2011-06-04, 23:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det här med att ställa in förgasaren tycker jag är ett djävla aber, speciellt sen jag fick tag på en importerad cylinder som jag är mycket förtjust i och det blir inte bättre av att jag läst om skurna cylindrar till vansinne på olika mopedforum.
Men nåt jag aldrig läst om är var gränserna egentligen går, hur snålställd förgasaren behöver vara eller vilken roll 2 taktsoljan spelar är några frågor jag började fundera på idag efter att ha försökt att "sommarjustera" förgasaren.
Bytte från 90 till 80 huvudmunstycke men det var för mycket, märkte inte så mycket när jag körde lugnt på slät mark men när jag skulle uppför en brant backe sackade motorn rejält ända tills jag drog choken, då kom motorn igen.

En motor med perfekt inställd förgasare med huvudmunstycke 85, räcker det att byta till huvudmunstycke 80 för att motorn ska skära?

Får man större marginaler om man blandtankar 3% 2-taktsolja istället för 2.5%?

Hur stor roll spelar körstilen in om fordonet inte körs på några längre "raksträkor" utan i storstad med många stop och inbromsningar?

/Arne.Anka
Citera
2011-06-04, 23:53
Medlem
INTPs avatar
Hur känslig en tvåtaktare är beror mestadels på trimningsgraden. Medan en original 1hk-moppe knappt kan fås att skära på grund av felaktiga inställningar ens om man går in för det kan en enda munstycksstorlek vara skillnaden mellan maximal effekt och totalhaveri i en 125cc cross/roadracehoj.

Oljemängd har en liten betydelse, men inget jag skulle lita på att det räcker.

Körstil spelar stor roll. Hinner kolven inte bli varm nog för att nypa mellan rödljusen är man ju rätt säker. Om man dessutom inte gasar över ungefär trekvartsgas kommer man ju inte ens upp till det område där huvudmunstycket bestämmer bränslemängden, då hänger det på nålen att ge rätt mängd.
Citera
2011-06-05, 00:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Hur känslig en tvåtaktare är beror mestadels på trimningsgraden. Medan en original 1hk-moppe knappt kan fås att skära på grund av felaktiga inställningar ens om man går in för det
Sitter med en helt avstrypt motor och en 3hk honda originalcylinder, maxvarv på högsta växeln ligger strax över 7000varv.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-06-05 kl. 00:08.
Citera
2011-06-05, 03:01
Medlem
Venditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sitter med en helt avstrypt motor och en 3hk honda originalcylinder, maxvarv på högsta växeln ligger strax över 7000varv.
Om den är på 50cc så bör den inte vara speciellt känslig då det inte är en speciellt pressad motor om man endast plockar ut 3hk, dessutom gör honda jävligt bra motorer
Citera
2011-06-09, 18:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Jag hatar förgasare Jag hatar förgasare Jag hatar förgasare

Med huvudmunstycke 90 fyrtaktar motorn till vansinne när jag ligger runt 3600-4300varv(25-30km/h) och motorn känns allmänt lite slö, med huvudmunstycke 80 är motorn kraftlös om jag inte använder choke.

Med huvudmunstycke 85 går motorn bra på mellan å högvarv och motorn tappar effekt om jag drar choke men har nu problem med onormalt hög tomgång, uppåt 4000varv när motorn är riktigt genomvarm.
Det andra problemet är att motorn spikar till snabbt när jag snabbt släpper gasen vid växling under kraftig acceleration, om jag fullgasväxlar så går motorn klockrent.
Motorn spikar inte till när jag släpper gasen på låga varv utan det händer bara på höga typ 6500-9000varv.
Trottelnålen har 3 lägen och sitter i mitten, bränsleluftskruven är ett halvt varv från botten.

Förgasaren är original keihin, får motorn mer eller mindre bränsle när bränsleluftskruvaren skruvas in mot botten?
Tips på hur man ökar bränsletillförseln vid lågt till inget gaspådrag som inte kräver modifiering av originaldelar?

Ps, har tänkt prova att höja trottelnålen från mitten till nedersta läget så nålen hamnar lite högre upp, pga tidsbrist har jag inte haft möjlighet att laborera med tomgångsskruven men lite tveksam till om det skulle räcka för normal tomgång, känns som motorn går snålt på lågt till inget gaspådrag.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-06-09 kl. 18:22.
Citera
2011-06-09, 18:24
Medlem
På din beskrivning så låter det som om den drar tjuvluft. Då blir det omöjligt att justera och resultatet blir som du skriver. Täta med packningsgukka.

Skära p.g.a. fel förgasarjustering är knappast vanligt om ens möjligt, det har med oljan att göra. Däremot kan det gå hål i kolven om den går för snålt men då måste du nog upp på effekter på 150-200 hk/liter. 7000 r.p.m. är lågt för en 50 cc tvåtaktare. Jämför med motorsåg eller röjsåg...
Citera
2011-06-09, 18:32
Medlem
Rexxys avatar
Förgasare kan jäklas som fan, jag vet... Är själv i munstycksträsket med min 80cc moppe. Lågfarten är för snål så den hackar på 1/4 dels gas. Men på halvgas och uppåt går den som ett skott!

Ett tips. Fokusera på huvudmunstycket först, skit i dom lägre gaspådragen. När du får den att gå helt rent på full gas ändå ifrån tomgång till maxvarv på högsta växeln så kan du lämna det området.

Senare fokuserar du dig på halvgas och tomgång.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan.Bergstrand
På din beskrivning så låter det som om den drar tjuvluft. Då blir det omöjligt att justera och resultatet blir som du skriver. Täta med packningsgukka.

Skära p.g.a. fel förgasarjustering är knappast vanligt om ens möjligt, det har med oljan att göra. Däremot kan det gå hål i kolven om den går för snålt men då måste du nog upp på effekter på 150-200 hk/liter. 7000 r.p.m. är lågt för en 50 cc tvåtaktare. Jämför med motorsåg eller röjsåg...

Blandar man i tanken direkt hänger mycket av motorns livslängd på förgasarinställningarna . Kör du grovt för snålt munstycke och verkligen kör hårt med motorn kan det blir ett värmenyp som heter duga. Kan även ske om du har oljepump. Bränslet kyler motorn, mindre bränsle gör så motorn blir varmare.

Hål i kolven är "normalt" på små 2-taktare vid felinställd tändning eller för snålt munstycke.
Senast redigerad av Rexxy 2011-06-09 kl. 18:38.
Citera
2011-06-09, 18:33
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:

Det är absolut möjligt att den brakar ihop med fel förgasar inställning. För lite bensin = Varmare motor = kapoff. Has happened many times.
Citera
2011-06-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Det är absolut möjligt att den brakar ihop med fel förgasar inställning. För lite bensin = Varmare motor = kapoff. Has happened many times.

Helt rätt att det kan gå sönder om man kör för snålt, men det skär inte.
Citera
2011-06-09, 22:34
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Helt rätt att det kan gå sönder om man kör för snålt, men det skär inte.

Vist kan den det. "Skära" är bara ett slang för att det blir trångt och sakerna nyper ihop. Dom skärs ihop. Vilket det kan bli av för lite bränsle. Kolven blir för stor för cylinderloppet, det kan skära.
Citera
2011-06-09, 23:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Den enda "yta" jag hade isär när jag bytte huvudmunstycke har en O-ringstätning, O-ringen är hel och är korrekt monterad.
Dom andra ytorna mellan förgasare och cylinder är ihopsatta med packningsilikon och dom rörde jag inte, de sitter dessutom med skruv jag inte lossade på men kan ju alltid testa med startgas och se vad som händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Ett tips. Fokusera på huvudmunstycket först, skit i dom lägre gaspådragen. När du får den att gå helt rent på full gas ändå ifrån tomgång till maxvarv på högsta växeln så kan du lämna det området.
Motorn går klockrent oavsett varvtal vid fullgas och topphastigheten i branta backar är något högre med huvudmunstycke 85 än med huvudmunstycke 90, att gå från 0 gas till full gas är inga problem oavsett varvtal.
Citat:
Senare fokuserar du dig på halvgas och tomgång.
Halvgas går den bra på, lättkörd och lättkontrollerad så det är bara tomgången kvar och att den spikar vid snabba gassläpp på höga varv kvar.
Citera
2011-07-11, 03:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Rexxy, du som skruvat en del mt5 du råkar inte veta hur luftskruven till originalförgasaren ska se ut? har 2 olika som passar men de har inte samma form, ena är spetsig den andra mer platt och de är lika långa.

En annan fråga, storleken på vilket huvudmunstycke som är optimalt varierar mellan olika motorer även om de har samma specifikationer och trimningsgrad men hur mycket kan det skilja mellan olika motorer till mt5:an med 1hk cylinder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in