Citat:
Ursprungligen postat av
Piggekott
En intressant fråga är då om M var ett förutbestämt mål, eller om han valdes ut i stunden. Alla verkar vara överens om att M angreps först och A försökte gå emellan, alternativt röjdes ur vägen som vittne. Det omvända är inte alls lika troligt eftersom M och A inte verkar ha känt varandra och att ett barn rimligtvis inte skulle ha gått emellan i knivslagsmål mellan två vuxna, särskilt inte om han inte kände någon av dem.
Frågan är alltså, handlar dådet om M specifikt, om M i egenskap av "tillräckligt liten för att GM skulle vara säker på att vinna", om M såsom representant för gruppen invandrare som GM av någon anledning hyser agg mot, eller om GM kunde ha givit sig på precis vem helst inklusive en biff på 2 m och 120 kg muskler och att det var ren slump att M drabbades?
Det är intressanta frågor!
Stod GM där och väntade på vem som helst som skulle komma upp från tex trappan?
Ville han råna någon?
Konstigt val att välja en 8-åring i så fall som inte brukar har så mycket värdefulla ting på sig. Om han inte visste att just M hade någonting i sin ryggsäck som han ville ha.
Har det framkommit om ryggsäcken var öppnad eller uppsprättad?
Någon som känner sig hotad och inte sovit på ett bra tag och ser troll?
Honom borde de hittat ganska så omgående tror jag.
Hade han en vilja att bara döda någon?
En kall ruggig morgon och att inte vara helt säker på att vara ensam. Det är snabbt över också.
Nej, det känns som att han skulle valt ett annat ställe och en annan tidpunkt för att få möjligheten att få vara säkrare och lite längre ifred med sitt offer....?
Rasistiskt slumpvalt impulsivt hatbrott?
Lite konstigt val av offer. Då känns i så fall inte GM frisk. Hur har han då klarat sig undan och utan att göra något liknande igen om han är sjuk?
Nej jag tror som jag skrivit tidigare att M är målet.
Jag tror det pga att då på morgonen innan skolan börjar när M är ensam, var det enda tillfället som han skulle kunna komma åt honom. GM rekade antagligen innan och kom fram till att brottsplatsen ( på ett ungefär ) var den bästa platsen på M:s skolväg. Tidigt på M:s gångväg innan klasskompisar skulle kunna sammanstråla på vägen. Tillräckligt avskilt från hemmet så ingen kunde se.
Någorlunda avskilt om man kanske jämför med resten av skolvägen ( ? ) och lite dolt så han kunde överraska M. GM hade kontroll och uppsikt när M kom upp för trappan.
När annars på hela dygnet skulle en utomstående GM kunna veta när M var ensam med en regelbundenhet?
Bara precis där på morgonen, i början på sin skolväg på väg till skolan.
I början och första bästa läge.
Väntar han på just M så finns det ett motiv.