2020-06-13, 23:30
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristenKvinna
I ett inlägg skrev jordgubbsflickan att GM var över 30 vid mordtillfället, så nej h*n hade inte rätt även om det verkade så. Läste igenom alla inlägg nu i efterhand.

Nej, det gjorde inte JGF, det har debunkats.
Citera
2020-06-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Jag kan blanda ihop gamla och nya uppgifter, men jag vet att jag läst att han skulle ha hållit sig över magen. Om det är en ny uppgift så kan det vara det som vittnet reagerade på vid övergångsstället.

Man kan ju bara gissa eftersom vi inte vet. Men det är absolut troligt, hon anses tidigt vara ett viktigt vittne och det är vid 07:55 ca som hon möter honom. Är det han så har han precis mördat, enligt henne har han mössan på huvudet och vi vet också att han har en sårskada i handen som han vill dölja och troligtvis också stoppa blödningen på.
Citera
2020-06-14, 00:13
Medlem
Citat:
Det är som sagt inte så ovanligt så att det bara skulle vara mördare som sysslar med detta. Finns många som super/knarkar för sig själva för att lindra ångest osv. Det är däremot inte så vanligt att man är öppen med detta beteende utan man håller det såklart för sig själv av uppenbara skäl.

Det är väldigt vanligt att människor med psykotiska symptom dricker mycket alkohol för att lindra symptomen.
Citera
2020-06-14, 00:15
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
BO kan ju ha hånat GM för något eller att han har upplevt det så. Men det är ändå oprovocerat tycker jag.

Jag tror som jag har skrivit förut; GM var stirrig (varit uppe hela natten, kanske supit kvällen innan), fäster blicken på Mohammed av oklar anledning. Mohammed kanske såg glad ut vilket störde GM som själv mådde piss. Mohammed säger kaxigt något i stil med "vad glor du på?" eller stirrar tillbaks och gör någon grimas. Kanske kallar GM för någonting. En del barn har väldigt gott självförtroende och kan vara extremt kaxiga. Detta resulterar i att allting brister totalt för GM och alla känslor han burit på får utlopp. Tänk på att han var en tillbakadragen och timid kille, han var antagligen van vid att hålla sina känslor för sig själv. När han väl börjar slå kan han inte sluta. All frustration över sitt eget mående tas ut på Mohammed. Kniven åker fram. Spekulation!
Citera
2020-06-14, 00:17
Medlem
GNOMDSs avatar
Angående DNA databaser i USA. Enligt the "Cloud Act" har rättsliga myndigheter i USA tillgång till ALLA databaser som ägs av Amerikanska företag eller dess dotterbolag. Oavsett om dom ligger i USA eller utlandet. Tillgången fås efter domstolsbeslut i USA. Förfrågningar via Interpol till Amerikansk polis/FBI eller liknande kan också komma ifråga. Alltså svensk polis har tillgång till detta DNA arkiv case by case efter ansökan.
Källa: (" https://en.wikipedia.org/wiki/CLOUD_Act " )
Det är därför vissa Regioner tvekar att använda molntjänster som ägs av Amerikanska företag. Ingen sekretess alls.
Citera
2020-06-14, 00:18
Medlem
Citat:
Tänk att A-L lämnade såpass bra signalement så kort tid innan hon avled. Marysue här i tråden bekräftade att Daniel är lång, han var längre än sina vänner (dock runt 2001-2002). Fyrkantigt ansikte vet jag inte men definitivt kantigt. Markerade käkar och haka som sagt.

Det här signalementet som polisen inte ville berätta kan ju vara så som du skriver att det visade sig oviktigt. Gångstilar, haltning osv har diskuterats. Jag kan blanda ihop gamla och nya uppgifter, men jag vet att jag läst att han skulle ha hållit sig över magen. Om det är en ny uppgift så kan det vara det som vittnet reagerade på vid övergångsstället. Annars är det något annat. Det finns ingen som hittills har sagt att Daniel har en utmärkande gångstil iallafall.

Längre än hans vänner , men inte så det stack ut, medellängd
Inte så lång som 1.90 skulle jag säga
mer 1,75 - 1,80

Men han har ju säkert växt mer efter det.
Det är ju jättesvårt att beskriva någon så här långt efter, Baserat på några möten man inte visste skulle betyda något 16 år senare.
Citera
2020-06-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Angående DNA databaser i USA. Enligt the "Cloud Act" har rättsliga myndigheter i USA tillgång till ALLA databaser som ägs av Amerikanska företag eller dess dotterbolag. Oavsett om dom ligger i USA eller utlandet. Tillgången fås efter domstolsbeslut i USA. Förfrågningar via Interpol till Amerikansk polis/FBI eller liknande kan också komma ifråga. Alltså svensk polis har tillgång till detta DNA arkiv case by case efter ansökan.
Källa: (" https://en.wikipedia.org/wiki/CLOUD_Act " )
Det är därför vissa Regioner tvekar att använda molntjänster som ägs av Amerikanska företag. Ingen sekretess alls.

Låter Kusligt 🥺
Citera
2020-06-14, 00:37
Medlem
Lonnrots avatar
Nån som vet vad pappan jobbade med? Söp han?
Och mamman? Namn på henne?

Cancer är ofta kurerbart nuförtiden. Slår det mig.
Citera
2020-06-14, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det är väldigt vanligt att människor med psykotiska symptom dricker mycket alkohol för att lindra symptomen.
Det går ju att vända på det också, att personer som dricker mycket alkohol utvecklar psykotiska symptom. Och precis som du säger hade dem inte druckit alkohol så hade det inte varit ett problem.
Citera
2020-06-14, 02:44
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Vanligtvis har man inte sina journalkopior hemma.
Dessa måste man begära ut.
Jag är övertygad om att de kom från exempelvis boendestödjare från kommunen som rimligtvis en person med hans problematik har.
De har journalhandlingar och annat väsentligt i pärmar, då de inte har tillgång till landstingets journalsystem.

De förklarar också att denne kände till annan info om DN.
Jag tycker det är bra att media tagit upp detta med att journalen läkt ut.
Inte okej att utnyttja sin yrkesroll till att lämna ut information till allmänheten sådär.
Nu var det visserligen säkert sådan information som ändå kommer finnas i FUP, då det var ett dokument med diagnoser och svårigheter som många med dessa diagnoser har uppspaltade.

Diagnoser och sådant brukar i princip alltid hemligstämplas i FUP:ar.
Citera
2020-06-14, 06:31
Medlem
Steff83s avatar
Men nog om han som person..det förstår vi alla att det är ett tragiskt öde. Men jag skulle väldigt gärna nu vilja veta som egentligen hände den där morgonen 2004. Hur han tänkte och rörde sig området före och efter. Stämde vittnesiaktagelser..etc? Äntligen ska vi få svar hoppas jag.

Vad gäller hans dom så lär det inte bli så spännande. Han bör väl rimligen dömas till välbehövlig vård, som han säkerligen själv längtat efter innerst inne.

Något säger mig också att han egentligen hela tiden velat åka fast, men att han saknat modet att ge sig till känna.
Senast redigerad av Steff83 2020-06-14 kl. 06:39.
Citera
2020-06-14, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davve74
Det går ju att vända på det också, att personer som dricker mycket alkohol utvecklar psykotiska symptom. Och precis som du säger hade dem inte druckit alkohol så hade det inte varit ett problem.
Förvisso kan alkohol utlösa psykotiska tillstånd men det går aldrig komma runt att om man dricker mycket alkohol så är det för att man redan har problem. Vad jag förstått så var båda hans nu avlidna föräldrar alkolister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in