2011-06-02, 14:42
Medlem
Hejsan, tänkte börja bygga modeller från andra världskriget, kan var både markfordon, flygplan och båtar. Vet någon vart man kan köpa sådana modeller? Har ni tips på affärer eller kanske någon hemsida man kan beställa ifrån?

Alla tips välkomnas!

Mvh
Citera
2011-06-02, 15:12
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Hobbex har väl lite men det är väl ganska basic utbud skulle jag tro, någon tiger och ett par spitfires typ.
Citera
2011-06-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazed-and-confused
Hobbex har väl lite men det är väl ganska basic utbud skulle jag tro, någon tiger och ett par spitfires typ.

Jo, har kollat runt där lite, men utbudet är ju inte så stort :/ Hade tänkt bygga väldigt många olika, kanske börja med tex Jenkarnas markfordon och när jag byggt dom gå vidare till tyskarnas osv...
Citera
2011-06-02, 15:29
Medlem
Kul att se nya intresserade modellbyggare!
Ska du börja från grunden är mitt förslag att du inte ger dig på något för avancerat, utan riktar in dig på modeller från Tamiya. De har fin passform och är bra träning om man vill bygga och inte bara spackla/slipa en massa. Dessutom är de väldigt detaljerade.

Som dazed redan sagt så finns det hobbex. De har dock tagit bort den fokus de hade en gång i tiden och har nu ungefär en hylla per butik med modeller.
Dessa brukar dessutom kosta en del mer än vad de är värda och verkar framförallt bestå av bilmodeller och svenska saker, typ draken och strv90.

Andra butiker som säljer modeller är svårt att säga något om utan att veta var du bor, men bor du i malmöområdet så har du Model-Craft i Malmö och den mer svårhittade Hobbycenter i Helsingborg.

I Göteborgsområdet har du gott om modellbutiker, såsom Kempes hobby (Vilken har det bästa utbudet iom att de sammarbetar med Alfahobby).

I Stockholm har du bland annat Wentzels, som ofta klassas som en av de trevligare butikerna i Sverige med sitt massiva utbud.

Vill du handla online från sverige så bör du ta en titt på Rebell Hobby samt AlfaHobby. Finns ett par till, men de två är de som har bäst utbud och smidigast beställningssytem.
Utöver dessa har du även Ministuff. Här finns det dock mestadels tanks, men han har börjat ta in en del flygplan nu också.
Sen får jag inte glömma bort den nystartade webbutiken Byggmodellen. Helt ny och har inte så jättestort utbud, men man ska ju stödja de mindre butikerna

Utomlands finns det gott om ställen att handla från. Ett par favoriter är HobbyLink Japan samt LuckyModel.
Den första har ofta fina erbjudanden, men sämre priser annars, så den är helt enkelt bäst att hålla koll på.

Hoppas att du kommer igång och sen fastnar för hobbyn!
Citera
2011-06-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokkocze
Kul att se nya intresserade modellbyggare!
Ska du börja från grunden är mitt förslag att du inte ger dig på något för avancerat, utan riktar in dig på modeller från Tamiya. De har fin passform och är bra träning om man vill bygga och inte bara spackla/slipa en massa. Dessutom är de väldigt detaljerade.

Som dazed redan sagt så finns det hobbex. De har dock tagit bort den fokus de hade en gång i tiden och har nu ungefär en hylla per butik med modeller.
Dessa brukar dessutom kosta en del mer än vad de är värda och verkar framförallt bestå av bilmodeller och svenska saker, typ draken och strv90.

Andra butiker som säljer modeller är svårt att säga något om utan att veta var du bor, men bor du i malmöområdet så har du Model-Craft i Malmö och den mer svårhittade Hobbycenter i Helsingborg.

I Göteborgsområdet har du gott om modellbutiker, såsom Kempes hobby (Vilken har det bästa utbudet iom att de sammarbetar med Alfahobby).

I Stockholm har du bland annat Wentzels, som ofta klassas som en av de trevligare butikerna i Sverige med sitt massiva utbud.

Vill du handla online från sverige så bör du ta en titt på Rebell Hobby samt AlfaHobby. Finns ett par till, men de två är de som har bäst utbud och smidigast beställningssytem.
Utöver dessa har du även Ministuff. Här finns det dock mestadels tanks, men han har börjat ta in en del flygplan nu också.
Sen får jag inte glömma bort den nystartade webbutiken Byggmodellen. Helt ny och har inte så jättestort utbud, men man ska ju stödja de mindre butikerna

Utomlands finns det gott om ställen att handla från. Ett par favoriter är HobbyLink Japan samt LuckyModel.
Den första har ofta fina erbjudanden, men sämre priser annars, så den är helt enkelt bäst att hålla koll på.

Hoppas att du kommer igång och sen fastnar för hobbyn!

Tack för alla förslag! Tror du att hemsidan http://www.modelhobbies.co.uk är något att satsa på? Den verkar ha ett ganska stort utbud..

Jag kommer nog att ha svårt att köpa i butik då jag bor vid världens ände mitt ute i skogen -.- Satt det får bli internet som gäller!
Citera
2011-06-02, 15:38
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detefanonajs
Jo, har kollat runt där lite, men utbudet är ju inte så stort :/ Hade tänkt bygga väldigt många olika, kanske börja med tex Jenkarnas markfordon och när jag byggt dom gå vidare till tyskarnas osv...
Mm om man vill i princip bygga allt så är det väl kanske inte superbra nej, men det är väl iaf ganska enkelt att hitta en hobbexbutik om man just denna vecka ska bygga något ganska vanligt, typ en Sherman eller något sånt.
Citera
2011-06-02, 15:42
Medlem
modelhobbies.co.uk har jag aldrig sett diskuteras eller handlat från, så jag kan inte säga något om dem.
Citera
2011-06-02, 19:31
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detefanonajs

En varning ang Hobbex, dom är svindyra på modeller

Kan rekommendera Alfa Hobby, har allt från pansar, flyg båt till bilar och bra priser. Butik i Sundsvall och Göteborg (gamla Kempe Hobby).

http://www.alfahobby.se/shop.zul#HOME

Kan också rekomendera IPMS Stockholms forum, där finns en del av landets skickligaste modellbyggare, speciellt vad gäller pansar och flyg, finns några vassa båt och figurbyggare där också.

http://www.ipmsstockholm.net/forum/

och kom ihåg, en del gillar gummi, vi gillar plast
Citera
2011-06-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Kan också rekomendera IPMS Stockholms forum, där finns en del av landets skickligaste modellbyggare, speciellt vad gäller pansar och flyg, finns några vassa båt och figurbyggare där också.

http://www.ipmsstockholm.net/forum/

Äsch, goare gubbar på IPMS Göteborgs forum
Citera
2011-06-02, 21:30
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokkocze
Äsch, goare gubbar på IPMS Göteborgs forum

Ja, hos IPMS-Göteborg finns det en skön samling modellbyggare
Allt från gamla poliser till Golums bror
Citera
2011-06-02, 23:38
Medlem
Gröns avatar
Sitter på en pärla här, de erbjuder ett riktigt utbud med priser man ibland kan tvivla på. Leveranserna har rullat förbi tullavgifter varje gång jag lagt en beställning och frakttiderna är exemplariska. Relaterade produkter gör det enkelt att hitta alla uppgraderingar & tillbehör till modellerna och nu verkar det som de bjuder på frakten över hela världen. Du kan välja svensk valör på sidan och känna dig som hemma. AFV Club & Dragon är säkra kort när det gäller tillverkare.

http://www.hobbyeasy.com/

Men ha alltid för vana att googla recensioner på varje modellsats du köper, kvalitén skiljer sig som natt och dag ifrån modell till modell. Missing Lynx & Armorama är kanonsidor som bör kollas upp för recensioner, tips och inspiration.

http://www.hobbyeasy.com/en/data/ww6...q2nobit4i.html
http://www.missing-lynx.com/reviews/...eviewcs_1.html

Vill man ens veta vad Hobbex skulle ta för denna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in