Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Jag skulle inte måla upp MLS som helt chanslös mot den brasilianska ligan på en internationell scen. Uppmärksamhetsmässigt, that is. Den brasilianska ligan har hållit på att implodera dom senaste säsongerna och snart är väl peaken nådd. Jag som älskar brasiliansk fotboll har sakteligen börjat trappa ner min konsumtion. Korruption, pengar som hamnar i fel fickor, vedervärdiga sportsliga beslut, skral talangtillväxt och sviktande publiksiffor är bara några av orosmolnen. Vi snackar om en liga vars klubbar har totala skulder på 8-9 miljarder kronor. Dom har ett riktigt stålbad att gå genom med nya regler som redan är på plats, vilket innebär att klubbarna har 20 år på sig att sanera sina skulder. Kan dom inte betala ut löner eller visa upp bokföringen när förbundet kräver det så kan klubben bli nedflyttad, få transferförbud eller till och med bli utesluten ur det brasilianska ligasystemet. Sedan finns det ytterligare regler men det är egentligen inget att orda om. Kontentan är att det inte är optimala förhållanden att konkurrera med.
(FB) Ny miljardklubb inom fotbollen, New York City FC
Jag gör en fuling och plockar in en del av ett inlägg från ovanstående tråd. Varför?
Jo, för läget håller på att eskalera och jag börjar bli uppriktigt orolig för den brasilianska fotbollen. Av dom 12 största klubbarna i Brasilien är det hela åtta stycken som inte kan betala ut sina löner på det datum som är sagt. Många lånar till ockerräntor för att kunna hålla huvudet ovan ytan och betala den dragliga driften. Jag vet att vissa klubbar löser lån med räntesatser på runt 30%!
För att inte tala om skatteskulderna till staten, även om fotbollsklubbar i Brasilien lyder under väldigt förmånliga skatteregler. Hade det rört sig om "vanliga" företag skulle dom ha begärts i konkurs för längesen.
Som exempel på skuldhärvan kan man ta klubbarna i São Paulo, Corinthians och SPFC, som tillsammans har en skuld på €30m. Eller Cruzeiro som vann ligan 2013 och 2014, spräckte budgeten trots att dom sålde av tongivande namn, och nu inte har råd att betala arenadriften på Minas Arena. Dom har till och med kallats till domstol av dom som sköter driften av arenan, men klubben har överklagat det.
Förutom det mest omedelbara som att spelare, ledare och andra anställda klubbarna inte får lön, vilket både urholkar fotbollens trovärdighet men även sänker kvaliteten så kommer det att mynna ut i en spelarflykt. Santos lyckades att hålla kvar Neymar längre än vad många andra tidigare stjärnor stannat, till stor del tack vare diverse innovativa partnerships.
Att Neymar stannade längre än väntat ingjöt hopp i landet. Den här situationen eldar dock på motsatsen, nämligen att brasilianska klubbar måste sälja tidigare för att kunna balansera böckerna och tillfredsställa spelare som kanske inte fått betalt på flera månader. Samma sponsorupplägg är nog bara att drömma om, São Paulo blev ju av med sin största sponsor Toshiba precis innan VM etc.
Nu har jag inte ens lyft problematiken som kan komma att upstå när tredjepartsägande slopas, vilket är en ack så viktig del i Brasilien. Jag känner väldigt lite hopp, om något, för den brasilianska klubblagsfotbollen.
Senast redigerad av 4522 2015-06-20 kl. 19:57.
Senast redigerad av 4522 2015-06-20 kl. 19:57.