2011-06-04, 22:15
Medlem
elektronikfreaks avatar
Har planer på att köpa ett gammalt begagnat släp till personbil. Ett släp med totalvikt på under 750 kg som gör släpet skattebefriat. Men helst skulle jag vilja bygga på en nätbur eller en kåpa av trä för att skydda det jag fraktar från väder o vind. Men vad säger lagen? Får man bygga om ett släp hur man vill bara man håller sig under totalvikten 750 kg?

Bygger man på ett "hus" eller "kåpa" på släpet så kan man ju lättare frakta prylar som man är rädd om allt ifrån motorgräsklippare o röjsågar till sängar o möbler.

Någon som vet vad lagen säger?

Här är en bild på ett släp jag är intresserad av.

Brorssons släpkärra 1969
Lämhöjd: 0,2 meter
Bredd: 1,58 meter
Längd: 3,55 meter
Lastlängd: 2,57 meter

Bild: http://forumbilder.se/images/0d2011101028P3c09.jpg
Citera
2011-06-04, 22:18
Medlem
Har sett många släpvagnar med hemmabyggda kåpor, dock vet jag inte om man måste ha tillåtelse för att få bygga det, men det ska iallafall gå bra på något sätt.
Citera
2011-06-04, 22:24
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackamindator
Har sett många släpvagnar med hemmabyggda kåpor, dock vet jag inte om man måste ha tillåtelse för att få bygga det, men det ska iallafall gå bra på något sätt.
Vad jag mest funderar över är att tjänstevikten ändras. Är det något som polis eller SBP har några åsikter om? Så länge inte totalvikten kommer över 750 kg borde det väl vara lugnt, eller? Har en Saab 9-5 som dragbil.
Citera
2011-06-04, 22:26
Medlem
Skall den inte regbesiktigas?
Citera
2011-06-04, 22:30
Medlem
b.marleys avatar
Om du ska vara 100% laglig så måste du regga om det efter ombyggnationen. Dels för att det blir ett täckt släp och totalvikten och lastvikten ändras.
- Men om man bygger det så att allt är avtagbart, Så tror jag inte att man måste reg besikta.
Jag hade byggt det så att man kan ta av och sätta på allt vid behov, och sen vid besiktning så tar man av allt och besiktar det som vanligt.
Citera
2011-06-04, 22:46
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b.marley
Om du ska vara 100% laglig så måste du regga om det efter ombyggnationen. Dels för att det blir ett täckt släp och totalvikten och lastvikten ändras.
- Men om man bygger det så att allt är avtagbart, Så tror jag inte att man måste reg besikta.
Jag hade byggt det så att man kan ta av och sätta på allt vid behov, och sen vid besiktning så tar man av allt och besiktar det som vanligt.
Totalvikten (750 kg) ska ju inte ändras utan vad som ändras är ju lastvikten som blir lägre eftersom tjänstevikten blir högre. Men det är nog som du säger, det lättaste vore ju naturligtvis att bygga på något som man hyfsat lätt kan skruva bort.
Citera
2011-06-04, 22:51
Medlem
Jag har ett Fogelsta obromsat 750kg släp. Jag köpte det först utan men kompletterade sen med en gallerbur. Har inte registrerat om det och fick inga såna signaler från försäljaren. Buren är löstagbar. En hemmasnickard bur i trä blir ganska tung btw...
Citera
2011-06-04, 23:02
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Jag har ett Fogelsta obromsat 750kg släp. Jag köpte det först utan men kompletterade sen med en gallerbur. Har inte registrerat om det och fick inga såna signaler från försäljaren. Buren är löstagbar. En hemmasnickard bur i trä blir ganska tung btw...
Det är ju sant att en hemmasnickrad träkonstruktion rimligtvis borde bli tyngre än en gallerbur i lättmetall/aluminium.

Är gallerburen täckt eller är det bara en bur med sidor?
Citera
2011-06-05, 01:38
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Testa denna tråd om du inte kommer vidare
https://www.flashback.org/t1496541
Citera
2011-06-05, 07:10
Medlem
actionbents avatar
Löstagbar kåpa eller bur räknars som last. Fast monterad bur eller kåpa kräver regbesiktning.
Citera
2011-06-05, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det är ju sant att en hemmasnickrad träkonstruktion rimligtvis borde bli tyngre än en gallerbur i lättmetall/aluminium.

Är gallerburen täckt eller är det bara en bur med sidor?

Bara bur med öppningsbara gavlar...

http://www.jockebygg.se/wp-content/uploads/2010/08/slapkarra_fogelsta_ls650u.jpg
Citera
2011-06-05, 12:19
Medlem
FreddeDs avatar
Jag skulle ha byggt en ställning till släpet så att jag kan hänga ett kapell på det. Sen svetsar du dit något enkelt fäste så att det blir lätt att ta av och sätta dit. Enkelt, effektivt, ingen regbes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in