• 2
  • 3
2011-06-08, 08:35
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashajn
Om man amorterar har man inte tillgång till lika mycket pengar, för även om man amorterar så bör man ha en buffert på ett bankkonto, och om man i goda tider inte amorterar kan man investera dessa pengar i en dyrare fastighet och en större buffert.

Ett fastighet som kostade 2 miljoner i Stockholm i början av 2000-talet kostar väl idag 5 - 6 miljoner. En fastighet som kostade 1 miljon har inte stigit lika mycket.

Summa summarum är då att den som har struntat i att amortera och köpt en dyrare fastighet för pengarna (plus buffrat förstås) har tjänat fler miljoner, jämfört med den som har amorterat hårt och bott kvar i sin billigare fastighet. (som jag själv har gjort)

Så länge man inte blir sjuk eller räntan är låg och inte rusar ihöjden bör man alltså låta bli att amortera och istället spara en rejäl buffer och köpa ett dyrare hus. Nu lär räntorna höjas och då är vi i ett annat läge.

Amortering är inte alltid bäst.

Lätt att vara efterklok?

Självklart kan man kolla tillbaka på 20 år av bostadsuppgång och säga vad som varit bäst för den tiden, men nu tittar vi väl ändå framåt? då är amortering en av de bästa och säkraste sparformerna.
Citera
2011-06-08, 17:03
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Summa summarum är då att den som har struntat i att amortera och köpt en dyrare fastighet för pengarna (plus buffrat förstås) har tjänat fler miljoner, jämfört med den som har amorterat hårt och bott kvar i sin billigare fastighet. (som jag själv har gjort)
Det går att sälja sin bostad innan man köper en ny. Då kan man använda ens amorterade pengar till kontantinsats om det var det du syftade på.

Så summa summarum: En amorterad krona är inte en förlorad krona.
Citera
2011-06-08, 21:51
Medlem
Oj, här var det gott om emotionella känslor, men inte fullt lika mycket av analys och matematiskt tänkande ser jag.

Man måste självklart kontrollera var man befinner sig i konjunkturen när man ska investera, att fastigheter är dyra nu jämfört med på 1990-talet är nog alla överens om.

Trots detta bygger vårt penningsystem på att gynna de som investerar och bidrar till att öka tillväxten, och inte på de som sparar och gnetar.

Därmed inte sagt att systemet gynnar de som tar största riskerna, utan det är viktigt att alltid se till att man har god likviditet, d.v.s. att man har tillgång till kontanter som man själv bestämmer över och snabbt kan få fram. Dessa pengar är mer värda än de pengar man måste be om lov för att få använda.

Om man amorterar och betalar tusenlappar så minskar månadskostnaden med några hundralappar. Det betyder att personens likviditet minskar samtidigt som man överlämnar vetorätten över dessa pengar till banken.

Om man blir sjuk, arbetslös eller om det inträffar en allvarlig finanskris kan man inte räkna med att banken lånar ut de pengar som man har amorterat, och dessutom tar det längre tid att få ett lån bevljat än att ta ut pengar från ett bankkonto.

Om man inte har tillräckligt med tillgångar så att man inte klarar av att betala sina räntor eller om man inte klarar av att betala ev krav på tvångsamorteringar, så återstår inget annat än att sälja fastigheten.

Det säger sig självt att fastigheter kan falla i pris under dåliga tider jämfört med under goda tider. Om man istället för att amortera, buffrar en del av pengarna på ett bankkonto och investerar den andra delen i en dyrare fastighet (genom att klara en högre månadskostnad) så kommer man i långa loppet att öka sin förmögenhet utan att för den skull ta en större risk. Hur stor risk man vill ta är upp till var och en att avgöra.

Nu är pyramiden snart färdigbyggd och då är det snart dags att riva den, och det medför alltid att det kommer att finnas förlorare. De som har kommit in i spelet försent och de som har tagit förstora risker, men att tro att detta är den sista pyramiden som kommer att byggas är knappast troligt.

Ja, jag vet jag var lika irriterad när jag fick detta förklarat för mig första gången och det tog ett bra tag innan jag accepterade att amortering inte är riskfritt och att det inte alltid är bästa lösningen, även om det är något som ständigt och jämt förs fram i debatten.

Summa summarum amortering är inte dumt eller jättedåligt, men det är inte heller det mest optimal.
Senast redigerad av flashajn 2011-06-08 kl. 22:45.
Citera
2011-06-08, 22:38
Medlem
h0lles avatar
Intressant. Har funderat lite kring detta och som någon har påpekat är det guld värt att ha cash till hands vid snabba affärer/plötsliga händelser. Jag har en tusenlapp i ränta och amorterar bara 500kr nu efter jag betalt av topplånet. Sparar istället ~3-4k själv och skjuter in dom på lånet när jag finner det lämpligt. Kräver lite självdiciplin har jag märkt, men det går.
Citera
2011-06-09, 06:00
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Bla bla bla
Du glömmer en sak här. Om vi tänker att bostadsmarknaden går väldigt dåligt, då kanske fler marknader dras med lite i fallet.

Sitter man då på ett kraftigt belånat hus och detta sjunker i värde, så att lånet är högre än husets värde, kan banken komma och kräva mellanskillnaden. Visst, har man slängt in allt på ett sparkonto med hög ränta (dock inte lika hög som bolåneräntan) så förlorar man inte lika mycket på att betala en klumpsumma. Skulle man däremot tänka att "börsen går upp 10% varje år" eller tro att det bara är att slänga in pengar i ett företag/någon fastighet så har man gjort en bra affär, då finns en risk att man kan förlora dubbelt.

Hellre att inte kunna låna x kr när man vill än att behöva betala tillbaka x kr helt plötsligt.
Citera
2011-07-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Bla bla bla .
Du är så trög så att det är sorligt.
Citera
2011-08-04, 21:35
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Du är så trög så att det är sorligt.
Hur går det för dig? Köpte du en 7 miljoners villa för att få bättre hävstång när priserna alltid går upp och placerat det överflödiga värdet på börsen för att göra bra avkastning där också, amorteringsfritt?
Citera
2012-01-28, 00:54
Medlem
Nej jag bor fortfarande kvar i min bostadsrätt som jag köpte i mitten på 90-talet. Litet lån, men jag har missat den stora uppgången under 2000-talet.

Poängen var inte att priserna alltid går upp utan att man ska byta strategi beroende på var i konjunkturcykeln man befinner sig, vilket jag själv alltså inte har gjort.
Senast redigerad av flashajn 2012-01-28 kl. 01:00.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in