2019-01-11, 20:04
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimst
Då kan du ju nämna några svenska exempel där barn under tio år blivit utsatta för dödligt våld med hämndmotiv.

Mördas barn av någon utanför familjekretsen handlar det väl nästan alltid om psykos eller lustmord?

Nej det blir svårt, men svarskallar använder sina småbarn till både sexhandeln och som medhjälpare vid stölder på varuhus. Övervakningskameran på varuhuset vid Länna filmade när pappan hjälpte sonen på 6-8 år att dra tv apparater under och förbi varugrinden i varuhuset. Jag är säker på att dom inte blev bestraffade. Gissa två gånger varför.
Citera
2019-01-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Nej det blir svårt, men svarskallar använder sina småbarn till både sexhandeln och som medhjälpare vid stölder på varuhus. Övervakningskameran på varuhuset vid Länna filmade när pappan hjälpte sonen på 6-8 år att dra tv apparater under och förbi varugrinden i varuhuset. Jag är säker på att dom inte blev bestraffade. Gissa två gånger varför.
Nu har du nog hamnat litet vid sidan av huvudspåret. Vi har diskuterat hämnd som orsak, fram och tillbaka, utan att komma någonstans. Därför är det numera inte lika hett som tidigare.
Citera
2019-01-11, 21:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag gissar båda gångerna att du är säker på att de inte blev bestraffade för att du har fördomar.
Citera
2019-01-11, 23:32
Medlem
jorgenstorm99s avatar
JF är endast ute efter uppmärksamhet.
Citera
2019-01-11, 23:56
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Nu har du nog hamnat litet vid sidan av huvudspåret. Vi har diskuterat hämnd som orsak, fram och tillbaka, utan att komma någonstans. Därför är det numera inte lika hett som tidigare.

Det har funnits minst 1000 huvudspår i i den 15 år gamla tråden. Inget spår är mer huvudspår än de andra tills man hittat gärningsmannen/männen. Hade pappan varit svensk så hade det inte blivit några mord.
Citera
2019-01-12, 10:13
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Var någonstans har jag varit irriterad, skrivit scrolla vidare och att jag inte behöver bevisa något?

Jag gillar dina inlägg. Hade vart gott om du körde nåt konkret nu om GM.
Citera
2019-01-12, 11:12
Medlem
Citat:
Nej det blir svårt
Ifall "så gott som alla" sådana här brott har hämndmotiv borde det inte alls vara så svårt.

Citat:
Jag är säker på att dom inte blev bestraffade. Gissa två gånger varför.
Känner inte till fallet, men är ungen inte straffmyndig känns det svaret rätt givet. Vad har det här med dubbelmordet att göra?
Citera
2019-01-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det blir intressant att se när GW ska köra polisens rekonstruktion igen. GW säger att han beter sig fullt rationellt. Det är väl lite tveksamt med tanke på att han slänger vapnet och mössan. Även hur han rör sig efter morden. Men han kommer säkert att försöka visa att det var en planerad handling eftersom GM står där och väntar enligt GW, sen attackerar M bakifrån och även attacken mot AL tolkar han nog på det viset. Vi får se om han har något nytt men troligen kör han på samma teori som innan.

Jag fortsätter på temat vuxen man, 25+, i akut psykostillstånd, mördar "uppmanad" av Norenskyltarna.
Det kan absolut kallas planerad handling, eftersom det föregås av en impuls att döda ett barn, hitta lämpligt offer och utföra handlingen.
Jag spinner vidare på den psykotiske GM:s livssituation och blir alltmer övertygad om att han periodvis är ganska ensam. Han har troligen en förälder, moder, och saknar syskon. Hans familj bor inte i Linköping, knappast inom Correns spridningsområde. Då hade hans omgivning, via Correns utförliga bildreportage om morden, kunnat börja misstänka något. Han vistas, enligt mig, i Linköping hösten 2004, men kommer från en annan del av landet (norrifrån?).
Efter morden försvinner han från Linköping. Han befinner sig i postpsykos, utmattad, deprimerad med minnesförlust. Han är tillbaka på den ort där hans mor och andra relationer finns. Omgivningen tror att han kanske är överansträngd, pga studier? De försöker peppa honom, föreslår att han ska söka proffshjälp, men han vill inte. Han sover bort mycket av tiden och kommer så småningom 2005 på fötter igen. Hösten 2004 är ett stort mörker, han minns ingenting.
Citera
2019-01-13, 02:30
Medlem
Då kommer ju frågan varför är han just där han är och väntar bakom buskarna ;när han vet att Mohamed kommer komma upp just där uppför trappen? Det hade ju lika gärna kunnat vara vem som helst och vart som helst i Linköping om det inte var planerat. Har det inte m familjen o göra är det något personligt mot Mohamed. Annars hade nog någon annan dött denna morgon
Citera
2019-01-13, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Då kommer ju frågan varför är han just där han är och väntar bakom buskarna ;när han vet att Mohamed kommer komma upp just där uppför trappen? Det hade ju lika gärna kunnat vara vem som helst och vart som helst i Linköping om det inte var planerat. Har det inte m familjen o göra är det något personligt mot Mohamed. Annars hade nog någon annan dött denna morgon
Ja, det är ett viktigt påpekande du gör. Är det helt klart att han väntar? Kan han ha sett M dagen innan och då fått för sig att döda ett barn? I så fall vistas/bor han troligen i närområdet.
Det behöver inte betyda något personligt mot M, däremot att han, om han är i akut psykos med vanföreställningar och hallucinationer, via skyltarna fått uppmaningen att döda ett barn. Frågan är på vilket sätt den libanesiske pojken M med ett icke-svenskt utseende passar in i hans hallucinationer. Här finns kanske en förklaring?
Citera
2019-01-13, 09:12
Medlem
Efter att så mycket vatten runnit genom ån och inget trovärdigt gripande skett efter 15 år från morden i ljuset bland folk samt DNA borde det vara dax att undra varför om inte något annat bestämmer?

Jag hade ett namn på detta som inte gillades, så klart.

Ansiktet på en GM behöver inte vara förvridet enligt dagens AB. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLo824/trippelmordare-hotad-i-fangelset-skrattar-och-talar-med-sig-sjalv

De här morden hade varit lösta för länge sedan med så många iaktagelser samt DNA om polisen jobbat som de gör i USA där dealar görs med den mörka världen för gott folks bästa. I Sverige gäller: Lita på allas goda värdegrund och att alla vill varandras bästa. Sånt system har vi säger myndigheten och allt annat skall förtryckas men börjar nu sakta poppa upp enligt länken.

Att puffa upp sig med att "tycka synd om andra" är ingen bra egenskap då det gäller att jaga en mördare. Inte heller se invandringen som ett sätt att tjäna extra mycket pengar som biträden. Där försvinner opartheten mot det övriga folket och osämjan ökar.

Morden i Hallonbergen är intressant läsning både om motivet och polisarbetet för den som vill tänka bredare.
Senast redigerad av shivashambo 2019-01-13 kl. 09:48.
Citera
2019-01-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe

Även om han väntar behöver det ju inte vara M han väntar på. Han kanske väntar på någon, vem som helst som uppfyller hans kriterier.
Eller så vara han i ett psykotiskt tillstånd, stod och yrade och något triggade GM att till våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in