Citat:
Ursprungligen postat av Mark Tremonti
Mja...
Om du upplever han som meningslös har du nog inte hört så mycket mer än Thrift Shop eller bara inte lyssnat på texterna.
Sen verkar du blanda ihop äpplen och päron när du snackar underground. En sub-genre kan inte i sig klassas som underground, det säger ju sig självt.
Jag har hört massor av låtar med honom, tyvärr kommer jag inte förbi det audiovisuella intrycket av en snubbe i stickad tröja och kotlettfrilla á la 2013 (egentligen vill jag inte dissa hans frisyr för den ser rätt bra ut) med ett tunt röstregister (han gör den där radbrytningsfalsettgrejen typ 5 gånger i varje låt) och mediokert flyt.
Annars dunkar alla låtar på med samma trötta "tungt bastramp/808"-trumsampling och en pianoslinga (Can't hold us, Same Love, Other side, And We Danced, hoppsan det var visst snubbens alla mest spelade låtar utöver secondhand-nationalsången).
Jag är kraftigt emot alla klassifikationer och genredefinitioner, det som är bra är bra helt enkelt. Kring hiphop finns det en alldeles särskild mytbildning om vem som är "tung", "äkta" osv, eller varför inte bara att kunna förmedla något i en musikaliskt unik förpackning. Som jag nämnde tidigare känns Macklemore mest som ett amerikanskt Snook-plagiat, och försvinner i det popkulturella bruset för mig. hashtag YOLO