2011-06-03, 02:09
Medlem
Hej!

Nu är det nämligen såhär, kort och koncist.
Jag behöver låna 200.000 - 250.000 kr!

Jag är högskole utbildad ljud/studio-tekniker och tänkte se över mina chanser att ta lån för att komma igång med verksamheten.
Och JA, jag är 18 år och är högskoleutbildad. Hur det gick till är en annan historia.

Hursomhelst så är jag heltidsanställd (tillsvidare) på Arlanda i en butik.
För tillfället har jag månadslön på 14.000 kr + ob-tillägg.

Lönen kommer ju stiga automatiskt med ett par tusenlappar varje år tills jag blir 20 (kollektivavtal), sedan går det väl över till löneförhandlingar varje år antar jag.

Jag har dock ingen registrerad taxerad inkomst de föregående åren, och inga betalningsanmärkningar.
De enda kreditupplysningar jag har är från Comviq, Telenor och 2 olika sms-lån företag.
Varav ett fick jag ett lån på 1.000 som jag betalade tillbaka. Ingenting annat.

Hur löses detta på bästa sätt? Går det ens?

Kan ju fixa intyg från arbetsgivaren på anställningen och visa en lönespec..

Kanske starta företag och låna genom det vore bättre?
Fast jag vill dock inte känna pressen att jag MÅSTE tjäna pengar på verksamheten.

Snälla hjälp mig!

Tack på förhand.
Citera
2011-06-03, 05:03
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellony
Hej!

1. Nu är det nämligen såhär, kort och koncist.

2. Jag är högskole utbildad ljud/studio-tekniker och tänkte se över mina chanser att ta lån för att komma igång med verksamheten.
Och JA, jag är 18 år och är högskoleutbildad. Hur det gick till är en annan historia.

3. Hursomhelst så är jag heltidsanställd (tillsvidare) på Arlanda i en butik.

4. Lönen kommer ju stiga automatiskt med ett par tusenlappar varje år tills jag blir 20 (kollektivavtal), sedan går det väl över till löneförhandlingar varje år antar jag.
1. Vad ska du låna till? Nöje? Lägenhet? Bil?
2. Berätta gärna historien om hur du fick din utbildning + gärna en länk (sugen på samma).
3. Kass lön måste jag säga..
4. Du har planerat att arbeta kvar på samma ställe i minst 2 år fast du har en högskoleutbildning?
Citera
2011-06-03, 06:15
Medlem
Fukitals avatar
Om man ska låna via ett företag, måste denna ha kapital på minst 50.000 kr och ha funnits i minst ett halvår. Har jag för mig. Det enda du kan göra är att söka egentligen, många banker gör arbetsgivarkontroller.
Citera
2011-06-03, 06:31
Medlem
Citat:

Jag är högskole utbildad ljud/studio-tekniker och tänkte se över mina chanser att ta lån för att komma igång med verksamheten.

Hursomhelst så är jag heltidsanställd (tillsvidare) på Arlanda i en butik.
Jag har dock ingen registrerad taxerad inkomst de föregående åren, och inga betalningsanmärkningar.

Hur löses detta på bästa sätt? Går det ens?

Kan ju fixa intyg från arbetsgivaren på anställningen och visa en lönespec..
Det beror nog till stor del vad du ska ha pengarna till. Det är alltid lättare att låna till bostad eller något annat där banken har en säkerhet. Ska du låna till lyx så kommer banken bli kinkigare.
Det är inte en speciellt fet lön du har och banken kommer fråga hur din nuvarande levnadsssituation ser ut. Bor de hemma eller inte, vad har du för utgifter osv
Citera
2011-06-03, 06:41
Bannlyst
Du skall prata med banken, och förhandla fram en låg ränta. Kanske måste du ha borgen. Håll dig borta från kreditbolagen med dyra räntor. Löne spec. bör räcka. Har du internetbank kopplat till ditt lönekonto? Du kan söka därifrån, men bäst att gå dit.
Citera
2011-06-03, 07:35
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limas
Du skall prata med banken, och förhandla fram en låg ränta. Kanske måste du ha borgen. Håll dig borta från kreditbolagen med dyra räntor. Löne spec. bör räcka. Har du internetbank kopplat till ditt lönekonto? Du kan söka därifrån, men bäst att gå dit.

Pengar på räntan får man ju tillbaka när man har jobb så varför försöka förhandla när man kan ta en fast på ~6%?
Citera
2011-06-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
1. Vad ska du låna till? Nöje? Lägenhet? Bil?
2. Berätta gärna historien om hur du fick din utbildning + gärna en länk (sugen på samma).
3. Kass lön måste jag säga..
4. Du har planerat att arbeta kvar på samma ställe i minst 2 år fast du har en högskoleutbildning?

1. Köpa studioutrustning så att jag kan starta en verksamhet. Både nytta och nöje kan man väl påstå.
Drog nyligen in 100k på en produktion men vill fortfarande inte ha någon press på mig att dra in pengar.

2. Jag pyntade 100k först och främst, och hade snack med rektorn och skolverket.

3. Ja verkligen, jävla HRF avtal.

4. Med lånet så är ju målet att eventuellt kunna skifte arbete till det jag är utbildad till.
Därav lånet.
Citera
2011-06-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Det beror nog till stor del vad du ska ha pengarna till. Det är alltid lättare att låna till bostad eller något annat där banken har en säkerhet. Ska du låna till lyx så kommer banken bli kinkigare.
Det är inte en speciellt fet lön du har och banken kommer fråga hur din nuvarande levnadsssituation ser ut. Bor de hemma eller inte, vad har du för utgifter osv

Kan studioutrustningen räknas som säkerhet?
150.000 kr av dom 200 - 250k kommer jag använda till utrustning.
Och resten till att rusta upp lokalen jag nyligen pyntat cash.
Citera
2011-06-04, 00:16
Medlem
truperts avatar
Citat:
1. Köpa studioutrustning så att jag kan starta en verksamhet. Både nytta och nöje kan man väl påstå.
Drog nyligen in 100k på en produktion men vill fortfarande inte ha någon press på mig att dra in pengar.

2. Jag pyntade 100k först och främst, och hade snack med rektorn och skolverket.

3. Ja verkligen, jävla HRF avtal.

4. Med lånet så är ju målet att eventuellt kunna skifte arbete till det jag är utbildad till.
Därav lånet.
Jag tror inte på dig.
Citera
2011-06-04, 03:37
Medlem
Citat:
Jag tror inte på dig.

Du får tro vad fan du vill.
Jag ville ha tips om hur man kan göra med lånet..

Sen vad du tror är fullkomligt irrelevant.
Citera
2011-07-24, 21:29
Medlem
bilitzs avatar
Citat:
Jag tror inte på dig.

vad är anledningen till att du inte tror han?
Citera
2011-07-24, 23:11
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilitz
vad är anledningen till att du inte tror han?
Seriöst 1 - tror du han?
Seriöst 2 - vettig bump?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in