Citat:
Ursprungligen postat av constant
? Berätta för mig.
En stad med folk från Finland, som Eskilstuna eller Södertälje ungefär.
Om GM är beonde i området skall ni tänka på att Linköping inte är en stor stad. Det är ~100k som
bor i stan och storleken på staden är väl att man kan gå genom den på en halvtimme? Sätter ni domkyrkan i mitten kan allt av intresse fångas in inom en radie på 1½ km. Nästan alla bostäder är på ena sidan om vattnet och den andra har industrier. Linköping har mindre invånare än Södermalm och räknar man bort
sattelitområden till stadskärnan tror jag staden är att jämföra med Vasastan. Miljonprogrammen har 10~15k boende i sig så ni får lite perspektiv på hur liten staden är.
När polise och media säger att han bor
nära brottsplatsen betyder det alltså att han kan bo på andra sidan stan och fortfarande ha runt en kvart till sin bostad.
När polisen vill toppsa alla inom 2 km är det hela staden de vill DNA testa! Ryd ligger precis utanför gränsen men är runt en halvtimmes promenad från Åsgatan, detta gör det väldigt knepigt som jag ser det då GM kan ha bott i t ex Johannelund hos någon och förhållandevis snabbt ta sig till en plats där ingen skulle tänka på att söka eller ens misstänka att mördaren finns, även Johannelund är utanför 2 km radien. Tar man en titt på kartan ser man snabbt att det enda håll GM inte bör ha haft intresse att röra sig åt är
rakt söderut för där har man endast något som ser ut som ett kolloniområde och åker
(är Ekkällan ett bostads eller kontorsområde?). I alla andra riktningar finns det möjliga platser för GM att bo på eller att bara trycka på några timmar för att sedan ta sig vidare till sin bostad eller lämna stan. Har FUP-12 rätt gällande såret kan vi väl tänka oss att det borde sluta blöda på ett par timmar så GM har väldigt lätt att försvinna om han bara kan vara
säker en kortare tid.
För mig är Trädgårdsföreningen central i det här om GM inte haft en bil parkerad på ICA. Det finns ett stort antal vägar ut från Trädgårdsföreningen som kan ta någon i riktning mot alla platser som är intressanta i stan. Norrut för att komma till centrum med bussar och tåg, österut för att komma till Hamngatan som sedan kan tas söderut till ett par områden GM kan ha bott i eller norrut för att komma rakt på järnvägstationen. Hamngatan passar bra som en gata för någon som inte hör hemma i staden att orientera sig efter. Klarar sig GM till Hamngatan är det ett par minuters gångväg till stationen. Skulle GM setts vid Uppståndelsens kapell hade möjliga platser han kan ta sig till vara betydligt mer begränsade.
Frågan är om en
lönnmördar-GM ens skulle behöva bry sig om en bil. Bara han har en säker plats kan han ta sig till klarar han sig. Även om denna fanns i förorten
långt åt söder så rör det sig om tid man kan gå utan större ansträgning
(~30 minuter till fots). Att vara i rörelse är nog bra om man skall fly från polisen, det värsta är om man svabbar ner sin portdörr med blod samtidigt som ett larm om ett dubbelmord har gått.