpens spel, snarare än ett misstag som handlar om inkompetens.

Exakt vad är det som gör att du tror att Lkpg-polisen skulle vara först i Sveriges historia med en helt oklanderlig utredning?

Historien har visat oss att alla sådana här utredningar som drar ut på tiden beror på polismissar.
Citera
2014-06-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Som du säger så är det än så länge för tidigt för kunna bedöma vad som misslyckats i utredningen. Om det skulle visa sig bero på missbedömningar från polisens sida så skulle det inte förvåna mig. Hur ligger Linköpingspolisen till utredningsmässigt med olösta mord? Kanske inte göra en snabb och enkel kalkyl på sådant.
Citera
2014-06-22, 22:38
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Som du säger så är det än så länge för tidigt för kunna bedöma vad som misslyckats i utredningen. Om det skulle visa sig bero på missbedömningar från polisens sida så skulle det inte förvåna mig. Hur ligger Linköpingspolisen till utredningsmässigt med olösta mord? Kanske inte göra en snabb och enkel kalkyl på sådant.

Precis alla förutsättningar för att lösa ett mord, och mer därtill, fanns tillgängligt gällande det här brottet. LKPG-polisen fjantade dock runt som yra höns och började topsa 12-åringar i 5 år innan man prövade nya spår.
Citera
2014-06-22, 22:42
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Exakt vad är det som gör att du tror att Lkpg-polisen skulle vara först i Sveriges historia med en helt oklanderlig utredning?

En oklanderlig utredning är väl lite att ta i, men jag menar i alla fall en utredning där det som man förväntas göra faktisk har gjorts.

Vad jag menar är att jag tror att de faktiskt har följt fastställda riktlinjer och metoder - vad gäller förhör, kartläggning av BO, samkörning av register, fokus på särskilt intressanta kategorier av misstänkta, utredning av uppslag o.s.v. - men att dessa verktyg inte har räckt till i detta fall.

Någonting saknas - någonting som ibland ligger bortom polisens kontroll. Slumpens spel.

Jag kan bara ta några exempel på vad det skulle kunna handla om.

* Vädret gjorde att vittnesiakttagelserna av GM saknade en avgörande detalj.

* Någon i Mohammeds släkt eller omgivning missade i ett förhör att nämna någon liten skitsak som hade inträffat honom längre tillbaka i tiden och att det visar sig vara denna händelse som var anledningen till mordet.

* Någon har sedan tio år tillbaka gått omkring och misstänkt GM, men har slagit bort tanken och inte lyft på luren.

Denna övertygelse bygger jag dels på den information som finns tillgänglig offentligt, precis den som vi har vevat här i tråden i bra många år, dels ifrån information från två olika håll av personer som i varierande grad har insyn i utredningen (och som även om de inte har gett några detaljer, åtminstone inte har uttryckt något i stil med att de anser utredningen dåligt skött).

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Historien har visat oss att alla sådana här utredningar som drar ut på tiden beror på polismissar.

Det är bara halva sanningen. En god portion av dessa "missar" är sådana att de ligger utanför polisens kontroll. Allt är inte Palmemord, DaCosta-fall eller Anders Eklund-tabbar.
Citera
2014-06-22, 23:11
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren

Den ligger hyfsat bra till. Vid sidan av dubbelmordet finns bara två fall som är öppna, d.v.s. efter 1986.

Mordet på Sargonia Dankha 1995 - ingen kropp återfanns, men en man var delgiven misstanke och satt häktad. Åklagaren bedömde dock inte att det räckte till åtal.

Rånmordet på en äldre kvinna i en lägenhet i Hedjegården 1993. Även här fanns en misstänkt, men bevisningen räckte inte till åtal.
Citera
2014-06-30, 17:59
Medlem
Kan det finnas en risk att det inte är gärningsmannens DNA som polisen hittat på två platser? Utan DNA från något annat offer? Alla våldsbrott kommer inte till polisens kännedom.
Citera
2014-07-16, 00:44
Medlem
Readyfreddies avatar
Nej, nu har den här tråden haft sin semestervila. Har plöjt igenom det mesta igen och skribenten Pulver-Henke är ju svår att komma ifrån. Ni som har följt med vet vad jag menar.

Går man igenom hans inlägg i alla möjliga trådar och ämnen får jag aldrig någonsin intrycket av att han trollar.

Här är ett par citat ur andra trådar.

"Bland det värsta utav allt är att det syns i ansiktet på mig att jag är djupt deprimerad, det hänger och jag är helt svart i synen. Folk glor som fan, vänder sig om på gatan."

"I bland är det dock ungdomar som skriker efter mig när jag är ute och promenerar. Typ "Va fan har hänt eller, he he!?" Två gånger har det varit personer som gått fram till mig på stan och sagt "Mår du inte bra?". De ville väl bara vara snälla men det kändes fördjävligt eftersom jag inte mådde annorlunda mot vad jag brukar (i och för sig kass, men ändock standardmående för mig)."

"Jag planerar att hänga mig i ett träd bredvid det mentalsjukhus där jag för första gången blev intagen i min ungdom. Jag har aldrig blivit frisk sedan dess så jag tänkte att det skulle vara som en feedback till samhällssystemet att låta mitt lik dingla i ett utav sjukhusområdets träd."

Inte att förglömma erkännandet av dubbelmordet innan han försvann för gott? från FB.

Jag har sammanställt alla hans inlägg i den här tråden till en egen textfil så att man får bättre överblick när man läser. Vet inte om det är okej att lägga upp det på nätet men jag kan maila sammanställningen till den som vill.

Edit: Lägger upp filen direkt förresten: http://www.speedyshare.com/t6hs3/P-H-i-mordtraden.txt
Senast redigerad av Readyfreddie 2014-07-16 kl. 01:12.
Citera
2014-07-16, 12:52
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Nej, nu har den här tråden haft sin semestervila. Har plöjt igenom det mesta igen och skribenten Pulver-Henke är ju svår att komma ifrån. Ni som har följt med vet vad jag menar.

Går man igenom hans inlägg i alla möjliga trådar och ämnen får jag aldrig någonsin intrycket av att han trollar.

Här är ett par citat ur andra trådar.

"Bland det värsta utav allt är att det syns i ansiktet på mig att jag är djupt deprimerad, det hänger och jag är helt svart i synen. Folk glor som fan, vänder sig om på gatan."

"I bland är det dock ungdomar som skriker efter mig när jag är ute och promenerar. Typ "Va fan har hänt eller, he he!?" Två gånger har det varit personer som gått fram till mig på stan och sagt "Mår du inte bra?". De ville väl bara vara snälla men det kändes fördjävligt eftersom jag inte mådde annorlunda mot vad jag brukar (i och för sig kass, men ändock standardmående för mig)."

"Jag planerar att hänga mig i ett träd bredvid det mentalsjukhus där jag för första gången blev intagen i min ungdom. Jag har aldrig blivit frisk sedan dess så jag tänkte att det skulle vara som en feedback till samhällssystemet att låta mitt lik dingla i ett utav sjukhusområdets träd."

Inte att förglömma erkännandet av dubbelmordet innan han försvann för gott? från FB.

Jag har sammanställt alla hans inlägg i den här tråden till en egen textfil så att man får bättre överblick när man läser. Vet inte om det är okej att lägga upp det på nätet men jag kan maila sammanställningen till den som vill.

Edit: Lägger upp filen direkt förresten: http://www.speedyshare.com/t6hs3/P-H-i-mordtraden.txt

Bra initiativ. Mkt läsvärt.

-PH är en mycket kreativ och intressant individ. Älskar hans dikter/fantasiberättelser och kan utan tvekan konstatera att killen är mycket begåvad. Dock på ett sådant sätt att det inte ger honom några fördelar IRL.

Om någon kan hitta PHs berättelser kan väl dessa postas rätt ut i tråden? Vore uppskattat.

Däremot är inte PH aktuell som GM. Hur gärna han än vill.
Citera
2014-07-21, 15:29
Medlem
massepojkens avatar
Lite roliga tips som trillat in via PM och mail under sommaren. Nu börjar det bli dags att titta lite närmare på dessa.

Bla en anonym tjej som skickat massa skum information om en tidigare pojkvän. Hon påstår sig ha lusläst tråden och tycker sitt ex bör kollas upp.

Expojkvännen som enligt henne var 17 då morden begicks skall stundtals ha bott hos sin mamma i Linköping. Dock var de ett antal år efter händelsen som dom var ihop.

Hon skickade bla 2st dikter expojkvännen skrivit.

Den första.

Det slitna bladets honung.
Gav och tog.
Jag såg ingen skillnad på dom.
Alla likadana.
Snabbt jag gick.
Vände.
Nu sprang jag från bina.

Den andra.

Ingen vill ha mig.
Ingen vill ta mig.

Profilen och infon på pojkvännen är intressant. Kanske lite väl intressant för att jag skall kunna ta tipset på allvar? Är nog bara någon kokosboll som tycker falska tips är kul.
Exet pluggade enligt henne på konstfack när de var ihop.

www.konstfack.se
Senast redigerad av massepojken 2014-07-21 kl. 15:53.
Citera
2014-07-23, 10:21
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Lite roliga tips som trillat in via PM och mail under sommaren. Nu börjar det bli dags att titta lite närmare på dessa.

Bla en anonym tjej som skickat massa skum information om en tidigare pojkvän. Hon påstår sig ha lusläst tråden och tycker sitt ex bör kollas upp.

Expojkvännen som enligt henne var 17 då morden begicks skall stundtals ha bott hos sin mamma i Linköping. Dock var de ett antal år efter händelsen som dom var ihop.

Hon skickade bla 2st dikter expojkvännen skrivit.

Den första.

Det slitna bladets honung.
Gav och tog.
Jag såg ingen skillnad på dom.
Alla likadana.
Snabbt jag gick.
Vände.
Nu sprang jag från bina.

Den andra.

Ingen vill ha mig.
Ingen vill ta mig.

Profilen och infon på pojkvännen är intressant. Kanske lite väl intressant för att jag skall kunna ta tipset på allvar? Är nog bara någon kokosboll som tycker falska tips är kul.
Exet pluggade enligt henne på konstfack när de var ihop.

www.konstfack.se
En tolkning av första dikten är att grabben studerat bibeln ("det slitna bladets honung"), men det gav ingenting och nu söker en annan väg i livet samtidigt som han springer ifrån Jesus utsända apostlar (=bina)

Den andra dikten är nedre tonårsgrubbel av välkänd melodi

Ja-ja, fantasi och dikt hör ihop och många andra tolkningar kan göras.

Till frågan om diktaren är mördaren, knappast. Men en poäng har tipsaren: mördaren behöver inte ha varit skriven i Linköping, men haft släktkopplingar till staden som gjort honom välbekant med kvarteret där morden skedde. I sådant fall är mordutredningens misslyckande förklarligt, om polisen företrädesvis topsar personer med en officiell anknytning till staden. Det finns väldigt många släktförbindelser i vårt avlånga land, med lägenhetsdörrar på vid gavel. Här finns polisens problem: mördaren har aldrig varit skriven i Linköping, men känner kvarteret lika väl som sin egen byxficka.
Senast redigerad av MossTrums 2014-07-23 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in