2011-06-04, 16:14
Medlem
Jag har hört att Einstein trodde att allt skulle upphöra att existera någon gång. alltså allt skulle bli som "tiden" innan BB. jag hörde detta för typ 3 år sedan men har inte hört det någon annanstans. stämmer det?

jag är färsk inom området så behandla mig med respekt.

peace
Citera
2011-06-04, 16:39
Medlem
Einstein var väl till en början väldigt skeptiskt till att universum skulle expandera, varför han också införde den kosmologiska konstanten. Han ville därför tro på en statisk och oföränderlig bild av universum. Dock övergav han senare sin teori om den kosmologiska konstanten.
Citera
2011-06-04, 21:38
Medlem
Det du tänker på kallas "The Big Crunch". Idén går ut på att vid en punkt i framtiden kommer kraften som får universum att expandera övervinnas och då kommer allting dras ihop till en punkt (singularitet) igen, precis som "innan" big bang. Det är lite vanskligt att prata om tiden innan big bang då tiden inte fanns då. I en singularitet är gravitationen enligt rådande teorier oändlig och då står tiden stilla på grund av tidsdilatation.

Trots att jag inte gillar Wikipedia så sammanfattar den här artikeln det ganska bra. http://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_fate_of_the_universe
Senast redigerad av Escher 2011-06-04 kl. 21:44.
Citera
2011-06-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Escher
Det du tänker på kallas "The Big Crunch". Idén går ut på att vid en punkt i framtiden kommer kraften som får universum att expandera övervinnas och då kommer allting dras ihop till en punkt (singularitet) igen, precis som "innan" big bang. Det är lite vanskligt att prata om tiden innan big bang då tiden inte fanns då. I en singularitet är gravitationen enligt rådande teorier oändlig och då står tiden stilla på grund av tidsdilatation.

Trots att jag inte gillar Wikipedia så sammanfattar den här artikeln det ganska bra. http://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_fate_of_the_universe

Hur kan gravitationen vara oändlig när du har en begränsad mängd massa? Fast jag antar att Newtons gravitationslag inte gäller i det här fallet och att det istället är rummets krökning som är fallet. Hurdan ser rummet i en singularitet ut?
Citera
2011-06-04, 22:28
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Hur kan gravitationen vara oändlig när du har en begränsad mängd massa? Fast jag antar att Newtons gravitationslag inte gäller i det här fallet och att det istället är rummets krökning som är fallet. Hurdan ser rummet i en singularitet ut?
Eftersom vi inte vet exakt hur eller var massan tar vägen i exempelvis ett svart hål så räknar man med att massan ligger i en singularitet. Där massan befinner sig är rummet oändligt litet.
Se det som att densiteten ρ=m/V och volymen går mot noll.
Citera
2011-06-04, 22:41
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

Korkad fråga : m=massa och V torde vara volym? - vad står p för? (på svenska)
Citera
2011-06-04, 22:42
Medlem
Citat:

Jag är inte rätt person att svara på det här egentligen men jag tror att mina kunskaper ska vara tillräckliga för att ge en någorlunda bra förklaring.

Rummet är oändligt böjt i (eller är det vid?) en singularitet och inget kan då fly från den om man bortser från hawkingstrålningen.

Om vi till exempel tar en partikel och skickar den rakt fram så kommer den vid under påverkan av gravitation att fortsätta åka rakt framåt men rakt framåt ser ut att att vara krökt om det nu låter vettigt(?).
Senast redigerad av Escher 2011-06-04 kl. 23:10.
Citera
2011-06-04, 22:53
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Korkad fråga : m=massa och V torde vara volym? - vad står p för? (på svenska)
m är massan och V är volymen. Densitet är definierat som massa per volymenhet. ρ är grekiska bokstaven rho, som står för just densitet.

Citat:
Hurdan ser rummet i en singularitet ut?
Kan svara på hur tiden skulle kunna bete sig vid singulariteten...
Vad det gäller det påstående att tiden står still i en singularitet kommer av att om man applicerar metriken innanför en händelsehorisont så kommer tidstermen i följande formel bli "omvänd" och Tau (T) bli imaginär. Egentligen står tiden inte still i singulariteten utan vid händelsehorisonten.

(ΔT)²=(Δr)²/(1-Rs/r) + r²(ΔΩ)² - c²(1-Rs/r)(Δt)²

Börja med att titta på - c²(1-Rs/r)(Δt)². Detta är tidstermen i metriken.
Omega är koordinater för din position. Denna term är lite förenklad eftersom du inte behöver bry dig om den här.

Föreställ dig att du befinner dig utanför horisonten vid vilket r > Rs. Om du rör dig mot horisonten så kommer tidsdillationen göra att din tid går långsammare för en observatör utifrån.
Tänk dig vad som händer med tiden när du befinner dig vid r = Rs.
- c²(1-1) ger dig en oändlig tidsdillation och din tid står still.

Men, vad skulle hända med metriken om du befann dig innanför Rs?
Ja då skulle den negativa tidstermen här bli positiv. Så alla rörelser inåt där r < Rs kommer göra att tiden går baklänges.

Man brukar säga att rummet och tiden är omvända. Rumstermen blir en tidsterm och vise versa.

Edit. svarade Frun.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2011-06-04 kl. 23:01.
Citera
2011-06-04, 23:01
Medlem
Citat:
Eftersom vi inte vet exakt hur eller var massan tar vägen i exempelvis ett svart hål så räknar man med att massan ligger i en singularitet. Där massan befinner sig är rummet oändligt litet.

Fast om du har en massa och ökar densiteten så ökar ju inte gravitationen?
Citera
2011-06-04, 23:09
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Fast om du har en massa och ökar densiteten så ökar ju inte gravitationen?
Okej, nej självklart inte. Massan beter sig ju som vilken massa som helst. Gravitationen blir inte oändligt stor utanför. Bara oändlig i singulariteten.
Citera
2011-06-04, 23:12
Medlem
Citat:
Okej, nej självklart inte. Massan beter sig ju som vilken massa som helst. Gravitationen blir inte oändligt stor utanför. Bara oändlig i singulariteten.

okej.
Citera
2011-06-04, 23:24
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Kan svara på hur tiden skulle kunna bete sig vid singulariteten... Bla Bla
Ursäkta vad jag krånglar till det. Det jag ville säga var att om man befinner sig vid r = Rs så går metriken åt helvete eftersom man får en imaginär tidsterm. Men applicerar man metriken innanför Rs så blir tid och rum omvänt och alla rörelser inåt är enbart giltiga i tiden. Vid singulariteten går den åt helvete igen.

Edit. Blanda inte ihop tidsdilationen med den som uppstår vid relativt höga hastigheter. Rummets krökning ger också upphov till en tidsdilation vid rörelser inåt Rs.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2011-06-04 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in