2011-12-23, 02:55
Medlem
BoneBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i1
Oj, det var en jävla mycket fördomar (förlåt, menar källor).

En sak ska du ha klart för dig, historiskt korrekt och inte politiskt korrekt, är att det mediska riket var större än det persiska(Parsua) riket. Meder och perser var bundsförvanter, rentav sagt parallellt likadana folk, med regionsskillnader så som i Ahurami och Persepolis.

Vad hade de gemensamt?
Språk - med marginella skillnader i större utsträckningar
Religion - Zoroastrism!
Kultur - Musik, sagor (dastan)
Militär - I Takhte Jamshid (Persepolis) och många andra platser där du hittar faravahar symbolen, så kan du se mediska och persiska soldater tillsammans under faravahar.

Medo-persien, meder och perser enade under ett rike. Detta blev sedan det första Persiska imperiet genom Korosh bozorg (Kyros den store), ättling till den siste mediske kungen Astyages, sedan att han forcerade över tronen från sin morfader Astyages, till sig själv och enade de båda iranska rikena.
Herodotos som var dåtidens historiker, befann sig ofta i dessa riken.

Att du har mage att smutskasta kurder från tomma intet, när du har mer gemensamt med kurder, afghaner, balocher, armenier och azerer än andra. En sak till är att, många, väldigt många familjer i Iran genom tiden har bytt efternamn till mer integrerade, varför det är så kan också diskuteras senare.

Modern persiska är ett eget språk med 10 rena dialekter.
Modern kurdiska är ett eget språk med 14 rena dialekter.
Dagens iranier är kurder, perser, balocher, azerer etc.
Perserna härstammar ifrån den sydvästra delen av Iran.
Kurder härstammar ifrån den nordvästra delen av Iran.

Såna iranier som du kan inte längre förvränga fakta och historia som till och med är nedskrivet i diverse bibliotek i Mellanöstern. Ni lever inte endast på er egen historia utan också på andra folkslags historia.

Vet du vad det värsta är med många iranier?

Det är att de går runt och gör anspråk på faravahar, zoroastrismens symbol,
eller tatuerar in den och säger att det Irans symbol, när ni är muslimer.
Eller firar Nowruz och samtidigt är muslim.

Det är otroligt skrattretande!

Visste du att Nowruz är förbjudet i Iran?

Visste du att de icke-arabiska förnamnen som t.ex: Arshan, Hoshang, Dariush, Kambiz, Ardashir, Azad, Azadeh, Bahman, Behzad, Kamran, Farideh, Nergiz, Parvin, Shirin, Morvarid etc, är namn från Avesta och är gamla zoroastriska namn?

Glöm inte att det äldsta zoroastriska eldtemplet som finns bevarat kvar idag, ligger i kurdiska delen av Iran, nordvästra delen.

Sluta säg att du är "fullblods" iranier, det är ett felaktigt antydande.
Jag tackar verkligen ödet som inte sammanförde mig med en iranier som du.
Du kan inte din egen historia, du står inte för iranier överhuvudtaget.
Nationalistiska känslor gör dig inte till en iranier.

Detta är inte personligt riktat mot just dig, utan det tråkiga tankesättet i helhet.
Jag fördömer likadant kurder som har samma parallella tankesätt som du, även andra iranska folkgrupper.

Men snälla tar du verkligen hennes ord på allvar? perser och kurder är iranier båda två vilket gör att kurder är arier också eftersom de talar ett indo-iranskt språk som balucher och alla andra iranier.
Citera
2012-03-02, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkrillMau
Jag är fullblodad iranier, namnet "Iran" betyder "Ariernas land". Iranier är arier, självklart inte germanska arier men första arier-folket. Iran och Tyskland samarbetade dock under andra världskriget som två ariska länder. Iran är även bland de första rikena och de finns inskriptioner ändå sen någon gång 800-900 år f.kr.

Det finns inte så många kurder som du säger. Däremot finns det turkiska kurder, Assyriska kurder, irakiska kurder, kurder från kurdistan och kurder från iran. Kurder och Iranier har aldrig varit samma folk och kommer aldrig att vara. Kurder enligt mig är lika smutsiga som somalier. Iran var inte ens ett muslimskt land innan araberna invaderade det under 600-talet och islamiserade det. Persiska är inte heller från Arabiska, Persiska är ett eget språk.

Skillnaden på ex Irak och Iran är att Iran är ett väl organiserat land, rik kultur, rik historia, tekniskt utvecklad, ordentlig infrastruktur. det enda ENDA som Iran faller i som ett bra land är regimen, de där äckliga muslim extremisterna som sitter vid makten och styr. När Iran hade kung och mina föräldrar bodde där var det inte krav på slöja, de var inte lika stort kvinnotryck, sen kom muslimerna till makten och då förändrades Iran. Men en dag snart kommer det att vända igen och folket kommer att vinna.

Enligt mig är kurder smutsiga, svårt att anpassa sig och allmänt dumma (självklart inte alla). Om du kollar utbildningsmässigt bland folket så märker du att Iran har mycket höga siffror med ingenjörer till skillnad från vad kurder är.

Iran är ett bra land, perser är ett bra folk men Irans regim måste falla. Kurder är det lägre stående till Iraner enligt mig.

Håller med dig till 100%, exempel finns. Kurder har svårt att assimilera sig och många kurder i Sverige beter sig djuriskt och vet inte hur man beter sig i det svenska samhället. Det går en kurd på mitt gymnasium som kallar tjejer för horor, han tror att han har makt om han får bevisa att han har muskler, han spenderar en stor del av sin lediga tid på gymmet, går runt och slåss samtidigt som han får G:n och IG:n på naturvetenskaplig linje.

Ni som säger att vi använder faravahar-symbolen som våran(när den är det och härstammar från oss), firar nowroz även fast det är förbjudet, etc. Jag vill bara förtydliga att religion, kultur och politik är 3 skilda saker. Även om alla 3 sakerna innehåller diverse faktorer som påverkar varandra samtidigt som

i1: Att vi firar nowroz även fast vi inte får tyder bara på att vi bevarar vår kultur, vi bevarar den i våra hjärtan, du verkar vara helt hjärndöd som tror att Iranier inte ska fira nowroz bara för att våran regering inte tillåter det.
Jag är från sydost(chabahar). Tror ni att det finns någon del i Iran som är ''eran'' så är det fel. Det finns inga kurdiska delar där ni smutsiga kurder kan komma och benämna som ''våran'' del, det är och kommer alltid att vara en del av Iran.

Ni smutsiga kurder har ingen del som är eran egen, faravahar symbolen och zoroastrismen är inte erat eller grundat av er. Kurder lever på och är beroende av våran(persernas) historia, (ja, jag anser mig vara ren pers, samtidigt som jag är halvsvensk).

Zoroastrism är förövrigt en persisk religion.

Det var slutet på denna diskussionen, jag vill ha mer konkreta käller tack! hänvisar till ''diverse bibliotek i mellanöstern'' håller inte!
Citera
2012-03-03, 22:26
Medlem
Renewables avatar
Låt oss klargöra vissa saker för att sänka självhävdande individer till en nivå där man kan se deras rygghår, ok?

Iranier är de människor som antingen:
1. Tillhör en etnisk iransk grupp (Perser, Kurder, Lorer mm)
2. Är medborgare i landet Iran. Då även araber och turkar bor i Iran kan dessa i vissa sammanhang kallas iranier.

Nu till historien:
Iran har traditionellt kallats för Persien av utomstående. Grekerna var bland de första att kalla Iran för just "Persien". På samma sätt som Romarna kallade Tyskland för "Germanien". Att grekerna inte tog hänsyn till den folkliga mosaiken i Iran berodde på dåtidens namngivningsmetodik.

Namnet "Persien" satt fast fram till 30-talet då folket i landet krävde att få sitt land kallat Iran, så som det alltid har kallats i Iran.

Alla med? Bra! Låt oss nu studera vilka konsekvenser detta hade och fortfarande har:

Då landet kallades för Persien under större delen av sin historia kom allt som skedde i Iran att förknippas med enbart den persiska gruppen i landet. Att de övriga grupperna bidrog till landets historia är bortom rimligt tvivel. Faktum är att perserna trots att de utgjorde en knapp majoritet i landet inte alltid har varit i makten. "Persiska kungar" (och "adeln") kunde ofta ha både turkiska och andra iranska anfäder.

Iranier i Sverige är inte enbart perser, eftersom man kallar alla som kommer från Iran för just iranier (se alternativ 2 ovan). Det kan alltså röra sig om Azerier, Kurder, Balucher, Lorer m.m. Perserna utgör ca 50% av befolkningen i Iran. För enkelhetens skull kan vi anta att de också utgör ca 50% av alla iranier i Sverige. Hur påverkar detta vår syn på Perser tänker ni? Svaret är enkelt:

Persernas "positiva PR" i Sverige fördubblas tack vare att svenskar förknippar Perser med iranier och är omedvetna om att perserna bara utgör hälften av alla iranier.

Om en iransk icke-pers studerar, jobbar eller gör något annat "gott" som syns i statistiken då är han en "persier" plöstligt. Om en iransk icke-pers hamnar i fängelset, är arbetslös eller något annat dåligt som syns i statistiken då är han definitivt inte persier.

När iranska perser som inte vet bättre börjar smutskasta andra iranska grupper är det både tragiskt och självdestruktivt. Vi vet att inte alla Iranier är perser när det är något bra som händer och på samma sätt är vi rättvisa och vet att inte alla iranier är perser när något dåligt händer.
Senast redigerad av Renewable 2012-03-03 kl. 22:31.
Citera
2012-03-03, 22:42
Medlem
EliasAlucards avatar
^^ Renewable har rätt i sak. Kurdernas fientlighet mot att identifiera sig som iranier beror på att de associerar "iranier" med perser. I själva verket är kurder inte mindre iranska än perser. Man ser detta på frekvensen av Y-DNA R1a1a som existerar bland både kurder och perser, och den lilla men faktiskt existerande "nordeuropeiska" komponent som finns bland både kurder och perser. Rent genetiskt, objektivt sett, om man lägger de politiska meningsskiljaktigheterna åt sidan, så är kurder och perser mer eller mindre samma genetiska grupp, med skillnaden att kurder är i regel något mer renrasiga än perser (som råkar ha framförallt en liten skvätt mongoloid admixture) och att kurderna i individuella fall beroende på region kan ha en viss genetisk dragning åt Anatolien.

Nu är jag förvisso av åsikten att det går att diskutera och ifrågasätta själva “ariskheten” bland moderna indo-iranier (inklusive indier), men det finns ariskt påbrå bland kurder, iranier, balocher, pakis, indier osv. Dock är det utblandat med en hel del andra icke-indoeuropeiska folkslag. Man skall helt enkelt inte förväxla dagens kurder/perser/indier med de riktiga och ursprungliga proto-arierna från Andronovokulturen, som faktiskt var en vit östeuropeisk folkgrupp.

Sådana här kurder vs perser klipp av diverse YouTube-krigare är dock guld:
Persians!
You are and were nonething!
without the Kurds!
You were only one Arian tribe that
enetred Iran! and settled in Elam!
You stole Elamite Culture and land

Anshan your first capital
this time when you were slaves
was an Elamite City!
If the Ahurami(Zoroastrian) words
will be taken out from your
language! your language will be a Dravidian-Arabic!

Without The Stolen Kurdish
History + The Elamite History
Your language and History
will be a Handicap!

The History of The Kurds and Kurdistan - Dîroka Kurd û Kurdistan 2: http://www.youtube.com/watch?v=OAj8qPhUwGY
^^ Observera: grammatik/stavfelen är inte mina
Senast redigerad av EliasAlucard 2012-03-03 kl. 22:47.
Citera
2012-03-03, 22:57
Medlem
Tsavos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrillMau
Jag är fullblodad iranier, namnet "Iran" betyder "Ariernas land". Iranier är arier, självklart inte germanska arier men första arier-folket. Iran och Tyskland samarbetade dock under andra världskriget som två ariska länder. Iran är även bland de första rikena och de finns inskriptioner ändå sen någon gång 800-900 år f.kr.

Det finns inte så många kurder som du säger. Däremot finns det turkiska kurder, Assyriska kurder, irakiska kurder, kurder från kurdistan och kurder från iran. Kurder och Iranier har aldrig varit samma folk och kommer aldrig att vara. Kurder enligt mig är lika smutsiga som somalier. Iran var inte ens ett muslimskt land innan araberna invaderade det under 600-talet och islamiserade det. Persiska är inte heller från Arabiska, Persiska är ett eget språk.

Skillnaden på ex Irak och Iran är att Iran är ett väl organiserat land, rik kultur, rik historia, tekniskt utvecklad, ordentlig infrastruktur. det enda ENDA som Iran faller i som ett bra land är regimen, de där äckliga muslim extremisterna som sitter vid makten och styr. När Iran hade kung och mina föräldrar bodde där var det inte krav på slöja, de var inte lika stort kvinnotryck, sen kom muslimerna till makten och då förändrades Iran. Men en dag snart kommer det att vända igen och folket kommer att vinna.

Enligt mig är kurder smutsiga, svårt att anpassa sig och allmänt dumma (självklart inte alla). Om du kollar utbildningsmässigt bland folket så märker du att Iran har mycket höga siffror med ingenjörer till skillnad från vad kurder är.

Iran är ett bra land, perser är ett bra folk men Irans regim måste falla. Kurder är det lägre stående till Iraner enligt mig.

VILKET SKÄMT! Varenda inlägg från dig är genompräglad av skämt, hörsägen och eget tyckande, det finns inga turkiska, iranska, arabiska eller armeniska kurder och absolut inga syrianska kurder. Däremot finns det kurder från de turk, iran, irak och syrien ockuperade delarna. Kurder är jämte assyrierna det folk som har längst och mest berikad historia i mellanöstern. Kurder är ett indoeuropeiskt folk vars språk tillhör den iranska familjen, precis som du säger så betyder iran arier och har således historiskt sett ingen koppling till perser då även persiskan är ett iranskt språk.

Enda anledningen till att perserna ens kallade sitt land för iran dvs ariernas land är för att några meders (som kurder härstammar ifrån) anslöt sig till annat hopkok av zigenarfolkoch började kalla sig för perser, bland detta hopkok av folks slag var det endast mederna (dvs kurderna) som fick vara ledare och eftersom meder är ett ariskt folkslag så kallade man området för ariernas land....kurdiskan är tex äldre än vad persiskan så om det är något språk som härstammar från något så är det persiskan som härstammar från kurdiskan.

Personligen anser jag iranier vara ett äckligt, vidrigt och smutsigt folk, det finns en anledning att ni betraktas som falska håriga och vidriga. Snälla du ni iranier tycker inte ens själva om erat eget folk....
Citera
2012-03-04, 11:57
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsavo
VILKET SKÄMT! Varenda inlägg från dig är genompräglad av skämt, hörsägen och eget tyckande, det finns inga turkiska, iranska, arabiska eller armeniska kurder och absolut inga syrianska kurder. Däremot finns det kurder från de turk, iran, irak och syrien ockuperade delarna. Kurder är jämte assyrierna det folk som har längst och mest berikad historia i mellanöstern. Kurder är ett indoeuropeiskt folk vars språk tillhör den iranska familjen, precis som du säger så betyder iran arier och har således historiskt sett ingen koppling till perser då även persiskan är ett iranskt språk.

Enda anledningen till att perserna ens kallade sitt land för iran dvs ariernas land är för att några meders (som kurder härstammar ifrån) anslöt sig till annat hopkok av zigenarfolkoch började kalla sig för perser, bland detta hopkok av folks slag var det endast mederna (dvs kurderna) som fick vara ledare och eftersom meder är ett ariskt folkslag så kallade man området för ariernas land....kurdiskan är tex äldre än vad persiskan så om det är något språk som härstammar från något så är det persiskan som härstammar från kurdiskan.

Personligen anser jag iranier vara ett äckligt, vidrigt och smutsigt folk, det finns en anledning att ni betraktas som falska håriga och vidriga. Snälla du ni iranier tycker inte ens själva om erat eget folk....

Du inser att en iranier kan vara en kurd va?

Elias: Idioter finns det gott om hos alla folkslag. Allt är banne mig relativt men youtube kommentarer är en absolut fast referenspunkt för idiotin.
Citera
2012-03-08, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tsavo

Hahaha! Du gör min dag, kurder är mer håriga och har lägre utbildningsnivå allmänt sett än alla andra etniska folkgrupper i Iran. Du kan ju jämföra kurder med perser så ser du att perser är ljusare, mindre håriga och har högre IQ än ni smutsiga kurder.
Citera
2012-03-08, 23:43
Medlem
Tsavos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daveneos
Hahaha! Du gör min dag, kurder är mer håriga och har lägre utbildningsnivå allmänt sett än alla andra etniska folkgrupper i Iran. Du kan ju jämföra kurder med perser så ser du att perser är ljusare, mindre håriga och har högre IQ än ni smutsiga kurder.

jag skulle inte tro det lilla gubben MEN om det får dig att känna dig bättre så för all del Vi säger så och så kan du springa iväg och köra en shave upp all over
Citera
2012-03-09, 07:19
Medlem
i1s avatar
Citat:

Citat:
Håller med dig till 100%, exempel finns. Kurder har svårt att assimilera sig och många kurder i Sverige beter sig djuriskt och vet inte hur man beter sig i det svenska samhället. Det går en kurd på mitt gymnasium som kallar tjejer för horor, han tror att han har makt om han får bevisa att han har muskler, han spenderar en stor del av sin lediga tid på gymmet, går runt och slåss samtidigt som han får G:n och IG:n på naturvetenskaplig linje.

Ni som säger att vi använder faravahar-symbolen som våran(när den är det och härstammar från oss), firar nowroz även fast det är förbjudet, etc. Jag vill bara förtydliga att religion, kultur och politik är 3 skilda saker. Även om alla 3 sakerna innehåller diverse faktorer som påverkar varandra samtidigt som

i1: Att vi firar nowroz även fast vi inte får tyder bara på att vi bevarar vår kultur, vi bevarar den i våra hjärtan, du verkar vara helt hjärndöd som tror att Iranier inte ska fira nowroz bara för att våran regering inte tillåter det.
Jag är från sydost(chabahar). Tror ni att det finns någon del i Iran som är ''eran'' så är det fel. Det finns inga kurdiska delar där ni smutsiga kurder kan komma och benämna som ''våran'' del, det är och kommer alltid att vara en del av Iran.

Ni smutsiga kurder har ingen del som är eran egen, faravahar symbolen och zoroastrismen är inte erat eller grundat av er. Kurder lever på och är beroende av våran(persernas) historia, (ja, jag anser mig vara ren pers, samtidigt som jag är halvsvensk).

Zoroastrism är förövrigt en persisk religion.

Det var slutet på denna diskussionen, jag vill ha mer konkreta käller tack! hänvisar till ''diverse bibliotek i mellanöstern'' håller inte!

Perser ljusare? Högre IQ? Mindre håriga?

Gubben lilla jag har persiska vänner från centrala Iran som är mörkhyade.

Du och din stad Chah Bahar har inget med historiska Iran att göra egentligen.
En liten by som för 40 år sedan blev en hamnstad med 70 000 invånare.

Islam är en stor del av invånarnas intresse.
Så kom inte med snacket om Zoroastrism och symbolen som enligt Koranen är FÖRBJUDEN.

Om jag får göra en bedömning på rak arm så är du balocher och har nog mer pakistanskt blod än persiskt blod.

Och den kurden som du pratar om, ni verkar ha mycket gemensamt haha.
Citera
2012-03-09, 07:34
Medlem
i1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
^^ Renewable har rätt i sak. Kurdernas fientlighet mot att identifiera sig som iranier beror på att de associerar "iranier" med perser. I själva verket är kurder inte mindre iranska än perser. Man ser detta på frekvensen av Y-DNA R1a1a som existerar bland både kurder och perser, och den lilla men faktiskt existerande "nordeuropeiska" komponent som finns bland både kurder och perser. Rent genetiskt, objektivt sett, om man lägger de politiska meningsskiljaktigheterna åt sidan, så är kurder och perser mer eller mindre samma genetiska grupp, med skillnaden att kurder är i regel något mer renrasiga än perser (som råkar ha framförallt en liten skvätt mongoloid admixture) och att kurderna i individuella fall beroende på region kan ha en viss genetisk dragning åt Anatolien.

Nu är jag förvisso av åsikten att det går att diskutera och ifrågasätta själva “ariskheten” bland moderna indo-iranier (inklusive indier), men det finns ariskt påbrå bland kurder, iranier, balocher, pakis, indier osv. Dock är det utblandat med en hel del andra icke-indoeuropeiska folkslag. Man skall helt enkelt inte förväxla dagens kurder/perser/indier med de riktiga och ursprungliga proto-arierna från Andronovokulturen, som faktiskt var en vit östeuropeisk folkgrupp.

Sådana här kurder vs perser klipp av diverse YouTube-krigare är dock guld:
Persians!
You are and were nonething!
without the Kurds!
You were only one Arian tribe that
enetred Iran! and settled in Elam!
You stole Elamite Culture and land

Anshan your first capital
this time when you were slaves
was an Elamite City!
If the Ahurami(Zoroastrian) words
will be taken out from your
language! your language will be a Dravidian-Arabic!

Without The Stolen Kurdish
History + The Elamite History
Your language and History
will be a Handicap!

The History of The Kurds and Kurdistan - Dîroka Kurd û Kurdistan 2: http://www.youtube.com/watch?v=OAj8qPhUwGY
^^ Observera: grammatik/stavfelen är inte mina

+1 angående genpoolen.

Däremot fel angående mongoloid mixen.

Genpoolen baserat på spatiala förhållanden, är kurderna tillsammans med azerbaijanier nästan "renrasiga".

Varav perser, i förhållande till kurder och azerbaijaner, är betydligt mer mixade.

Hade en hel rapport om det som även visar att sefarder (spansk-arabiska judar) är besläktade med de iranska folkgrupperna.
Citera
2012-03-13, 16:10
Medlem
Hahaha Alltså vad är grejen? Kurd eller pers, ni är lika jävla håriga, smutsiga och värdelösa i svenskars ögon så varför ska ni tävla om vem som är sämst respektive näst sämst? Ni är lika jävla kassa eftersom ni är samma jävla folk (mer eller mindre, den assyriske genetikfanatikern har ju på ett mycket pedagogiskt sätt förklarat det hela). Genetik ljuger ALDRIG, däremot så brukar nationalstaters historia ofta vara väldigt fulla av önsketänkanden, rena lögner och felaktigheter. Det brukar dessutom vara ännu vanligare med dylika fadäser bland mer kulturellt efterblivna folk som majoriteten av MENA-länderna och Balkanfolken...

För att tala klarspråk, i mina ögon är en kurd eller pers lika hårig, lika full av dubbelmoral och lika främmande och svårintergrerade. Nej sluta vara stolt över eran påhittade historia och gör det ni gör bäst, laga pizza och kebab som ni inte skattar för...
Citera
2012-03-14, 00:28
Medlem
Jamaicamans avatar
Min pappa och hans familj är feyli kurder och födda i Bagdad. Under Iran-Irak kriget så blev de ifråntagna sina medborgarskap och utvisades till Iran med hänvisning att dem var "perser" och att dem kunde förråda Irak och gå över till Irans sida. Om nu Saddam hade rätt att dem var "perser" vet jag inte. Men våra släktingar härstammar iallafall från Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in