2011-06-03, 17:30
Medlem
ºAluminiumºs avatar
En skoluppgift ja, Gymnasie, Samhälle A.

"En ekonomisk kris har uppstått i Sverige. Följande har hänt:
Arbetslösheten har ökat som en följd av minskad orderingång inom exportindustrin. Den ökade arbetslösheten har medfört att köpkraften har minskat hos befolkningen och därmed får staten in mindre pengar i form av olika skatter (t.ex. moms). Staten funderar därför på att höja inkomstskatten. Den minskade orderingången har också inneburit att företagens nyinvesteringar har minskat. För tillfället har Sverige fast växelkurs. Din uppgift blir att som vikarierande finansminister lösa de problem som har uppstått. Redogör för dina tillvägagångssätt och vilka konsekvenser det får på ekonomin på så väl kort som lång sikt."

Fattar inte riktigt och undrar om någon skulle vilja hjälpa mig svara på frågan! Någon som har en bra lösning på denna frågan? Hjälp skulle uppskattas enormt!
Citera
2011-06-03, 17:40
Medlem
Darsans avatar
Standardlösning vid lågkonjunktur är ju att "skapa jobb" genom att satsa på infrastrukturen. Googla lite om lågkonjunktur och lite lösningar på det, så kan du nog använda dig av de lösningarna.
Citera
2011-06-03, 17:56
Medlem
ºAluminiumºs avatar
Men höja skatten kan väl inte vara någon idé?

Jag tänkte man kunde underbalansera budgeten kanske? alltså ta in mindre skatter och avgifter än vad man ger ut i kommuner, socialpolitiken, skolan osv och ta lån utomlands för att täcka skulderna.

så man ökar efterfrågan på varor och tjänster genom att låta staten sätta folk i arbeta när den privata näringslivet går på halvfart, sätta igång offentliga arbeten väg - och järnvägsbyggen mm. för att ge folk arbete och därmed öka efterfrågan..

men vad tusan är fast växelkurs? och hur spelar det in i min lösning t.ex.?
Citera
2011-06-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ºAluminiumº
Men höja skatten kan väl inte vara någon idé?

Jag tänkte man kunde underbalansera budgeten kanske? alltså ta in mindre skatter och avgifter än vad man ger ut i kommuner, socialpolitiken, skolan osv och ta lån utomlands för att täcka skulderna.

så man ökar efterfrågan på varor och tjänster genom att låta staten sätta folk i arbeta när den privata näringslivet går på halvfart, sätta igång offentliga arbeten väg - och järnvägsbyggen mm. för att ge folk arbete och därmed öka efterfrågan..

men vad tusan är fast växelkurs? och hur spelar det in i min lösning t.ex.?
När det är en fast växelkurs är det väl inte marknaden som styr vad valutan ska vara värd?
Ett bra sätt att få igång exporten skulle kanske vara en devalvering av valutan?
Att satsa på vägar och järnvägar skulle nog som du säger vara bra om det var hög arbetslöshet.
Att skära ner på statens utgifter t.ex invandring och krig är också en bra idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in