2011-06-01, 14:50
Medlem
Mina farföräldrar har sparat pengar åt mig i 15 år. Jag fick tillgång till detta när jag fyllde 18 år. Vid samma tillfälle fick jag ett kort som jag uppmärksammade. Det var ett kort med en tjock mus som satt bland en mängd olika ostar och göttade sig. På kortet stod En text (typ): Se nu till att njuta av livets alla godsaker...

Nu undrar jag, är det oetniskt att köpa gräs, lsd och sprit för detta. Eller kanske är just detta de dom vill? Som ett doldt budskap..

Fråga 2,
Fick papper på vilken bank osv. Men detta har jag tappat bort. Hur får jag tillgång till dessa pengar om jag inte har lust att fråga föräldrar/farföräldrar om dem?

Mvh
Citera
2011-06-01, 14:58
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goochglad1
Nu undrar jag, är det oetniskt att köpa gräs, lsd och sprit för detta. Eller kanske är just detta de dom vill?
Varför skulle de vilja det? Jag tycker det är oetiskt att köpa knark för pengar som familjen sparat åt en. Res för dom istället!
Citera
2011-06-01, 15:07
Medlem
Bamsebjorns avatar
Du har lite ovanligt spännande föräldrar om du tror att dom VILL att du ska köpa diverse droger för sparpengarna
Citera
2011-06-01, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Varför skulle de vilja det? Jag tycker det är oetiskt att köpa knark för pengar som familjen sparat åt en. Res för dom istället!

"njut av livets alla godsaker" stod det på kortet. Gräs är fanimej en av livets gosaker.
Citera
2011-06-01, 15:26
Medlem
Falcãos avatar
Med tanke på att det var en mus på kortet och texten om att du skulle njuta av livets alla godsaker så är det rätt givet att dina farföräldrar menar att du ska lägga pengarna på horor och knark. Är väl nästan oetiskt att inte göra det då.
Citera
2011-06-01, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Med tanke på att det var en mus på kortet och texten om att du skulle njuta av livets alla godsaker så är det rätt givet att dina farföräldrar menar att du ska lägga pengarna på horor och knark. Är väl nästan oetiskt att inte göra det då.

Väl talat.
Citera
2011-06-01, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão

Hoppas du var seriös då blir jag glad.
Jag menar.. Musen förtär ju. Tror knappast dom menar att jag ska köpa smågodis, mac donalds eller annat gott för över 20 k.
Citera
2011-06-01, 15:35
Medlem
Tråknicks avatar
Om detta är en etisk frågeställning så ställs den väl i fel forum?

Men ska du ta frågan bokstavligen så kan du utnyttja pengarna till knark men bara väldigt lite av det eftersom du även måste spendera dom på livets alla andra godsaker, allt från Absolut vodka till Överste brännvin.

Angående fråga två är det väl inte helt omöjligt att knata in på ett kontor som tillhör den banken de uppgett, visa legitimation och fråga om det går bra att ta ut pengarna. Med lite tur sitter de på ett konto i ditt namn.

Men jag håller med om att jag tycker att du bör respektera dina farföräldrars mening om att inte använda pengarna till rusmedel. Av ts verkar det framgå att de lever och jag menar att du bör rådfråga dom om de tycker det är ok om du ska kunna sova med ett gott samvete.
Citera
2011-06-01, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Om detta är en etisk frågeställning så ställs den väl i fel forum?

Men ska du ta frågan bokstavligen så kan du utnyttja pengarna till knark men bara väldigt lite av det eftersom du även måste spendera dom på livets alla andra godsaker, allt från Absolut vodka till Överste brännvin.

Angående fråga två är det väl inte helt omöjligt att knata in på ett kontor som tillhör den banken de uppgett, visa legitimation och fråga om det går bra att ta ut pengarna. Med lite tur sitter de på ett konto i ditt namn.

Men jag håller med om att jag tycker att du bör respektera dina farföräldrars mening om att inte använda pengarna till rusmedel. Av ts verkar det framgå att de lever och jag menar att du bör rådfråga dom om de tycker det är ok om du ska kunna sova med ett gott samvete.

Var 2 frågor som jag inte orkade dela upp i 2 forum.

Har inget namn på banken...
Citera
2011-06-04, 23:01
Medlem
Eftersom alla varit roliga nog så ska jag bryta med att säga att 20k är typ minimum vad du ska ha i buffert efter du skaffat körkort, boende och jobb.

Att bränna 20k om man inte har ovanstående anser jag vara sig själv en otjänst.

Om du har jobb så kan du ju i princip spara ihop 20k själv på 2 månader, så använd pengarna du har så du underlättar att få mer pengar istället för att bränna de o vara tillbaka på ruta noll med lite minnen.

Om du vill ha gräs så är det mest smarta att investera pengarna i lampor, frön och elräkningar
Senast redigerad av Krullert 2011-06-04 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in