Förutom alla bra saker som tidigare nämnts så skulle jag vilja klämma in två saker...
1. Livet är
motsatsen till entropin. Se om entropi här...
http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy
2. Ett annat sätt att förklara som hänger samman med 1:a argumentet handlar om att
livet uppstår i en speciell plats. Som jag kommer förklara nu...
Tänk er att jordklotet mottar en viss energienhet (ljus) av solen varje dag. Låt säga denna energimängd är 100 %. Om jorden skulle ha varit en "vanlig" planet så skulle 100 % energimängd också reflekterats ut i rymden förr eller senare. Jordklotet dock reflekterar - låt säg - 99 % av inkommande energimängder. Vad händer med resterande 1 % energimängder (solljus)? Jo den sugs upp av något (växterna) på jorden och omvandlas till energirika föreningar. Så livet är alltså denna 1 % solljus som ej studsade tillbaks omedelbart.
Visst kan det påstås att all energi som träffar jorden kommer förr eller senare studsa tillbaks ut i rymden. men jag skulle nog vidmakthålla ganska starkt att livet är så att säga, "konserverad solljus"... Allt liv har fått sin energi från solljuset. Av solljuset som ej reflekterades tillbaks omedelbart, utan snarare är omvandlad energi som har konserverats (av växterna/cyanobakterierna/mikroorganismerna primärt och sen av djuren).
Så man kan nog påstå att vi, livet, är produkter av solljuset.