2011-06-04, 10:06
Bannlyst
Har skaffat en Yongnuo YN560 att använda som slavblixt. Funkar perfekt om jag styr den med kamerans interna blixt men när jag har Speedlite 580EX på kameran får jag problem. Slavblixten fyras av men syns inte i bilden.

Alltså, fotar jag med 580:an på huset verkar det som slavblixten fyras av för tidigt? Jag har 580EX på manuell inställning.

Säkert någon inställning men det verkar vara 580:an som skall ställas in. Monterar jag annan, mindre avancerad blixt på kameran, får jag med slavblixten korrekt. Någon som har koll?
Citera
2011-06-05, 15:38
Medlem
Mandelbrots avatar
Här hittade jag en liten guide med de båda blixtarna. Jag vet inte om den kan hjälpa dig.
http://www.ebphoto.be/blog/en/gear/gear-test-yn560-580ex/
Citera
2011-06-06, 16:52
Medlem
xitunos avatar
Kontrollerat att den lilla strömbrytaren i foten står på OFF (och inte master eller slave) ?
Citera
2011-06-08, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Här hittade jag en liten guide med de båda blixtarna. Jag vet inte om den kan hjälpa dig.
http://www.ebphoto.be/blog/en/gear/gear-test-yn560-580ex/

Tack för en mycket bra och intressant länk!! Ha sökt utan att hitta något vettigt, det här var mycket värdefullt!

Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Kontrollerat att den lilla strömbrytaren i foten står på OFF (och inte master eller slave) ?

Aha... tack! Jag har fått för mig att "off" pausar blixten men tusan... det funkar ju precis som tänkt! Tack!
Citera
2011-06-09, 01:04
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfitta
Aha... tack! Jag har fått för mig att "off" pausar blixten men tusan... det funkar ju precis som tänkt! Tack!

Du stänger bara av Canons slavblixtsystem. När den står i "Master" använder den blixten till att kommunicera med de andra slavblixtarna (deras system är alltså trådlöst men skickas inte via radio) och denna information skickas som sagt ut precis innan huvudblixten ska avfyras, vilket gör att andra slavblixtar som reagerar på ljus utlöses förtidigt.

För att stänga av huvudblixten måste man stega sig fram i funktionerna på displayen (åtminstone var det så på 550ex, den tidigare modellen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in