2013-04-14, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Bra illustration! Bra initiativ!

En synpunkt dock. Kniven återfanns i buskarna till vänster i flyktvägens riktning, ca 20 m ifrån A-L:s kropp (ungefär strax under L:et i markeringen "Anna-Lena" på din karta).
Tack, okej jag fick ett annat bud av LeonVance i inlägg 3504, men om du är 100% så ändrar jag det på Måndag.
Citera
2013-04-14, 02:55
Medlem
En ny teori, nu ponerar jag lite.
Beställningsjobb?
1. GM vet att Mohammed ska gå till skolan vid den här tiden?
2. GM har rekat var det är bäst att utföra mordet, efter den här platsen blir det för öppet på vägen till Tunvallaskolan, risk att människor ser det.
3. Han står där och väntar en stund innan och går i kapp Mohammed när han kommer upp för trappan och dödar han där ingen ser, skymd av buskarna, problemet är att Anna-Lena dyker upp.
Vad kan motivet vara för att döda en 8-åring!

Jag har svårt att släppa den här artikeln, vem ringer vem?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10496009.ab
Artikeln måste vara gjord samma dag som mordet utfördes och kom ut dagen efter?
Är det pappan som har ringt och vill att Aftonbladet ska komma eller är det Aftonbladet som ringer???

Det som talar emot en pedofil är att mordet hade troligtvis inte hänt där om han hade en bil parkerad utanför ICA-butiken på Djurgårdsgatan.
1. GM hade börjat småpratat med Mohammed och promenerat med honom, men när Mohammed hade vikt av väster mot skolan då hade GM tagit tag i Mohammeds arm och försökt få han att gå österut, ner till bilen vid ICA. Bråket och mordet hade utförts i korsningen Åsgatan-Karl Dahlgrensgatan eller där Tränggatan viker 90 grader.
Citera
2013-04-14, 06:10
Medlem
Tack sovvandring och alla andra för intressant läsning
och inte minst tack för den upplysande kartan.

Nu några reflektioner (tar på mig dumstruten , så är det gjort.)
Sovvandring Du reflekterar över beställningsmord, varför inte.
Pappan i familjen äger en stor PC-butik enl tidig info i tråden.

Det som i min värld talar emot beställningsmord är valet av mordvapen.
Inte särskilt bra. Om man bestämt sig för ett mord så skaffar man kanske en bättre kniv?

Om vi i stället funderar kring en psykiskt störd person, tidigare ostraffad som får ett
frispel och bestämmer sig för att mörda pojken??
Han bor i området, men har ej visat våldstendenser tidigare.
Han har oturen att kvinnan kommer på honom och dessutom känner igen honom.
Hon sade ju något namn.
Han sticker ner henne och flyr genom trädgårdsföreningen och sedan tillbaka till
Ica där mössan hittas.
Om jag förstått kartan rätt alltså.
Om jag bodde i närheten skulle jag dumpa mössan långt bort från brottsplatsen.
Inte utanför ICA. Skulle jag haft en bil utanför ICA hade mössan kunnat få åka med en bit.
Tror kort sagt på gärningsman bosatt i området, engångshändelse och så psykiskt störd
att han lyckades hålla det för sig själv.
Nu får Ni gärna slå ihjäl dessa (säkerligen undermåliga) hypoteser.
Citera
2013-04-14, 09:54
Medlem
02-02-2012s avatar
Om vi skall spåna lite på beställningsjobb är det väl fullt möjligt att någon som saknar kontakter och pengar får ta första bästa mördare han kan hitta? Då kan det vara en kille som är sne i skallen som är det enda som finns. Ett mord kostar en del och ett barn tror jag inte de vanliga mördarna är så intresserade av att mörda. Därför får beställaren ta vad han hittar och möjligen har han GM i sin närhet och vet att han är lite udda. GM är både snurrig och ovan vid mord så han tar en kniv han hört kriminella använder, ungefär som att vissa tror att mördare i Italien springer runt med stiletter och lönnmördar folk på torg.

GM har aldirg mördat förr men han fattar att Djurgårdsgatan är en dålig plats så han spanar lite på familjen och ser vilken väg barnen tar till skolan. Sedan väntar han bara på ett tillfälle att slå till. Det behöver alltså inte betyda att det var en tillfällighet att Mohammed gick ensam just denna dag, det var denna dag GM väntat på och han slog till. Tanten råkade bara komma ut just då och GM tvingades mörda henne. Skulle tanten ens sett kroppen om GM dragit in den i buskarna när han var klar? Om det är en plats få rör sig vid skulle det kunna krävas att folk ger sig ut och letar efter vägen till skolan för att de skall hitta kroppen och förstå vad som hänt. Istället för ett par minuter skulle GM haft upp till en timma eller mer på sig att försvinna.

Platsen är däremot även passade för en pedofil som tänkt röva bort grabben. Har han tänkt hota med kniven passar det bra att vifta med den där inga kan se och sedan under hot ta med sig Mohammed till ICA där en bil står parkerad. Det är under 2 minuters gångväg till ICA från mordplatsen vilket är en väldigt kort tid. Finns det någon som har koll på pedofiler som kidnappar barn och hur deras MO ser ut?

statesman: har du läst tråden fattar du att vi är öppna för det mesta, välkommen hit och kasta upp alla idéer du har så bollar vi med dem och ser vad som händer.
Citera
2013-04-14, 10:04
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Om vi skall spåna lite på beställningsjobb är det väl fullt möjligt att någon som saknar kontakter och pengar får ta första bästa mördare han kan hitta? Då kan det vara en kille som är sne i skallen som är det enda som finns. Ett mord kostar en del och ett barn tror jag inte de vanliga mördarna är så intresserade av att mörda. Därför får beställaren ta vad han hittar och möjligen har han GM i sin närhet och vet att han är lite udda. GM är både snurrig och ovan vid mord så han tar en kniv han hört kriminella använder, ungefär som att vissa tror att mördare i Italien springer runt med stiletter och lönnmördar folk på torg.

GM har aldirg mördat förr men han fattar att Djurgårdsgatan är en dålig plats så han spanar lite på familjen och ser vilken väg barnen tar till skolan. Sedan väntar han bara på ett tillfälle att slå till. Det behöver alltså inte betyda att det var en tillfällighet att Mohammed gick ensam just denna dag, det var denna dag GM väntat på och han slog till. Tanten råkade bara komma ut just då och GM tvingades mörda henne. Skulle tanten ens sett kroppen om GM dragit in den i buskarna när han var klar? Om det är en plats få rör sig vid skulle det kunna krävas att folk ger sig ut och letar efter vägen till skolan för att de skall hitta kroppen och förstå vad som hänt. Istället för ett par minuter skulle GM haft upp till en timma eller mer på sig att försvinna.

Platsen är däremot även passade för en pedofil som tänkt röva bort grabben. Har han tänkt hota med kniven passar det bra att vifta med den där inga kan se och sedan under hot ta med sig Mohammed till ICA där en bil står parkerad. Det är under 2 minuters gångväg till ICA från mordplatsen vilket är en väldigt kort tid. Finns det någon som har koll på pedofiler som kidnappar barn och hur deras MO ser ut?

statesman: har du läst tråden fattar du att vi är öppna för det mesta, välkommen hit och kasta upp alla idéer du har så bollar vi med dem och ser vad som händer.

Gott som något, skön vinkling på beställningsmord som man lätt glömmer när man talar om den typen av mord. Osannolikt? Högst troligen. Omöjligt? Givetvis inte.

Pedofilspåret har jag svårare att tro ska eskalera på det sättet...

Givetvis har det diskuterats, men vi har ju nu år 2013 en hel del kringfarande tiggare/"diversearbetare" och även en massa annat folk (av blandad kvalite och psykiska status) här illegalt. Jag antar att denna utveckling fanns redan 2005. Med tanke på att polisen förefaller ha undersökt de "vanliga" misstänkta i de här fallen klurar jag på om GM kan finnas i sådana kretsar och därmed högst troligen inte finns i vårt land längre. En tanke såhär på morgonen bara...
Citera
2013-04-14, 10:18
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Givetvis har det diskuterats, men vi har ju nu år 2013 en hel del kringfarande tiggare/"diversearbetare" och även en massa annat folk (av blandad kvalite och psykiska status) här illegalt. Jag antar att denna utveckling fanns redan 2005. Med tanke på att polisen förefaller ha undersökt de "vanliga" misstänkta i de här fallen klurar jag på om GM kan finnas i sådana kretsar och därmed högst troligen inte finns i vårt land längre. En tanke såhär på morgonen bara...
Det här är varför jag håller östspåret i baktanken. Jag har flyttat ner det ett par snäpp men alla förstår att det är fullt möjligt att det är en Finne, Balt, Polack, Ryss eller liknande med en svensk mor/far någonstans långt bak i familjens historia.

Linköping är väl en Finnestad som öppnar för att GM varit på tillfälligt besök eller har släkt i Finland han kan fly till? Är han tvåspråkig borde han klara sig i Finland och det finns en annan knivkultur där än här.
Citera
2013-04-14, 10:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Linköping är väl en Finnestad...
? Berätta för mig.
Citera
2013-04-14, 11:24
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statesman
-----
Han bor i området, men har ej visat våldstendenser tidigare.
Han har oturen att kvinnan kommer på honom och dessutom känner igen honom.
Hon sade ju något namn.
Han sticker ner henne och flyr genom trädgårdsföreningen och sedan tillbaka till
Ica där mössan hittas.
Om jag förstått kartan rätt alltså.
Om jag bodde i närheten skulle jag dumpa mössan långt bort från brottsplatsen.
Inte utanför ICA. Skulle jag haft en bil utanför ICA hade mössan kunnat få åka med en bit.
Tror kort sagt på gärningsman bosatt i området, engångshändelse och så psykiskt störd
att han lyckades hålla det för sig själv.
Nu får Ni gärna slå ihjäl dessa (säkerligen undermåliga) hypoteser.

Det är bara att hoppas att Linköpingspolisen har en Columbo - den kluriga polisen i en TV-serie - som ställer den här frågan till Jehovas Vittnen som knackat dörr i kvarteren just där: - Har det försvunnit någon ung skum typ från kvarteren sen 2004?

Edit: han inte kan inte ha varit helt okänd om han bodde i kvarteren vid tiden för gärningen.
Senast redigerad av MossTrums 2013-04-14 kl. 11:31.
Citera
2013-04-14, 12:13
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
? Berätta för mig.
En stad med folk från Finland, som Eskilstuna eller Södertälje ungefär.

Om GM är beonde i området skall ni tänka på att Linköping inte är en stor stad. Det är ~100k som bor i stan och storleken på staden är väl att man kan gå genom den på en halvtimme? Sätter ni domkyrkan i mitten kan allt av intresse fångas in inom en radie på 1½ km. Nästan alla bostäder är på ena sidan om vattnet och den andra har industrier. Linköping har mindre invånare än Södermalm och räknar man bort sattelitområden till stadskärnan tror jag staden är att jämföra med Vasastan. Miljonprogrammen har 10~15k boende i sig så ni får lite perspektiv på hur liten staden är.

När polise och media säger att han bor nära brottsplatsen betyder det alltså att han kan bo på andra sidan stan och fortfarande ha runt en kvart till sin bostad. När polisen vill toppsa alla inom 2 km är det hela staden de vill DNA testa! Ryd ligger precis utanför gränsen men är runt en halvtimmes promenad från Åsgatan, detta gör det väldigt knepigt som jag ser det då GM kan ha bott i t ex Johannelund hos någon och förhållandevis snabbt ta sig till en plats där ingen skulle tänka på att söka eller ens misstänka att mördaren finns, även Johannelund är utanför 2 km radien. Tar man en titt på kartan ser man snabbt att det enda håll GM inte bör ha haft intresse att röra sig åt är rakt söderut för där har man endast något som ser ut som ett kolloniområde och åker (är Ekkällan ett bostads eller kontorsområde?). I alla andra riktningar finns det möjliga platser för GM att bo på eller att bara trycka på några timmar för att sedan ta sig vidare till sin bostad eller lämna stan. Har FUP-12 rätt gällande såret kan vi väl tänka oss att det borde sluta blöda på ett par timmar så GM har väldigt lätt att försvinna om han bara kan vara säker en kortare tid.

För mig är Trädgårdsföreningen central i det här om GM inte haft en bil parkerad på ICA. Det finns ett stort antal vägar ut från Trädgårdsföreningen som kan ta någon i riktning mot alla platser som är intressanta i stan. Norrut för att komma till centrum med bussar och tåg, österut för att komma till Hamngatan som sedan kan tas söderut till ett par områden GM kan ha bott i eller norrut för att komma rakt på järnvägstationen. Hamngatan passar bra som en gata för någon som inte hör hemma i staden att orientera sig efter. Klarar sig GM till Hamngatan är det ett par minuters gångväg till stationen. Skulle GM setts vid Uppståndelsens kapell hade möjliga platser han kan ta sig till vara betydligt mer begränsade.

Frågan är om en lönnmördar-GM ens skulle behöva bry sig om en bil. Bara han har en säker plats kan han ta sig till klarar han sig. Även om denna fanns i förorten långt åt söder så rör det sig om tid man kan gå utan större ansträgning (~30 minuter till fots). Att vara i rörelse är nog bra om man skall fly från polisen, det värsta är om man svabbar ner sin portdörr med blod samtidigt som ett larm om ett dubbelmord har gått.
Senast redigerad av 02-02-2012 2013-04-14 kl. 12:17.
Citera
2013-04-14, 12:16
Medlem
Moss Trums; Tycker din ide med en Columbo är lysande.....Skall någon få Jehovas vittnen att
berätta något är det Columbo.
En man som lever upp till Jehovas vittnens policy nämligen att aldrig vilja gå sin väg....
Frågan är bara om den störde mördaren släppte in Jehovas i sin lägenhet, men bra ide.

02-02-2012. Tack för ditt inlägg och kommentar. Är inte pedofilspåret lite
off eller i varje fall långt ner.
Blond kortklippt lång man släpar med sig 8åring med utländskt utseende
under knivhot, tycker upptäcktsrisken under den korta men dock promenaden är stor.
Dessutom är väl ett vanligt MO att lura med sig offret utnyttja sexuellt och mörda gömma undan
för att ej bli avslöjad.
Här finns det så mycket besinningslöst våld, så köper inte gärna pedofilspåret
Citera
2013-04-14, 12:31
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statesman
Moss Trums; Tycker din ide med en Columbo är lysande.....Skall någon få Jehovas vittnen att
berätta något är det Columbo.
En man som lever upp till Jehovas vittnens policy nämligen att aldrig vilja gå sin väg....
Frågan är bara om den störde mördaren släppte in Jehovas i sin lägenhet, men bra ide.

02-02-2012. Tack för ditt inlägg och kommentar. Är inte pedofilspåret lite
off eller i varje fall långt ner.
Blond kortklippt lång man släpar med sig 8åring med utländskt utseende
under knivhot, tycker upptäcktsrisken under den korta men dock promenaden är stor.
Dessutom är väl ett vanligt MO att lura med sig offret utnyttja sexuellt och mörda gömma undan
för att ej bli avslöjad.
Här finns det så mycket besinningslöst våld, så köper inte gärna pedofilspåret
Jag bollar mest idéer och uppslag i tråden.

Vad jag tror om GM är att det är en sjuk man som är död idag, lever på socialen eller inom vården. Det är nog en man som vid dubbelmordet var 17~22 år (då psykisksjukdom blommar ut) och han har begått våldsbrott före dessa mord. Det är någon som folk nog inte skulle bli förvånade över att han mördat om han blir gripen och kniven tror jag han hade tillhands mer än valt för mordet. Jag ser inte att GM skall kunna vara en student i stan, inte någon som lyckats med studierna åtminstonne. Om han bott i stan har han varit inflyttad för att studera (vilket han misslyckats med direkt) eller sökt jobb som han misslyckats med. Mördaren kan ha sökt sig till staden med förhoppning om att komma in på någon utbildning eller få ett jobb, en flytt där hoppet/chansen att något skall hända när han är i stan. Vad jag ser framför mig är en virrpanna som tappat greppet om verkligheten och saknat sitt sociala nätverket som tidigare kunnat hålla efter GM. Alla som flyttat till en ny stad vet att det är svårt att träffa folk om man inte har ett arbete eller studerar. En inflyttad GM skulle förklara varför ingen tipsat polisen. Han har problem att få kontakt med folk och lever troligen en anonym tillvaro före mordet. Efter mordet fattar han att han måste dra och det enda grannarna ser av detta är en flyttbil/släp som står parkerad någon timme utanför porten.

Det intressanta med pedofilspåret är kanske inte att GM är pedofil eller tänkt kidnappa grabben utan hur snabbt någon kan ta sig mellan Brottsplatsen och ICA. Att GM springer söderut istället för rakt på ICA beror nog på att han tvingas mörda tanten men vad säger att han inte tagit en sväng förbi ICA? Dessutom är Trädgårdsföreningen ett nav i stan för någon som vill kunna slinka iväg åt något håll osedd (se ovan). Att fly vägen Brottsplats -> ICA -> Trädgårdsföreningen -> vidare är inte allt för långsökt. Att vittnen ser GM i Trädgårdsföreningen behöver inte betyda att han tagit vägen Brottsplats -> Trädgårdsföreningen -> ICA ->försvinna utan det kan vara att man tar fel på ett par minuter i tid som gör att flyktvägen blir fel.
Senast redigerad av 02-02-2012 2013-04-14 kl. 13:10.
Citera
2013-04-14, 12:44
Medlem
LeonVances avatar
Det finns en gamla tråd här på Flashback som handlar om balisonger/allmänt om knivar (kommer inte ihåg exakt då mitt minne är dåligt) där diskussionen kommer in på att balisonger är dåliga knivar att använda mot människor. Då kommer det in en person som hävdar att det inte alls är så eftersom han har dödat med en sådan kniv.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta denna tråd/inlägg igen trots många försök. Någon annan med tid som har lust att leta? Jag kan tänka mig att tråden kan vara från 2004-2008, men mer troligt 2005-2006 någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in