Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Du tror på detta själv alltså...?

För att förtydliga (på förekommen anledning, närmare bestämt PM): Vad jag ifrågasätter är alltså inte att man kan spela in ljud på Venus (det har man troligen gjort).

-symbolen tyckte jag dock var befogad då klippet en dryg minut in övergår i nån sorts trance-musik (efter att den digitala speakerrösten sagt "Holy shit, did you hear that? What the fuck was that? Let's rewind and enhance the sound using sound enhancement technology"). Man kan självklart inte skaka fram en trancelåt ur brus och brum. För övrigt: om det mot all förmodan faktiskt spelats in sådana ljud på Venus så hade det nog varit mer populärkulturellt känt.
Källkritik skadar aldrig, och ett klipp från youtube med okänd avsändare är inte en högt rankad källa om det inte finns annan information som gör det trovärdigt.
Däremot finns ett antal andra youtubefilmer där man kan höra hur radiovågor kring flera planeter som omvandlats till ljudvågor låter. Detta är dock (som jag påtalat i den andra tråden med liknande ämne) inte något ljud som hörs där, utan bara en omvandling av uppmätt strålning till ljud.
Denna video (med Uranus) skulle jag gissa är äkta, dels då det låter mer som brus, och dels då det i början ges en rimlig förklaring på hur ljudet är framställt:
http://www.youtube.com/watch?v=EzQy9MsOMcE&feature=related