Hur många finns det? Det vill säga personer med sudettysk härkomst. För nyfikna som inte har en aning om vad sudettysk innebär: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sudettyskar
en halv -.^? har släkt där, i Karlsbad (karlovy vary) är rätt osäker bor väll typ 100 000 sudetter som har tyska som modersmål typ 2-3 "kommuner'" totalt typ 400 000 sudetter, de övriga har delat modersmål, tjeckiska och tyska.
Liberec, vad den nu heter på tyska vet jag inte, är också en stad som en gång hade majoritet av tyskar men tror nog alla fördrevs därifrån.
marianske lazne (marienbad) fördrevs även tyskar ifrån efter kriget men utanför staden finns någon tyskspråkig del tror jag eller ja tysk/tjeckisk.
och i sverige finns det nog väldigt väldigt få =)
De som för övrigt flyttade till Tyskland ses ju som tyskar, fanns ju tyskar i Polen och massvis i östpommern med.
En i alla fall Så då härstammar du ifrån Egerland alltså. Har själv sudettyskt i mig, så jag ville se om det fanns fler här. Liberec heter Reichenberg på tyska. Var ifrån kommer dina uppgifter? Det vore kul att läsa vidare lite om den nutida tysktalande befolkningen.
Mina släktingar har en stuga som ligger drygt 2 mil från polska gränsen, det är 100% tjeckiskt, men en gång i tiden sudettyskt bl.a min mormors barndomshem, brukar vara där för skidåkning på vintern ibland.
Sen mina kusiner som bor i Tyskland har nära släkt på sitt håll som är Sudetter, som då bor i Karlsbad.
Vad jag vet, läser alla tyska och tjeckiska där, dock de med tyskt ursprung måste läsa vidare på båda språket (som att ha 2 sorters svenska i skolan).
Tjeckerna här har väll också möjligheten men brukar av vad jag kan förstå inte vara så vanligt.
På ställen det endast bor sudetter på snackas det tyska fast alla kan tjeckiska tror faktiskt inte det finns något ställe som är snarlikt den finlandsvenska delen i Finland då, där det snackas svenska och folk inte kan finska.
Min farfar var sudettysk, jag har velat släktforska och hitta information, men det ser mörkt ut.
Han kom till Sverige efter andra världskriget och han talade sällan om sitt förflutna så jag har inte mycket att gå på!
Jag vet att min far på något sätt kom fram till att hans födelsecertifikat var förfalskat av någon anledning och det gör det hela svårare.
Om någon har tips på hur jag kan gå tillväga vore det tacksamt!
Min farfar var sudettysk, jag har velat släktforska och hitta information, men det ser mörkt ut.
Han kom till Sverige efter andra världskriget och han talade sällan om sitt förflutna så jag har inte mycket att gå på!
Jag vet att min far på något sätt kom fram till att hans födelsecertifikat var förfalskat av någon anledning och det gör det hela svårare.
Om någon har tips på hur jag kan gå tillväga vore det tacksamt!
23andme.com gör rätt så prisvärda DNA tester och har stora databaser där man kan få fram släktingar till typ 10:e kusin led. Har flera hundra avlägsna släktingar...
23andme.com gör rätt så prisvärda DNA tester och har stora databaser där man kan få fram släktingar till typ 10:e kusin led. Har flera hundra avlägsna släktingar...
Här har vi en med sudetsläkt! Inte mycket man vet om den sidan dock, som ett svart kapitel i släkten . En fråga, hur var det med efternamnen I området? har själv slaviskt efternamn, antar att det var blandat med det?