Citat:
Ursprungligen postat av dada-remix
Jag har sökt till högskoleingenjör maskinteknik på LiTH och CNC-tekniker som andra val på Örebro universitet. Jag har ett par frågor gällande högskoleingenjör maskinteknik som jag vill jätte gärna ha svar på.
1. Hur är lektionerna och studierna på högskoleingenjör maskinteknik? Är det svårt även för er som är duktiga & smarta?
2. Jag är inte så smart om man säger så men jag försöker och kämpar gärna för mina mål och behöver tid för att förstå saker och ting, därför undrar jag hur mycket tid ni lägger ner på att plugga osv. om ni har tid över för att göra något annat vid sidan om?
3. Hur ser era vardag ut?
Jag har läst klart två år på högskoleing maskin.
1. Beror enormt mycket på hur mycket du jobbade i gymnasiet. Jag sket fullständigt i all matte samt fysik b och fick därmed LIDA mig igenom mekanik och matematik. Detta gjorde även att hållfasthetsläran blev ett elände.
Det är viktigare att vara duktig än smart. Vi har alla sorter, från bonngrabbar som lyckas bra pga bra studieteknik, till supernördar som jobbar flera timmar varje dag hemma och spikar alla ämnen, till slappare som jag och några till som väl är arketypen för begåvad slöfock som bara jobbar så mycket man behöver men inte mer. OBS: Förstås med undantag för de ämnen som jag har ett personligt intresse för. Detta är ju personligt för alla.
Maskinteknik har en del förjävla tunga kurser som mekanik och hållfasthetslära, men det är grymma egoboosters att ha under bältet så det klarar man om man vill. Om inte annat så finns det alltid omtentor.
2. Som sagt så finns alla sorter hos oss. Det finns ALLTID omtentor. Jag har polare som tog typ 8 år på sig att ta sin civing pga alla omtentor. Det VIKTIGA är att aldrig ge upp. Ca 40% av vår klass har hoppat av hittills. Dessa får aldrig tillbaka alla arbetstimmar de slösade. De som tog ett eller två eller tre eller tio IG och kämpade vidare till omtentan har framtiden för sig. Tar bara lite längre att komma dit. Eller mycket längre. Huvudsaken är slutmålet.
Kan du inte ta bakslag: skit i detta direkt. Alla som inte är superpluggisar misslyckas på en del, så är det bara. Många tar detta personligt, och det är de som hoppar av.
3. Föreläsningar ca 4tim/dag. Är det projektarbete/grupparbete/annat skit som tar upp resten av dagen så stannar jag och gör det. Vid tunga kurser som matte och mekanik har jag stannat kvar resten av dagen och gjort övningsuppgifter. De månader som studiemotivationen varit låg har jag skitit i om det är svårt och skjutit upp uppgifterna till sen, alt. struntat helt i dem. Det löser sig till slut.
Är det inga speciella jobb så brukar jag efter en halvdags föreläsningar dra hem och meka med bilen, spela wow, runka, äta mat, dricka kaffe, vad som.
En halv dag låter väldigt lite, men jag blir typ dubbelt så trött av 4 timmars tunga föreläsningar som en 9 timmars arbetsdag. Det är förjävla jobbigt att lära sig saker faktiskt, något jag hade förträngt när jag jobbade.
Jag tycker att maskinteknik är ett riktigt grymt program i alla fall och svarar gärna på fler frågor, vi behövs!