2019-08-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Jag tror inte att det är svårare än att en person tappade det och utan förvarning exploderade, mördade och gick därifrån lugnt som vem som helst. Och försvann. En person som är vansinnig i den stunden han mördar men inte tillräckligt vansinnig för att han ska sticka ut. Det är därför han inte hittats.

Ja precis, jag tror också att någon "tappade det". Ursinnet i attacken tyder på att något urartade. Men med vansinnesdåd menas att attacken skulle vara motivlös, väl? Det tror inte jag. Jag tror att GM var där den morgonen för att konfrontera Mohammed. GM ska ha enligt vittnen ha väntat på Mohammed, samtidigt som andra personer passerade förbi mordplatsen utan att GM högg ihjäl dem. Väldigt mycket pekar på att GM varit dragit runt i området i upp till en halvtimme innan attacken, hela tiden med uppsikt över Mohammeds förmodade väg till skolan.
Citera
2019-08-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ja precis, jag tror också att någon "tappade det". Ursinnet i attacken tyder på att något urartade. Men med vansinnesdåd menas att attacken skulle vara motivlös, väl? Det tror inte jag. Jag tror att GM var där den morgonen för att konfrontera Mohammed. GM ska ha enligt vittnen ha väntat på Mohammed, samtidigt som andra personer passerade förbi mordplatsen utan att GM högg ihjäl dem. Väldigt mycket pekar på att GM varit dragit runt i området i upp till en halvtimme innan attacken, hela tiden med uppsikt över Mohammeds förmodade väg till skolan.

EDIT: Så mordet var kanske inte planerat, men konfrontationen var det.
Citera
2019-08-15, 07:50
Medlem
Citat:
Kan vara precis som du skriver. Konfrontation planerad, oväntad händelseutveckling, aggression, mord.
Då skulle motivet ha med barnet att göra. Har fortfarande svårt att föreställa mig en s a s indirekt hämnd på affärsverksamheten genom att krångla till det via ett barn. Som tagits upp så många gånger tidigare finns det mer direkta metoder; skadegörelse, sabotage, stöld etc.
Att gå på ett barn i syfte att, ja vad då? Och sedan overkill med taffligt vapen? Psykiskt avvikande GM, ja definitivt. Påverkad av skyltarna?
Om GM var ute efter pojken bör det finnas någon form av koppling, som polisen initialt måste ha undersökt. Det i sin tur har självklart lett till topsningskallelser, där det nog finns ett antal vägrare.
Att hämnas bröderna A via en 8-årig familjemedlem kan tyda på störd GM med tvångstankar?, feg GM?, yngre GM?
Citera
2019-08-15, 09:46
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Kan vara precis som du skriver. Konfrontation planerad, oväntad händelseutveckling, aggression, mord.
Då skulle motivet ha med barnet att göra. Har fortfarande svårt att föreställa mig en s a s indirekt hämnd på affärsverksamheten genom att krångla till det via ett barn. Som tagits upp så många gånger tidigare finns det mer direkta metoder; skadegörelse, sabotage, stöld etc.
Att gå på ett barn i syfte att, ja vad då? Och sedan overkill med taffligt vapen? Psykiskt avvikande GM, ja definitivt. Påverkad av skyltarna?
Om GM var ute efter pojken bör det finnas någon form av koppling, som polisen initialt måste ha undersökt. Det i sin tur har självklart lett till topsningskallelser, där det nog finns ett antal vägrare.
Att hämnas bröderna A via en 8-årig familjemedlem kan tyda på störd GM med tvångstankar?, feg GM?, yngre GM?
Har polisen lite mer på fötterna så kan en åklagare besluta om tvångstopsning.

Jockiboi som enligt tips setts på mp den morgonen tvångstopsades. I sitt sommarprat rabbalade han upp alla diagnoser och missbruk han haft genom åren, men sa inte ett ord om hur polisen knackade på hemma hos honom med anledning av dubbelmordet och hur han flydde ut via balkongen. Han blev naturligtvis tvångstopsad.

Jockibois sommarprat finns här:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319504?programid=2071
Citera
2019-08-15, 11:01
Medlem
Citat:
Visst kan det varit så,
men om GM ville åt just M så hade det ändå varit enklare att hitta GM, då finns en koppling någonstams.
Det blir svårt om denne inte hade något som helst med familjen att göra. Och svårt är det ju.
Citera
2019-08-15, 11:04
Medlem
En kombination av våra tankar som många skriver kanske inte är så dumt ändå.

Det här fallet balanserar hela tiden å ena sidan men å andra sidan.
Kanske kan vi alla hålla i korn av sanningen?
Vad händer om vi kombinerar det vi tror på?

Jag kan hålla med om att det finns en möjlighet att "en vansinnig gm som oplanerat gör detta." som Yanii skriver.
Men med en plan framför sig.
En GM som är eller blir vansinnigt arg och oplanerat utför två mord.
Måste han vara vansinnig som i sjuk?
Kan han inte bara vara väldigt upprörd över någonting som rör familjen?
En person som allmänt lätt blir vansinnigt arg borde gjort andra saker så jag tänker mig någon som är just det denna gång av en speciell anledning.

Jag tycker MossTrums har kommit med mycket intressant info.
Tänk om det stämmer att det bara var barnen i familjen A som gick den vägen i början till skolan? Eller var det bara M? Syskonen är i olika åldrar, gick de åt olika håll till olika skolor? Gick alla uppför trappan eller inte och i så fall tillsammans eller enskilt?
Här vill man veta hur det brukade gå till varje morgon iallafall minst veckan innan morden. Det som framkommit är att M iallafall ville gå själv denna termin till skolan. Gäller det från ytterdörren eller inte?
Det är mycket intressanta uppgifter tycker jag.

Mosstrumps
"Med militärt ordalag kan man säga att överfallet hade fält precision."

Låter detta som en helt oplanerad handling?

En sjuk person kan också planera saker.
Jag tror inte han är sjuk men det kan han så klart vara och i olika grader i så fall.
Men att möta upp M tycker jag det lutar åt om nu M gick ensam uppför trappan till skolan varje morgon.
Frågan är om han gjorde det eller inte?
Här vill man veta exakt hur det såg ut veckan innan morden.
Citera
2019-08-15, 11:23
Medlem
Citat:
Jag tycker en intressant detalj är att M har setts i butiken.
Om en kund blivit lurad och inte så bra behandlad där i butiken och samtidigt sett M där.
Jag vet inte men någon som inte mår så bra för tillfället kan kanske ha kunnat få en idé.
Då är vi ju inne på en psykiskt icke välmående person.
Alt en person med bristande empati och ev psykopatiska drag som blivit kränkt och väljer att hämnas.
Här blir kopplingen mycket svår att se om personen hållit inne med sina känslor inför andra.
Citera
2019-08-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Jag tycker en intressant detalj är att M har setts i butiken.
Om en kund blivit lurad och inte så bra behandlad där i butiken och samtidigt sett M där.
Jag vet inte men någon som inte mår så bra för tillfället kan kanske ha kunnat få en idé.
Då är vi ju inne på en psykiskt icke välmående person.
Alt en person med bristande empati och ev psykopatiska drag som blivit kränkt och väljer att hämnas.
Här blir kopplingen mycket svår att se om personen hållit inne med sina känslor inför andra.

När man pratar med olika personer från Linköping, så verkar alla tycka att det är väldigt osannolikt att en sjuk person råkar köra ett morgonpass på just Åsgatan av en slump. Jag tror att han säkert kan vara psykiskt sjuk men i så fall ha planerat att gå på M den morgonen sen en tid bakåt.

Att GM ska ha ett motiv direkt mot M för något M har gjort mot honom eller någon han känner känns inte heller helt hundra med tanke på att M bara är 8 år.
Citera
2019-08-15, 12:46
Medlem
Citat:
Motsäger du inte dig själv i samma inlägg? Dvs att gm är konstig/vansinnig men att tex trädgårdsmannen inte är gm eftersom det hade varit konstigt/vansinnigt att gm dröjt sig kvar.

Personligen är jag övertygad om att det finns ett motiv och att det är kopplat till Mohammed och hans familj och deras affärsverksamhet. Men det behöver som sagt inte utesluta att gm är psykiskt sjuk och att dådet har inslag av vansinne.

Från 21 oktober 04.

Sent i natt fick polisen även tips om en man som uttalat starkt hat mot pappan. Mannen brukar gå beväpnad med kniv. Den utpekade mannen beskrivs som psykiskt förvirrad och beroende av både droger och alkohol. – Han har talat om Hassan Ammouri flera gånger och uttalat ett starkt hat mot honom, säger en person som Expressen talat med. Orsaken till hatet ska bottna i en oenighet om bland annat pengar. Polisen fick i går ett flertal uppgifter om mannen och även ingående information om hur han vid flera tillfällen försökt få hjälp för att "hämnas" på Hassan Ammouri.

Mer troligt att det är pga pappan som GM går på sonen tror jag om det är planerat av en hyfsat frisk person. Troligen kopplad till den kretsen som killen i texten handlar om, men inte hittad av polis pga någon anledning.
Citera
2019-08-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Från 21 oktober 04.

Sent i natt fick polisen även tips om en man som uttalat starkt hat mot pappan. Mannen brukar gå beväpnad med kniv. Den utpekade mannen beskrivs som psykiskt förvirrad och beroende av både droger och alkohol. – Han har talat om Hassan Ammouri flera gånger och uttalat ett starkt hat mot honom, säger en person som Expressen talat med. Orsaken till hatet ska bottna i en oenighet om bland annat pengar. Polisen fick i går ett flertal uppgifter om mannen och även ingående information om hur han vid flera tillfällen försökt få hjälp för att "hämnas" på Hassan Ammouri.

Mer troligt att det är pga pappan som GM går på sonen tror jag om det är planerat av en hyfsat frisk person. Troligen kopplad till den kretsen som killen i texten handlar om, men inte hittad av polis pga någon anledning.
Exakt! "Inte hittad av polis pga någon anledning". Trådens snart 15-åriga diskussioner befinner sig i en evig Möbiusslinga. Det vi inte kommer åt, som ev skulle kunna bryta loopen, är material som polisen håller inne med. GM:s ev speciella kännetecken, bröderna A:s affärshemligheter, förhörsresultat av M:s kamrater etc, etc samt inte minst; hur många av dem som vägrat topsning har tvångstopsats? Hur många vägrare finns fortfarande kvar därute?
Citera
2019-08-15, 17:10
Medlem
Citat:
Exakt! "Inte hittad av polis pga någon anledning". Trådens snart 15-åriga diskussioner befinner sig i en evig Möbiusslinga. Det vi inte kommer åt, som ev skulle kunna bryta loopen, är material som polisen håller inne med. GM:s ev speciella kännetecken, bröderna A:s affärshemligheter, förhörsresultat av M:s kamrater etc, etc samt inte minst; hur många av dem som vägrat topsning har tvångstopsats? Hur många vägrare finns fortfarande kvar därute?

Ja det hade varit intressant. Men lär inte bli nåt med det, polisen har ju redan lämnat ut en hel del info utan att få in något bra från allmänheten. Dom får väl tyvärr inte lämna ut för mycket heller när det är en pågående utredning. Då blir det sparken.
Citera
2019-08-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ja, det är ett bekymmer att man inte släppt mer information, även vad det gäller detaljer. Nu tvivlar jag på att det skulle leda så långt men samtidigt känns det som de borde gripa efter varje halmstrå vid det här laget. T.ex. den så kallade "detaljen" med Övergångsställesmannen, varför inte släppa? Sannolikt för att inte allmänheten ska "å fel bild" av gärningsmannen och snöa in sig. Å andra sidan får de ju inga tips ändå så vad spelar det för roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in