2011-06-04, 22:58
Medlem
-hina-s avatar
Min katt blir tokig när det kommer in andra katter på hans revir, det vill säga vår tomt. När det väl händer skriker han så högt att hela grannskapet vaknar (han får inte vara ute på kvällarna, men ändå). Om den andra katten försöker röra på sig blir han ännu galnare och attackerar (kanske förståeligt eftersom han är rädd). Han har alltid varit rädd sedan han var liten och hade en period då han kunde vara aggressiv även mot oss och bitas och rivas. Sedan han började gå ut och vi skaffade en kattkompis till honom blev det bättre. Min fråga är, varför är det såhär och vad kan man göra åt saken? Att sluta släppa ut honom kan ju vara en idé, fast han mår inte bra av att bara vara inomhus, så ... Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar, men tycker att det är synd att det ska behöva vara såhär och att han är så rädd av sig.
Citera
2011-06-04, 23:02
Medlem
Kastrerad?

Han är nog inte rädd. Din katt är arg, elak och fullt normal. Det är hans revir, en inkränktare respekterar inte hans varning och..ja..då smäller det.

Jag är en förespråkare av innekatter, om man inte bor så till att katten slipper bilar, andra katter/hundar/barn/idioter och är väl omhändertagen. Det löser så mycket av folks problem med katter att hålla dem inomhus. Våra bondisar får komma ut i koppel, det är fantastiskt trevligt för oss båda (och kul för folk som ser oss antar jag...)
Citera
2011-06-04, 23:14
Medlem
-hina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Kastrerad?

Han är nog inte rädd. Din katt är arg, elak och fullt normal. Det är hans revir, en inkränktare respekterar inte hans varning och..ja..då smäller det.

Jag är en förespråkare av innekatter, om man inte bor så till att katten slipper bilar, andra katter/hundar/barn/idioter och är väl omhändertagen. Det löser så mycket av folks problem med katter att hålla dem inomhus. Våra bondisar får komma ut i koppel, det är fantastiskt trevligt för oss båda (och kul för folk som ser oss antar jag...)

Ja, han är kastrerad. Och jo, han är både rädd och arg, det syns på långa vägar. Vi hade honom i koppel när han var liten men det blev ohållbart i längden, han ville vara ute mer och oftare och blev en depp-katt. Frågan är bara varför han är så jäkla rädd hela tiden, han har varit sådan sedan vi köpte honom. Hemma och mot oss är han numer trygg och gullig, men med nya människor och katter är han skygg eller aggro. Blah, jag vet inte vad jag ska göra.
Citera
2011-06-04, 23:15
Medlem
-hina-s avatar
Jag skulle vilja ha en kattpsykolog som kan använda katt-KBT och få honom att känna sig trygg med andra katter, men det händer ju inte ...
Citera
2011-06-05, 00:01
Medlem
Jag skulle rekommendera en alternativ metod.

Följ länken och lycka till!

http://sv.wikipedia.org/wiki/ECT
Citera
2011-06-05, 00:13
Medlem
Lys avatar
Det är nog rätt svårt att lägga sig i katters revirhävdande. De löser sina problem själva, även om det innebär mycket skrik och bråk. När min lilla kisse är utanför stan och strosar runt i grönskan blir katten som bor därute jämt arg och vill jaga bort henne. Han tycker väl han är kung där och så ibland dyker min lilla svanslösa katt upp på hans område och är fånig. Han avskyr henne och skriker på henne och jagar undan henne. Han bråkar inte jämt, men han gillar uppenbarligen inte andra katter och särskilt inte henne. Är problemet med kattens aggressivitet väldigt stort kanske man kan tala med någon djurkunnig beteendevetare om ifall det går att göra något åt saken.
Citera
2011-06-05, 05:55
Medlem
Katter LÅTER massor när dom försvarar sitt revir, om det inte räcker med låta högst och på så vis lyckas skrämma iväg inkräktande katter så slåss man ist. så bättre låta än slåss då kattbett kan ge otäcka skador. Sen har den väl tagit på sig att försvara sig, sin kompis och er helt enkelt.
Enda du kan göra är ha katten inne, se till att grannarna kastrerar sina katter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in