2019-08-31, 17:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det mest troliga är väl att han fått lite panik när AL dök upp, så gick han på henne utan att tänka så mycket. Antingen att han var rädd för att hon kände igen honom eller bara att han inte ville att hon skulle följa efter honom eller orsaka något problem. Jag tror på det senare.
Jag tror han hörde att hon fortfarande levde, då hon skrek och därför gick tillbaka. Läst något om att hon skrek där liggande. Finns några vittnen som såg på långt avstånd händelsen tror jag? Att han gick tillbaka är bekräftad av vittnen och inte vad A-L berättade, vad jag förtått över det jag läst om fallet, men jag kan ha fel?
Citera
2019-08-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag tror han hörde att hon fortfarande levde, då hon skrek och därför gick tillbaka. Läst något om att hon skrek där liggande. Finns några vittnen som såg på långt avstånd händelsen tror jag? Att han gick tillbaka är bekräftad av vittnen och inte vad A-L berättade, vad jag förtått över det jag läst om fallet, men jag kan ha fel?

Säkert möjligt. Men orsaken till att han gick på henne var säkert att han inte ville ha henne efter sig.
Citera
2019-08-31, 17:48
Medlem
Tror båda blev attackerade 2 gånger först mohammad sen avbryter mördaren o går på AL sen går han tillbaka till mohammad och avslutar. Efter det går han på AL igen dumpar kniven o mössan o försvinner.
Citera
2019-08-31, 17:58
Medlem
Det enda jag inte får ihop är varför han tog ihjäl al..? Invandraren kan ju fått hela smällen när koppen rann över för gm till slut, men resten?
Knappast någon slags psyksjuk ensamvarg, han hade torskat på nåt sett isåfall. Om inte annat försagt sig på fyllan eller liknande i ett försök att hävda sig tror jag. Jag tror det var ganska planerat, men att det sprack när ett vittne dök upp, varpå gm måste ta bort vittnet med.
Jag tror, man ska titta åt ett helt annat håll, inte som ett dubbelmord, utan bara koncentrera sig på 1a mordet och utgå från fiender eller liknande till offret.

Det är såna man önskar försäkringskassans kärringjävlar!😀
Citera
2019-08-31, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Ja hörrni. dataspåret känns som ett bra spår!
Ett spår som vi nästan gemensamt kommit in på den senaste tiden.

Om han faktiskt hade rekat och väntade, borde han inte ha förväntat sig systern också?
Varför ska han ta kontakt med barnet/barnen? Är han en pedofil? Eller är det datorspåret?
Är han en galning som slumpmässigt hugger ned random människor den här dagen?
Det kan ju vara vilket som.. men dataspåret är bra.

Om det stämmer så undrar man ju vem som valt att åka till den affären och som sen är så skör så det slutar som det gör.
Citera
2019-08-31, 18:15
Medlem
Det som gör det hela så svårt är ju att en person ca 20 troligen planerat går på en 8 åring och AL på det sättet utan att polisen eller andra har koll på en sådan person. Borde i så fall vara en kille från Linköping.

En person som gör det åt någon annan tror jag ändå stämmer bäst. Sen har man inte hittat killen pga att dom som är på förhör inte säger något. Rätt vanligt. Dom tre kriminella personerna som har en konflikt med hans pappa vet nog att dom inte ska säga något eftersom dom har varit på förhör tidigare. Någon situation som hänt i dataaffären eller på skolan hade nog varit öppet mål för polisen.
Citera
2019-08-31, 18:33
Medlem
Citat:
Säkert möjligt. Men orsaken till att han gick på henne var säkert att han inte ville ha henne efter sig.

Kan säkert vara så, men enligt rekonstruktionen så ska han jagat A-L? Och hon knivhöggs väl på gräsplätten mot hennes bostad till? Vilket indikerar att hon sprungit mot sitt hem. Det motsäger inte att hon först sprang fram mot Mohammed och sen vände och flydde tillbaka när GM konfronterade henne och ev höll upp en kniv (som hon inte innan uppfattat han var beväpnad med)... men blir lite krångligt att få ihop det med att han var rädd för att hon skulle följa efter honom?

Men om vi lägger ihop ett plus ett och antar att GM hade lokalkännedom, vilket är det mest troliga pga platsen det skedde på, samt att det finns ett motiv riktat mot Mohammed eller familjen Ammouri och att GM alltså även har ”brottsoffer”-kännedom, så är det inte osannolikt att GM kan ha befarat att han skulle bli igenkänd? Det motsägs kanske iofs av att han slängde kniven strax därpå. En GM som känner sig hotad borde haft kvar kniven för att kunna kniva ytterligare vittnen som han mötte på vägen?

Finns det inte oklarheter hur han tagit sig till övergångsstället vid Djurgårdsgatan? Som skulle kunna indikera att han uppehållit sig några minuter från det att han halvspringande flytt från mordplatsen till att han iakttas vid övergångsstället? Och att hundspår indikerar att han tagit en genväg. Någonstans vid den genvägen kan han ha stannat några minuter, vilket i sig är intressant. Var det en trygg plats för honom? Och ingav närheten till denna plats GM tillräckligt mycket trygghet för att göra sig av med mordvapnet?

Att han slängde mordvapnet kan också förklaras med att han är rationell och inte vill att vittnen och eventuell polis ska se honom med en blodig kniv i handen, men det rimmar illa med att kniva ihjäl ett vittne på platsen förutsatt att detta vittne är obekant för honom. Väl? Mordplatsen är mitt i ett villaområde, Mohammed skriker högt, och GM måste väl räknat med att andra vittnen såg överfallet? Därför skulle överfallet på A-L inte röja alla vittnen utan endast ett av många, och då blir risk/rewarden med överfallet så mycket mer risk än reward att det enligt mig blir irrationellt.
Citera
2019-08-31, 18:38
Medlem
En sak jag kom på som nog inte diskuterats är att Mohammed kan ha sagt till A-L heter Leif, och att A-L sen vidarebefordrade den här informationen till ambulanspersonalen.

Nu har jag svårt för Leif-spåret och finns mycket som talar emot för att Mohammed ska ha varit talbar när A-L kom till platsen. Men han kan ha skrikit typ ”sluta Leif” och A-L kan ha hört det samtidigt som GM insett att A-L hörde att Mohammed skrek detta och därför känt sig nödgad att döda A-L.

Som sagt inte sannolikt men svårt att helt utesluta.
Citera
2019-08-31, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Kan säkert vara så, men enligt rekonstruktionen så ska han jagat A-L? Och hon knivhöggs väl på gräsplätten mot hennes bostad till? Vilket indikerar att hon sprungit mot sitt hem. Det motsäger inte att hon först sprang fram mot Mohammed och sen vände och flydde tillbaka när GM konfronterade henne och ev höll upp en kniv (som hon inte innan uppfattat han var beväpnad med)... men blir lite krångligt att få ihop det med att han var rädd för att hon skulle följa efter honom?

Men om vi lägger ihop ett plus ett och antar att GM hade lokalkännedom, vilket är det mest troliga pga platsen det skedde på, samt att det finns ett motiv riktat mot Mohammed eller familjen Ammouri och att GM alltså även har ”brottsoffer”-kännedom, så är det inte osannolikt att GM kan ha befarat att han skulle bli igenkänd? Det motsägs kanske iofs av att han slängde kniven strax därpå. En GM som känner sig hotad borde haft kvar kniven för att kunna kniva ytterligare vittnen som han mötte på vägen?

Finns det inte oklarheter hur han tagit sig till övergångsstället vid Djurgårdsgatan? Som skulle kunna indikera att han uppehållit sig några minuter från det att han halvspringande flytt från mordplatsen till att han iakttas vid övergångsstället? Och att hundspår indikerar att han tagit en genväg. Någonstans vid den genvägen kan han ha stannat några minuter, vilket i sig är intressant. Var det en trygg plats för honom? Och ingav närheten till denna plats GM tillräckligt mycket trygghet för att göra sig av med mordvapnet?

Att han slängde mordvapnet kan också förklaras med att han är rationell och inte vill att vittnen och eventuell polis ska se honom med en blodig kniv i handen, men det rimmar illa med att kniva ihjäl ett vittne på platsen förutsatt att detta vittne är obekant för honom. Väl? Mordplatsen är mitt i ett villaområde, Mohammed skriker högt, och GM måste väl räknat med att andra vittnen såg överfallet? Därför skulle överfallet på A-L inte röja alla vittnen utan endast ett av många, och då blir risk/rewarden med överfallet så mycket mer risk än reward att det enligt mig blir irrationellt.

Är nog bara att han får panik när AL kommer så hugger han henne pga det. Jag tror inte han har så bra lokalkännedom, bara att han känner till Åsgatan och M:s väg till skolan eftersom det är hans måltavla. Efter AL så yrar han runt i onödan som jag tolkar det.
Citera
2019-08-31, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
En sak jag kom på som nog inte diskuterats är att Mohammed kan ha sagt till A-L heter Leif, och att A-L sen vidarebefordrade den här informationen till ambulanspersonalen.

Nu har jag svårt för Leif-spåret och finns mycket som talar emot för att Mohammed ska ha varit talbar när A-L kom till platsen. Men han kan ha skrikit typ ”sluta Leif” och A-L kan ha hört det samtidigt som GM insett att A-L hörde att Mohammed skrek detta och därför känt sig nödgad att döda A-L.

Som sagt inte sannolikt men svårt att helt utesluta.

Tror man helt kan glömma Leif pga att polisen har sagt att det inte är aktuellt.
Citera
2019-08-31, 22:28
Medlem
Citat:
Tror man helt kan glömma Leif pga att polisen har sagt att det inte är aktuellt.

Ja antagligen är det en "red herring", men det har å andra sidan inte gått ut och dementerat pappa Ammouri (som sa att A-L sagt att mördaren heter Leif till kvällspressen). Men nej, tror inte heller att det finns någon substans i påståendet att mördaren skulle heta Leif. Tror inte att A-L skulle beskriva signalementet så som hon gjorde (längd, ålder, osv) om hon visste vem GM var.
Citera
2019-09-01, 00:54
Medlem
Ett villaområde är det ju inte finns inte en villa i närheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här