Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-04, 16:31
Medlem
Zelogaths avatar
Hej,

Tänkte bara höra om någon vet något smidigt man kan göra för att lindra klådan från myggbett?

Har varit på klassresa och vi körde en grej som gick ut på att man skulle gömma sig, vilket jag gjorde i en jävla buske där det fanns både brännässlor och myggor i mångfald

Kylbalsam antar jag hjälper lite?
Själv spolade jag kallt vatten ett par minuter men det hjälper ju bara ett tag

Någon som har något tips?

Valde att lägga denna tråden under Medicin och Hälsa och inte Alternativ Medicin då jag även efterfrågar läkemedel!

Tack på förhand
Citera
2011-06-04, 16:34
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Jag brukar suga på myggbettet. brukar funka ibland.
Citera
2011-06-04, 17:34
Medlem
MissMyerss avatar
Kommer inte ihåg om det var Tea tree olja eller idomin salva som funkade fint för mig, men kan ju vara värt att prova!
Citera
2011-06-04, 19:48
Medlem
Sereenas avatar
Antihistamin tabletter (tex clarityn och liknande), detta pga att myggbett (och även brännässlor) i grunden är en allergisk reaktion som antihistaminer dämpar och leder till mindre klåda och betten blir mindre och svullnar inte lika mycke.

Om du redan har bett så kan hydrokortiosonsalva vara till stor hjälp
Senast redigerad av Sereena 2011-06-04 kl. 19:56.
Citera
2011-06-04, 20:17
Medlem
RonaldReagans avatar
Glukokortikosteroider

Hydrokortison finns receptfritt på apoteken.
Betametason har väldigt bra effekt på mig vad gäller myggbett. Dessvärre tror jag inte det är receptfritt i Sverige.
Citera
2011-06-04, 21:01
Medlem
Ha på is? Eller tryck ett "X" över myggbettet med naglarna.
Finns även någon receptfri salva på apoteket (vet inte vad den heter) som gör så det slutar klia.
Citera
2011-06-04, 21:56
Medlem
Snurrens avatar
Bedövningssalva, Xylokain. Förebyggande mot myggor är att äta mycket vitlök och B-vitaminer, B-combin forte från apoteket brukar funka bra.
Citera
2011-06-05, 04:13
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalBornChiller
Jag brukar suga på myggbettet. brukar funka ibland.
Kan tänka mig att det kanske hjälper precis efter bettet för att typ suga ut giftet, men funkar det verkligen flera timmar senare?
Citat:
Ursprungligen postat av MissMyers
Kommer inte ihåg om det var Tea tree olja eller idomin salva som funkade fint för mig, men kan ju vara värt att prova!
Jag har idomin hemma, ska testa det sen!
Tack för tipset
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Antihistamin tabletter (tex clarityn och liknande), detta pga att myggbett (och även brännässlor) i grunden är en allergisk reaktion som antihistaminer dämpar och leder till mindre klåda och betten blir mindre och svullnar inte lika mycke.

Om du redan har bett så kan hydrokortiosonsalva vara till stor hjälp
Hjälper antihistamin när man väl har fått bett då?
Kanske ska inhandla clarityn, om jag inte har några atarax hemma, de borde väl också funka
Hydrokortisonsalva, ska kollas upp!
Tack för hjälpen!
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldReagan
Glukokortikosteroider

Hydrokortison finns receptfritt på apoteken.
Betametason har väldigt bra effekt på mig vad gäller myggbett. Dessvärre tror jag inte det är receptfritt i Sverige.
Okej, vet du vad en tub kostar på ett ungefär?
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av kingnerol
Ha på is? Eller tryck ett "X" över myggbettet med naglarna.
Finns även någon receptfri salva på apoteket (vet inte vad den heter) som gör så det slutar klia.
Jo fast is smälter ju, och sen så börjar det klia igen sen :P
Ska man verkligen förstöra betten, jag trodde att det började klia/svida mer då :/
Ska undersöka saken vidare, tackar!
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Bedövningssalva, Xylokain. Förebyggande mot myggor är att äta mycket vitlök och B-vitaminer, B-combin forte från apoteket brukar funka bra.
Xylokain vet jag att jag har använt nån annan gång i ett annat syfte, kanske borde inhandla detta
Tack för tipsen!
Citera
2011-06-05, 08:50
Medlem
Reaktionen i kroppen är en allergisk reaktion. hydrokortison dämpar dessa effektivt. Kortison än mer effektivt.
en lite tub hydrokortison kostar under 50 kr, starkare krämer med kortison kräver recept.
Alla ämnen som dämpar inflammation fungerar i teorin men lokalt verkande är givetvis att föredra.

man kan förebygga genom att äta vanliga receptfria allergitabletter (antihistamin), dessa dämpar reaktionen. Drabbas man av enkronestora märken efter varje myggbett kan nog dessa tabletter vara en god idé exempelvis. Förebyggande alltså, ingen kur när man väl drabbats då reaktionen redan skett.
Citera
2011-06-05, 11:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Hjälper antihistamin när man väl har fått bett då?
Kanske ska inhandla clarityn, om jag inte har några atarax hemma, de borde väl också funka
Hydrokortisonsalva, ska kollas upp!
Tack för hjälpen!

Antihistamin är i första hand förebyggande, men kan ha viss klåddämpande effekt även efter bett (har iaf för mig)

Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Reaktionen i kroppen är en allergisk reaktion. hydrokortison dämpar dessa effektivt. Kortison än mer effektivt.
en lite tub hydrokortison kostar under 50 kr, starkare krämer med kortison kräver recept.
Alla ämnen som dämpar inflammation fungerar i teorin men lokalt verkande är givetvis att föredra.

man kan förebygga genom att äta vanliga receptfria allergitabletter (antihistamin), dessa dämpar reaktionen. Drabbas man av enkronestora märken efter varje myggbett kan nog dessa tabletter vara en god idé exempelvis. Förebyggande alltså, ingen kur när man väl drabbats då reaktionen redan skett.

Jag hör till dom som får enorma märken som kliar sp jag håller på att bli galen, jag har försökt få recept för antihistam + kräm men läkarnas komentarer är i stil med "ash, det är ju bara lite myggbett", dom borde testa ligga vaken några nätter pga klådan och sen säga det igen...
Citera
2011-06-05, 11:46
Medlem
toppslatskivlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingnerol
Eller tryck ett "X" över myggbettet med naglarna.

Klassiker! Fungerar alltid, allt som behövs är ett par naglar.
Citera
2011-06-05, 12:06
Medlem
"X" med naglar lindrar myggbettet, klassikern onekligen. För nässelutslagen använder du en plastpåse, applicera plastpåsen på utslag, gnugga med handen på plastpåsen och vips så är problemet som borttrollat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in