2011-06-03, 23:08
Medlem
FruGondols avatar
Jag har idag (i en annan tråd) "lyssnat" på Solen.
På Mars lär det väl yla när stormen viner.
Hur låter det på Venus - som väl har en tät atmosfär?
Citera
2011-06-03, 23:54
Medlem
FBI-Agents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Jag har idag (i en annan tråd) "lyssnat" på Solen.
På Mars lär det väl yla när stormen viner.
Hur låter det på Venus - som väl har en tät atmosfär?
Venus har en atmosfär av främst H2SO4, alltså svavelsyra. vSen är det atmosfäriska trycket ca 100 ggr jordens. Jag är borta på zopiklon o alkohol, så jag orkar inte räkna på nått nu. Men det borde låta en del iaf.
Citera
2011-06-04, 00:21
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Eftersom atmosfären är så pass tät så lär ljudet färdas mycket snabbare än det gör på jorden. Förmodligen får det följden att man hör väldigt bra på Venus.
Citera
2011-06-04, 01:16
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Eftersom atmosfären är så pass tät så lär ljudet färdas mycket snabbare än det gör på jorden. Förmodligen får det följden att man hör väldigt bra på Venus.

Det tror jag också! Undrar vilka ljud som kan urskiljas i denna diabolska häx-kittel?
Citera
2011-06-04, 01:23
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Det tror jag också! Undrar vilka ljud som kan urskiljas i denna diabolska häx-kittel?
Det borde man kunna ta reda på "ganska" lätt, genom att bygga en mikrofon som klarar hettan och trycket och sedan sända den dit och be den skicka informationen tillbaka till oss.
Citera
2011-06-04, 03:00
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Det borde man kunna ta reda på "ganska" lätt, genom att bygga en mikrofon som klarar hettan och trycket och sedan sända den dit och be den skicka informationen tillbaka till oss.
Det var nog en och annan som sjöng i den mic:en, då det väl hettade till. Dels vid touchdown och sedan vid återresan. Att ryssarna döpte deras juicie probe till "Venera 9" bör få er att hajja till. "Veneriska proben - No 9" jo jag tackar jag Tur som fan så botas det med penicillin, ...
Senast redigerad av Zaxxon 2011-06-04 kl. 03:05.
Citera
2011-06-04, 03:33
Medlem
FBI-Agents avatar
Förresten, är det inte typ 400 grader varmt där? Eller ännu mer... Har för mig att Venera-sonderna stod ut i nån timme som kunde sända tillbaka data till jorden. Sen gick de sönder.
Citera
2011-06-04, 06:07
Medlem
..så här låter det på venus.. lyssnade igår på det.

http://www.youtube.com/watch?v=lIZPpLbYPzU&feature=related

Ganska häftigt ljud
Citera
2011-06-04, 11:07
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaSun
..så här låter det på venus.. lyssnade igår på det.

http://www.youtube.com/watch?v=lIZPpLbYPzU&feature=related

Ganska häftigt ljud

Du tror på detta själv alltså...?
Citera
2011-06-04, 21:08
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Du tror på detta själv alltså...?

För att förtydliga (på förekommen anledning, närmare bestämt PM): Vad jag ifrågasätter är alltså inte att man kan spela in ljud på Venus (det har man troligen gjort). -symbolen tyckte jag dock var befogad då klippet en dryg minut in övergår i nån sorts trance-musik (efter att den digitala speakerrösten sagt "Holy shit, did you hear that? What the fuck was that? Let's rewind and enhance the sound using sound enhancement technology"). Man kan självklart inte skaka fram en trancelåt ur brus och brum. För övrigt: om det mot all förmodan faktiskt spelats in sådana ljud på Venus så hade det nog varit mer populärkulturellt känt.

Källkritik skadar aldrig, och ett klipp från youtube med okänd avsändare är inte en högt rankad källa om det inte finns annan information som gör det trovärdigt.

Däremot finns ett antal andra youtubefilmer där man kan höra hur radiovågor kring flera planeter som omvandlats till ljudvågor låter. Detta är dock (som jag påtalat i den andra tråden med liknande ämne) inte något ljud som hörs där, utan bara en omvandling av uppmätt strålning till ljud.

Denna video (med Uranus) skulle jag gissa är äkta, dels då det låter mer som brus, och dels då det i början ges en rimlig förklaring på hur ljudet är framställt: http://www.youtube.com/watch?v=EzQy9MsOMcE&feature=related
Citera
2011-06-04, 22:09
Medlem
FruGondols avatar
I min barndom var det fullständigt okänt vad som dolde sig under Venus täta
moln och det spekulerades bland astronomer, om hur förhållandena på ytan var.
Många trodde att det var en jordlik planet och att där kunde finnas liv.
Jag vill minnas att Venus ansågs som ett intressantare objekt rörande
livsbetingelser än Mars. Nu vet vi dock bättre sedan rymdsonder gett svaren
på dåtidens spekulationer. Venus sägs vara ett helvete med bl.a. hög
yt-temperatur och svavelsyra-regn.

Som TS tänkte jag - att någon som är haj på planeten - "lite måleriskt" kunde
beskriva de tänkbara ljud som borde vara vanligt förekommande på Venus.
Citera
2011-06-05, 01:36
Medlem
Vilka konstiga frågor det kan finnas asså!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in