2009-10-30, 00:46
Medlem
rZs avatar
Det som talar för att morden var slumpartade är sättet gm gör sig av med kniven och mössan, helt oplanerat.. kastar kniven med sitt DNA i polisens händer och springer mot Centrum ? (mycket folk i rörelse) och riskerar att upptäckas när han flyr och gör sig av med mössan (DNA återigen). Det känns slumpartat. Mordvapnet var inte heller optimalt för ett sånt dåd, kasst om jag ska vara ärlig.. vilket bland annat ledde till att han skärde sig. Om gm låt säga hade planerat dådet så hade han velat behålla kniven och mössan (sitt DNA) mot alla odds, och kanske tagit en bättre flyktväg med mindre folk i rörelse. Mycket möjligt att det var slumpartat och att gm genom flyktvägen visade att han var på väg hemåt.
Citera
2009-10-30, 00:52
Medlem
rZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Ja, du ser en man med blodiga händer. Senare samma dag eller samma månad eller iaf samma år så får du reda på att det har skett ett mord den dagen. Ge mig en anledning till att du inte kastar dig över telefonen och ringer polisen direkt? Det finns liksom ingen anledning till att du skulle vänta 5 år!

Dessutom retar jag mig på att infon om bussen var så knapphändig. VAR gick denna person på eller av bussen? Vilken busslinje rörde det sig om?

Ang pojken som lekte med butterfly kniven så har jag för mig att det är en gammal uppgift trots att de påstod att det var nya tips. Jag är inte hundra men jag tycker mig känna igen den berättelsen.
Håller med, väldigt märkligt att inte gå ut med mer och exakt info, t.ex var den blodiga mannen steg på bussen, annars kan ju folk inte veta och sen höra av sig. Killen med butterfly kniven i närområdet är en ny uppgift enligt polisen..
Citera
2009-10-30, 01:01
Medlem
rZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Med tanke på den omfattande flexibilitet som förekommer på högskolor och universitetet så är det inte mycket undervisning som är obligatorisk. Gällande gymnasieskolan är det också svårt, jag befann mig 500m eller liknande från platsen på en svenska b lektion och kan faktiskt minnas att minst 5 elever i min klass skolkade men kom senare den dagen.

En intressant faktor är snarare att fadern till pojken drev en datorbutik i Linköping som hette Sekvencia. Det var en hel del turer kring företaget, diskussioner om bedrägerier, konkurser mm.
Jag känner till flexibiliteten men man hade inget att förlora på att publicera mössan/kniven på uni/skolor och bett om att få tips. Någon hade kanske kännt igen någon annan (behöver ju inte vara studerande) som hade en Pointer-mössa eller butterfly kniv.
Citera
2009-10-30, 04:09
Medlem
rZs avatar
komigen folk liva upp tråden
Citera
2009-10-30, 09:24
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontalkpg
sen att fadern drev butik ,lura kunder sålde droger vid sidan om och lurade även då fel folk .så har detta inget samband,
20 åriga killen som setts vid alla olika tillfällen med roppar i kroppen kanske helt enkelt var på fel plats fel tid .lillkillen kanske sa något som han uppfattade fel och med droger o alkohol i kroppen högg ner han ,sen dök läraren upp o han tog henne med...oplanerat och därför inget spec att gå på.
och därför klaras detta inte upp..
killen kanske hbar avlidit???

Vad jag vet så har det väl hela tiden sagts att dubbelmördaren inte hade något annat än nikotin i sig? De har ju både hans hårstrån och blod så de borde veta!

Visst, han kan ha avlidit. Men av någon anledning tror jag inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av rZ
Det som talar för att morden var slumpartade är sättet gm gör sig av med kniven och mössan, helt oplanerat.. kastar kniven med sitt DNA i polisens händer och springer mot Centrum ? (mycket folk i rörelse) och riskerar att upptäckas när han flyr och gör sig av med mössan (DNA återigen). Det känns slumpartat. Mordvapnet var inte heller optimalt för ett sånt dåd, kasst om jag ska vara ärlig.. vilket bland annat ledde till att han skärde sig. Om gm låt säga hade planerat dådet så hade han velat behålla kniven och mössan (sitt DNA) mot alla odds, och kanske tagit en bättre flyktväg med mindre folk i rörelse. Mycket möjligt att det var slumpartat och att gm genom flyktvägen visade att han var på väg hemåt.

Anna Lindh-mördaren hade samma beteende, dumpat kniven snabbt och därefter sin keps. Även detta mitt i rusningstrafik.

Tänk om mördaren stoppat kniven och mössan i sin jackficka, då hade polisen inte haft något DNA från honom nu. Alltså hade det varit helt hopplöst att försöka lösa det hela.

Mördaren kanske inte är varken psyksjuk eller störd, räcker det inte med att tro att han kanske är totalt dum i huvudet?

Citat:
Håller med, väldigt märkligt att inte gå ut med mer och exakt info, t.ex var den blodiga mannen steg på bussen, annars kan ju folk inte veta och sen höra av sig. Killen med butterfly kniven i närområdet är en ny uppgift enligt polisen..

Ja, väldigt diffusa uppgifter där. Kanske vill polisen att folk ska höra av sig ändå, typ använda bussnr som en kontroll på att vittnen talar om samma sak.

Citat:
Jag känner till flexibiliteten men man hade inget att förlora på att publicera mössan/kniven på uni/skolor och bett om att få tips. Någon hade kanske kännt igen någon annan (behöver ju inte vara studerande) som hade en Pointer-mössa eller butterfly kniv.

Jag vet att kniven (förmodligen även mössan) visades upp på universitet och skolor i Linköping.

Citat:
komigen folk liva upp tråden

Liva upp tråden, mitt i natten kl 04:09?
Citera
2009-10-30, 16:43
Medlem
Citat:
Sen den där festen som pågick nära mordplatsen. Någon har kanske koll på vem denna mystiska man är som blivit utslängd? Man går ju sällan ensam till en fest.. det rör sig alltså inte om en privat fest, annars hade väl folk kunnat namnge honom.

Mannen på parkbänken är ganska intressant. Själv tror jag inte att det är gm men tycker ändå att det är uppseendeväckande att personen inte hört av sig till polisen ännu för att rentvå sig själv. Gm hade vett att fly och göra sig av med mordvapnet och mössan, varför skulle han då sätta sig på en parkbänk i närheten?? Var finns logiken? En intressant grej är dock att personen upträdde konstigt och hade bara en tunn tröja på sig denna kalla morgon, en tanke är att han är gm och har gjort sig av med jackan eftersom den var blodig. Men frågan kvarstår, vad fan gör han där i så fall?

Fan vad deppig jag blir när jag tänker på alla dessa uppgifter som polisen tycks ha sjabblat bort. Eller är de bara uppgifter som kommer från instabila attentionseeking männiksor, dvs noll sanningshalt.

Ta denna fest. Precis som du skriver, på en fest brukar det vara mer än en person. Varför hör ingen av sig? Om en person avvisats från en fest så brukar det ju vara en händelse som väcker allas uppmärksamhet. I stort sett alla på festen borde ha hört om/sett detta. Eller var det ett gäng ljusskygga människor/a-lagare som inte vill ha poliskontakt. De vittnen som rapporterar att de har hört/sett att det var en fest borde också kunna veta vilken typ av fest det var och framförallt var, i vilken byggnad. Erm.. har polisen testat att ringa på dörren och fråga Det har de väl förhoppningsvis men det hela låter ju så jävla oproffsigt skött..

Mannen på parkbänken var väl en av de tidigaste "vittnesuppgifterna" om jag inte minns fel. Min magkänsla då var att det lät som någon som hittade på det hela eller iaf läste in väldigt mycket i hela händelsen. När det rapporterades om detta lät det ju som om mannen på parkbänken verkligen stack ut på alla möjliga sätt och var riktigt illa däran. Har för mig att ett flertal människor såg honom men ingen agerar? Iofs kanske det är så människor fungerar, man ser någon som sitter utomhus utan ytterkläder och inte mår bra men ingen gör något? Men om uppgifterna stämmer känns det som att detta kan vara mördaren.

Att han är så pass "smart" att han tänker på att göra sig av med kläder och vapen kan ju vara ren reflex, man kanske inte behöver vara så klar i huvudet för att göra en sån sak? Han kanske kände obehag av att vara nedblodad och det kanske är lätt att förstå konsekvenserna av att vandra omkring i blodiga kläder även för någon som är psykiskt helt ur balans. Sen kanske hela händelsen kom ikapp honom och han bröt ihop lite grann, satte sig på parkbänken utan att bry sig eller tänka på att han kanske skulle bli iakttagen och kunna åka fast. Kanske ville han åka fast, kanske förstod han att han aldrig skulle komma undan med detta. Sedan tog han sig bara därifrån och har haft en sanslös tur sen dess som inte har åkt fast?
Citera
2009-11-04, 14:05
Medlem
Så trist det är att detta fall verkar falla i glömska för att sedan få ett par sidor inlägg vid årsdagen varje år.

Samtidigt så finns det så lite att gå på att det inte är lätt att hålla en diskussion kring en tänkbar GM levande. Det är inte så lätt att nysta i en utländsk torpeds identitet liksom Borde vara enklare att hitta en random galning, om det nu var en sådan, men han verkar inte finnas i Linköping.

Ingen vet vem det är fast han egentligen borde ha upptäckts direkt. Han hade ett sår på ena handen, han hade blivit av med en mössa, som det finns bild på, han ägde en butterfly-kniv... Det borde ha ringt någon klocka någonstans om man visste vem det var. Men ingen tycks veta
Citera
2009-11-05, 02:11
Medlem
Mvks avatar
vafan den här skiten blir vara konstigare med åren.
Vänta 5år med att flänga ur sig grejer?
Varför?
Låter som om det håller på att skapas en historia för allmänheten, en syndabock kanske.

Det är knappast så att det blir lättare att lösa mordet med tiden.
Varför då nya människor tar bladet från mun och pratar nu är obegripligt.
Man kan var anonym i sverige med tips.
Statsministern klipps och fallet är fortfarande aktuellt, ska vi hoppas på att mordet på 2 "vanliga" människor klaras upp efter 5år?

Eller väntar dom på att belöningen ska öka?
Nått är fel med detta fallet.
Citera
2009-11-07, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Liva upp tråden, mitt i natten kl 04:09?

Haha! Den var bra!
Citera
2009-11-07, 18:08
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
vafan den här skiten blir vara konstigare med åren.
Vänta 5år med att flänga ur sig grejer?
Varför?
Låter som om det håller på att skapas en historia för allmänheten, en syndabock kanske.

Det är knappast så att det blir lättare att lösa mordet med tiden.
Varför då nya människor tar bladet från mun och pratar nu är obegripligt.
Man kan var anonym i sverige med tips.
Statsministern klipps och fallet är fortfarande aktuellt, ska vi hoppas på att mordet på 2 "vanliga" människor klaras upp efter 5år?

Eller väntar dom på att belöningen ska öka?
Nått är fel med detta fallet.

Enda felet är linköpings polis inkompetens.
Han som leder/ledde utredningen veckorna efter kom hem till mig och förhörde mig i 10 min, sen kände han tydligen min mormor så han stanna någon timme eller två för att prata back in the days.

Skrattretande
Citera
2009-11-07, 18:21
Medlem
Hazn_s avatar
Läste att ni har diskuterat nån med namnet Leif. Vet en blond kille född -89 som kallas Leif, men han bodde i Johannelund eller Ekholmen på den tiden. Gick på Nya Munken men blev utslängd och hamnade på Kungsberget nåt år innan morden.
En liten skraj svenne dock, men någon kanske vet vem jag menar.
Citera
2009-11-11, 17:44
Medlem
Knepig beskrivning

Tycker beskrivningen och signalementet man gick ut med från polisen var skapligt diffus dagen det hände.

Fick uppgifter via radio eller tv att det handlade om en kille som var stor, gick i en beige jacka av längre modell.
Sen var uppgifterna gympadojjer och träningsbyxor och svart jacka. (kanske var media som blandade ihop saker)..

Inget märke på mössa som jag nu läste är av märket Pointer.
Flera olika bilder på butterflyknivar (alla ser inte lika ut).
Och någon halvskev ålder på gärningsmannen...

Att ingen sett (borde någon gjort) vad som hände. Jag har varit igenom det området och det är väldigt många som bor så dom ser rakt ner till mordplatsen. Man får vara rätt blind vid frukostflingorna för att missa vad som händer nedanför på gräsmattan. Eller skedde morden ljudlöst?osynligt?

Sen vid den tidpunkten är det en hel del folk i rörelse så sannolikheten att ta sig från mordplatsen till ICA butiken och dumpa en mössa utan att någon sett detta är lika med 0.

Jag har från första dagen det här hände funderat i samma banor som någon annan här i tråden. Att pappan på något sätt är en pusselbit i spelet. Känner att något inte stod rätt till i hans affärsverksamhet.

Men nu på senare börjar jag undra om det inte var någon som bara stötte ihop med killen och fick spelet. Någons mamma eller pappa kanske skyddar sin unge..

Samma dag som det hände fick jag höra från en bekant att hennes man som tog pendeltåget till Norrköping hade sett en kille på tåget som var väldigt uppriven. Han såg ut att ha ångest, helt galen i blicken och kunde inte stå still. Lite som steriotypbilden av en galen pundare..
Killen hade en Beige jacka, liknande den man hade i något signalement som gick ut.
Mannen tar sen bussen från NKPG station och den här killen går på samma buss. Efter ett tag verkar killen balla ur och stannar bussen (inte på en hållplats) utan bara måste av..

Kommer ihåg att jag frågade om det här var något man tipsat polisen om och det hade man sa man. Men vem vet.

Något som får en att fundera 5år senare när alla dessa tips ramlar in är hur många jävla idioter det är som går omkring på våra gator.

1 snubbe som blöder i näven på bussen, någon som leker med en butterfly kniv på en innegård, en annan som sitter helt väck på en parkbänk och denna jag hört om som verkar spårat ur.

Jag tror det är svårt att ta gärningsmannen men tror banne mig polisen kommer lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in