2019-07-22, 20:26
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det har det definitivt, men då går man ut och redogör för situationen. Skulle bli en rätt märklig situation annars....

Men hur handhar man det? Går de ut och säger att denne personen var mördaren? Är inte det förtal av avliden, då den aldrig blev dömd?
Om de å andra sidan bara säger att en avliden person var mördaren, blir det ju många gissningar där oskyldiga kommer bli misstänkliggjorda.
Måste vara ett jävla dilemma.
Citera
2019-07-22, 20:51
Medlem
Finns ingen länk tyvärr, jag träffade på detta vittne på mord dagen förra året på rundvandringen med Facebook gruppen.
Citera
2019-07-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men hur handhar man det? Går de ut och säger att denne personen var mördaren? Är inte det förtal av avliden, då den aldrig blev dömd?
Om de å andra sidan bara säger att en avliden person var mördaren, blir det ju många gissningar där oskyldiga kommer bli misstänkliggjorda.
De lär säga att de funnit personen och tagit DNA om det gick. Annars blir det ju knepigt. Men tror inte de "låtsas" utreda. De brukar ju kalla det "polisiärt uppklarat" utan vidare förklaring.
Citera
2019-07-23, 06:59
Medlem
Frågor om topsningen

Den här stora topsningen, vilken målgrupp jobbade man mot då? Geografiskt? Var topsades alla dessa unga män?
Har man tex topsat folk boende i Motala, Åtvidaberg, Västervik, Finspång, Norrköping, Skärblacka, Östra Husby... förstår ni hur många olika ställen gm kan bo på om denne kom/åkte iväg med bil?
Om personen hade något på US kan den ha kommit dit från vilken östgötsk kommun som helst egentligen.
Har man kollat var man smidigt kunde ta sig med landsortsbuss, lokaltåg mm denna dag? Antagligen.
Man satte upp vägspärrar? Antagligen inte.
Har man kollat elever på samtliga gymnasieskolor, komvux, sfi, högskolan?

Jag tar lite för givet att man kollar dna på suicid och missing persons om de är av intresse profilmässigt.

Någonstans är den här snubben och han måste gå att hitta.

En yngre person från Skandinavien har svårare än utan hjälp har den svårare än en random vuxen att ”försvinna” och leva i Sydamerika eller valfritt gömställe till land.
Så jag tror han finns kvar i Sverige.
Senast redigerad av Yanii 2019-07-23 kl. 07:11.
Citera
2019-07-23, 07:06
Medlem
Bevistalan?

Citat:
Ponera att mördaren har begått självmord och polisen har tagit dennes DNA och vet därmed vem som var mördaren. Går polisen ut med det då, eller låtsas de fortfarande jaga en mördare?
(...)

Då kommer de ha en presskonferens och meddela att man funnit en person som matchar dna, men att åtal inte kommer väckas då personen är avliden.

För de anhöriga och med tanke på det stora allmäns intresset hade en bevistalan kanske varit värdefull, så som man gör med barn vilka inte heller kan dömas. Jag har dock aldrig hört talas om något sådant. Får kolla upp om det ens är möjligt.
Senast redigerad av Yanii 2019-07-23 kl. 07:10.
Citera
2019-07-23, 07:09
Medlem
Vad låg BUP?

Ny fråga:
Vi vet att psyk på US låg inom gångsvstånd från mordplatsen.
Var låg BUP?

Vittnen har ju beskrivit en man i 20-årsåldern men om han var tonåring? Inte lätt att se skilnad på en som är 17, 18 eller 19 osv.
Folk trodde alltid att jag var 14 tills jag fyllde 20. Sedan var jag 20 tills jag fyllde 35.
Vittnen och offret säger 20-års åldern, men personen kan se utsom 20 och vara allt från ?-?
Senast redigerad av Yanii 2019-07-23 kl. 07:19.
Citera
2019-07-23, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Finns ingen länk tyvärr, jag träffade på detta vittne på mord dagen förra året på rundvandringen med Facebook gruppen.
Vittnet berättade detta för dig?
Vad mer fick du veta?
Citera
2019-07-23, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope

Skulle vara intressant att veta om polisen tror starkt på att twigo's pappa ser gärningsmannen. Om det är fallet så kan man vara rätt säker på att Bänkmannen är gärningsmannen.

twigo's pappa

Vem är Twigo och vad såg dennes pappa?
Citera
2019-07-23, 07:15
Medlem
Vi behöver en sammanfattning!
Den gamla länken funkar inte.
Någon som har koll och orkar?
Citera
2019-07-23, 14:17
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Det mest troliga är väl att man i sådana fall helt enkelt lägger ner utredningen med motiveringen att man har funnit en trolig gärningsmannen och att andra spaningsuppslag saknas. Eftersom att ingen åtalas så blir förundersökningen inte offentlig.

Jag tror för övrigt att samma sak kommer att hända om man får en DNA-träff när det har gått mer än 15 år sedan gärningen.
Citera
2019-07-23, 18:31
Medlem
Hade inte polisen fått träff på någon nära släkting? Förstår inte hur det kan vara så svårt att därifrån finna vems DNA som påträffats?
Citera
2019-07-23, 18:35
Medlem
Han var som vanligt ute med sin hund och träffa på den här killen, det var inte vid bänken utan längre upp, där han gick fram och tillbaka och såg väldigt hotfull och frånvarande ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in