2011-06-03, 20:19
  #1
Medlem
U-137s avatar
Tjena, ska åka ner till Strasbourg i veckan, och undrar om det finns någon som kan upplysa mig om det finns något där nere som är roligt på riktigt. Inget turistbyråskit dvs.
Uppskattar alla tips.

Mvh
U-137
Citera
2011-07-22, 21:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-137
Tjena, ska åka ner till Strasbourg i veckan, och undrar om det finns någon som kan upplysa mig om det finns något där nere som är roligt på riktigt. Inget turistbyråskit dvs.
Uppskattar alla tips.

Mvh
U-137

Har varit där men fanns ingenting om du inte är fan av det EU. Riktigt stora och fina byggnader. För övrigt finns inte speciellt mycket att göra där som är roligt. Ska finnas en bra restaurang nära katedralen. Se upp för försäljare som går runt och försöker kränga massa skit, finns även en hel del uteliggare mm. Det finns bl.a ett Galeries La Fayette och ett Printemps (om du gillar märkeskläder). Varför ska du åka dit, semester?
Citera
2011-07-26, 23:38
  #3
Medlem
MMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Har varit där men fanns ingenting om du inte är fan av det EU. Riktigt stora och fina byggnader. För övrigt finns inte speciellt mycket att göra där som är roligt. Ska finnas en bra restaurang nära katedralen. Se upp för försäljare som går runt och försöker kränga massa skit, finns även en hel del uteliggare mm. Det finns bl.a ett Galeries La Fayette och ett Printemps (om du gillar märkeskläder). Varför ska du åka dit, semester?

Jag gillar i och för sig katedralen, fanns någon bra historia kring andra världskriget har jag för mig. Sen ser de där kanalbåtarna rätt trevliga ut, har dock inte prövat. Finns många fina vingårdar i krokarna också.
Citera
2011-11-15, 09:51
  #4
Medlem
Mohaves avatar
Det man bör göra om man är i Strasbourg är att äta en god choucroute (surkål). Det är Alsaces främsta bidrag till mathistorien. Var man idag äter den bästa vet jag inte, men här är några tips: http://www.cityvox.fr/restaurants_strasbourg/manger-une-choucroute-a-strasbourg-les-bonnes-adre_3503708/PageNews
Citera
2012-01-18, 12:43
  #5
Medlem
asfaltgosses avatar
Om det fortfarande är aktuellt eller om någon annan vill ha tips om Strasbourg/Alsace, står jag gärna till tjänst – har rest dit sedan början på 80-talet.
Citera
2012-02-26, 19:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asfaltgosse
Om det fortfarande är aktuellt eller om någon annan vill ha tips om Strasbourg/Alsace, står jag gärna till tjänst – har rest dit sedan början på 80-talet.

Då får du jättegärna informera om det finns något kul i form av aktivitet i området likt t.ex. tivoli, fotboll (strasbourg har väl ett lag?) etc... Ska kanske ner dit men vill verkligen göra något annat än att strosa runt och titta på byggnader
Citera
2012-02-27, 11:51
  #7
Medlem
asfaltgosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMikael
Då får du jättegärna informera om det finns något kul i form av aktivitet i området likt t.ex. tivoli, fotboll (strasbourg har väl ett lag?) etc... Ska kanske ner dit men vill verkligen göra något annat än att strosa runt och titta på byggnader

Shopping: http://www.galerieslafayette.com/ – exklusivt shoppingcenter i centrala Strasbourg
http://www.printemps.com/ – shoppingcenter med något enklare utbud med bra ändå. Ryktena säger dock att de kommer att stänga inom kort och koncentrera sig på sitt Paris-varuhus
Gågatorna i Strasbourg har förstås en mängd småbutiker med varierande märken. Själva stadskärnan är inte typisk Alsace utan mer normalfransk, om man säger så. Vackra byggnader finns det såklart gott om och vill man få lite mer Alsacekänsla kan jag rekommendera stadsdelen La Petit France.

Gastronomin i Strasbourg är välkänd, det finns en mängd restauranger med Michelinstjärnor. Annars är det lokala köket bäst!

Fotboll: Visst finns det ett fotbollslag: http://www.racingstub.com/

Uppleva: Jag kan varmt rekommendera Strasbourg men tycker att man får mer av det riktiga Alsace om man beger sig cirka en halvtimme från staden. Route de Vin är såklart ett säkert kort. Genom att följa den får du se massor av vad Alsace verkligen har att bjuda på. Börja till exempel i Obernai (www.obernai.fr) och kör söderut på väg D35. Längs med den vägen, som är Route de Vin, finns till exempel i Kintzheim:
Apberget (http://www.montagnedessinges.com/) Stor park med apor, som springer fritt och som man får mata med popcorn man får vid entrén
Rovfåglar (http://www.voleriedesaigles.com/home.aspx) Spektakulär uppvisning med olika rovfåglar
Haut Koenigsbourg (http://www.haut-koenigsbourg.fr/fr) Stor borg med anor från 1100-talet
Djurpark (http://www.cigogne-loutre.com/) Trevlig djurpark med mycket storkar, som är Alsace landskapsfågel, och uttrar
Ät gärna på Auberge St-Martin i Kintzheim (http://www.auberge-saintmartin.fr/), de har en av de bästa Tarte Flambeerna jag ätit och deras Le jambon à l'os cuit au feu de bois är sagolik.

Jag har en massa andra ställen att tipsa om, väl värda att besöka men det beror lite på vilken typ av semester man är ute efter. Det mesta är ganska rofyllt och stilla i Alsace. Du nämnde tivoli, ja det finns en gigantisk nöjespark en dryg timmes bilfärd från Strasbourg (www.europapark.com). Den ligger precis på andra sidan gränsen i Freiburg, Tyskland.

Andra ställen man inte får missa är till exempel Ribeauvillé, Riquewihr, Colmar, Selestat och Kaysersberg. Fantastiska städer och byar med sagokaraktär och massor att se och uppleva.

Vi bor alltid i en by som heter Dambach la Ville. Därifrån är det nära till i stort sett allt man kan tänka sig i Alsace – en perfekt utgångspunkt helt enkelt. Det är även väldigt billigt att bo där! Men som sagt, beroende på vilken typ av semester man är ute efter, kan jag tipsa om mer om så önskas.
Citera
2026-06-26, 18:58
  #8
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMX
Jag gillar i och för sig katedralen, fanns någon bra historia kring andra världskriget har jag för mig. Sen ser de där kanalbåtarna rätt trevliga ut, har dock inte prövat. Finns många fina vingårdar i krokarna också.

Jag har också besökt den imponerande katedralen, det ringlade en kö utanför pga säkerhetsvakter som kollar väskorna. Det går snabbare än man tror dock att komma in.

Finns även en dricksvattenkran utanför, perfekt när det är +34 C ute.

Staden ser tysk ut med korsvirkeshus, men folket är 100% franskt.

Priserna är i nivå med de svenska, kanske tom. aningen högre. Billig inkvartering är svårt. Antingen betalar man 1500kr natten för ett luffarställe eller så öppnar man plånboken och betalar minst det dubbla för ett enkelt hotellrum.

Staden är säkrare än Paris. Blev inte påhoppad av afrikanska armbandsförsäljare eller ziggar som ger dig rosor eller kör ringtricket. Dock såg man en del uteliggare på gatorna.
Citera
Idag, 02:57
  #9
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfaltgosse
xxx

Tack för bra tips, varav många är nya även för mig trots att jag bott och haft klippkort till Strasbourg pga jobb där.

Vill du se dig om i Alsace så är förstås Route du vin något. Du kan göra det med egen bil, eller med rundresor med minibuss som flera lokala firmor erbjuder.

Riquewihr, Colmar och Kaysersberg är vackra städer/byar i trakten, men också hårt exploaterade för turism. Risk att man får känslan av att befinna sig i ett slags elsassiskt Disneyland. Men särskilt i Colmar finns det trivsamma genuina kvarter.

Om du reser runt så är nämnda Haut Koenigsbourg värt ett besök. Vi svenskar var där och härjade under Trettioåriga kriget. Det finns en berättelse om detta som du hittar på anslag och som guiderna gärna berättar om.

I själva Strasbourg är kvarteren kring katedralen och Petit France (intill) de mest populära. Där finns massor av restauranger där du kan njuta av det elsassiska köket med Choucroute, Tarte Falmbee med mera.

Utemot området där de europeiska institutionerna ligger hittar du det trevliga Orangeriet med en lyxig restaurang som jag rekommenderar om din arbetsgivare från EU betalar.
__________________
Senast redigerad av Mohave Idag kl. 03:03.
Citera
Idag, 09:03
  #10
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

Om du reser runt så är nämnda Haut Koenigsbourg värt ett besök. Vi svenskar var där och härjade under Trettioåriga kriget. Det finns en berättelse om detta som du hittar på anslag och som guiderna gärna berättar om.

Jag har besökt slottet Haut Koenigsbourg. Man tar tåget till Selestat där man byter till buss. Slottet ligger högt uppe på en kulle, bussen kör sakta uppför den smala snävt slingrande bergsvägen. Bussresan kostar 3 euro och man kan betala kontant.

Inträdet till slottet kostar 12 euro, men om man visar upp bussbiljetten så betalar man halva priset.

Byggnaden är imponerande. Interiören är dock ganska spartansk även om några rum är inredda med möbler och rustningar hängandes på väggarna. Det är inget Versailles utan mer en enkelt inredd borg det handlar om. Högst upp finns en samling kanoner. Det finns ett café med vacker utsikt intill busshållplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in