Citat:
Ursprungligen postat av Pusse.Migg
En massa text..
Finns det fler negativa sidor hos porschen?
Vad är det för årsmodell?
Min första bil var just en Porsche 924 -77.
Underbar kärra - som att köra en stor gocart!
Den vägde endast 890kg med hade ca 150 kusar och var riktigt snabb i starten.
Karossen är halvgalvaniserad (upp till takstolparna), rost är i princip ett okänt begrepp i Porsche-världen!
Min var billig i drift (har en del gemensamma delar med Audi 100 och Porsche 944, det finns också en del billiga piratdelar), drog ca 0,7 blandad körning. Försäkringen tror jag var lite dyrare eftersom det står "Porsche" på märket, detta i kombination med "ung man" ger/gav ingen låg försäkring.
Bilen är otroligt välbalanserad, och en väl bevarad hemlis är att 924/944/968 är riktigt bra vinterbilar. Får man sladd så styr man emot lite och trycker till svagt på gasen så rätar den omedelbart upp sig.
Några töntar sig ofta och kallar den "VW-porsche" eller liknande, men so what. Bilen är designad av Porsche (som också designade VW-bubblan) och delvis byggd i Audifabriken i Stuttgart. Motorblocket sitter i bl.a VW LT35 (gamla skåpbilen) och Audi 100, men förutom själva blocket är det inte mycket som är likt.
Slutsats: billig i inköp, billig i drift, ganska billig att äga och skitrolig att köra!