2011-06-01, 02:14
Medlem
1772s avatar
Det börjar närma sig sommar, och då innebär det turister i Stockholm.
Jag har sett att mängder av turister håller på med det här enormt larviga beteendet att man ska istället för att stå framför ett monument; hoppa framför det.
Det ser urlarvigt ut och man måste ofta göra om det flera gånger.

Min fråga är; varifrån detta otyg kommer?
Citera
2011-06-01, 02:23
Medlem
Håller med. Vissa foton ser ganska bra ut, roligt att hoppa framför en pyramid, fotot taget nedifrån så det ser ut som om man flyger. Någon borde starta en sida med "not so cool" hoppfoton.
Citera
2011-06-01, 02:43
Medlem
Orka bry sig, seriöst..

Antingen har du blivit illa behandlad av en turist-hoppare när du var liten eller så är det dags att varva ner några hekton! Ta din engergi och gör något vettigt av den istället, som att gå ut och fota stillastående personer framför monument eller what ever rocks your boat!
Citera
2011-06-01, 10:03
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
En journalist som intervjuade många kända personer, bland annat Khadaffi, brukade stå bredvid den hon intervjuade och hoppa. Detta har hon gjort i "hundra år". Sen poff har varenda tönt börjat med detta. Det roliga är väl att alla tror att de är unika som sen visar sina foton när man gör en nörd-skutt framför ett monument eller vad som helst.

Är väl ett sätt att visa bara. Ungefär som när tjejer står och skriker som en idiot framför sina idioler. För att de är kåta.
Citera
2011-06-01, 10:55
Medlem
BumZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
En journalist som intervjuade många kända personer, bland annat Khadaffi, brukade stå bredvid den hon intervjuade och hoppa. Detta har hon gjort i "hundra år".

Det har du rätt i. Stina Dabrowskihoppet kallas det. Dock har du fel i att hon bad den hon intervjuade att hoppa. Sanningen är den att kvinnan är så motbjudande ful att de hon intervjuade oftast hoppade rakt upp i luften av ren förskräckelse. Och vem skulle inte göra det?
http://www.alltomstockholm.se/multimedia/dynamic/00013/stina480_13904c.jpg
Citera
2011-06-01, 12:01
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
Orka bry sig, seriöst..

Antingen har du blivit illa behandlad av en turist-hoppare när du var liten eller så är det dags att varva ner några hekton! Ta din engergi och gör något vettigt av den istället, som att gå ut och fota stillastående personer framför monument eller what ever rocks your boat!

Att jag stör mig på ett fenomen relaterat till fotografi är helt min ensak och pinsamma försök till psykologiska förklaringar eller uppmuntran till en laissez faire-inställning till allt undanbedes.
Citera
2011-06-01, 14:42
Medlem
Dr_Kluvens avatar
Jag tvivlar faktiskt på att "hoppfenomenet" kommer från henne faktiskt, kanske om man hoppar ensam, själv har jag ju inte sett detta i sthlm men om det är en grupp som gör det tror jag mer att det kommer från filmen "Beach". så som jag kommer ihåg blev det en fluga redan då. men men, vet inte..
Citera
2011-06-01, 22:25
Medlem
Ett vanligt och känt fenomen från våra älskade bloggare också. Var och varannan bloggare gör så kallade hopp-bilder hela tiden.
Citera
2011-06-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Kluven
Jag tvivlar faktiskt på att "hoppfenomenet" kommer från henne faktiskt, kanske om man hoppar ensam, själv har jag ju inte sett detta i sthlm men om det är en grupp som gör det tror jag mer att det kommer från filmen "Beach". så som jag kommer ihåg blev det en fluga redan då. men men, vet inte..
Menar du denna film: http://www.imdb.com/title/tt0163978/
Stina började med sina hopp långt innan år 2000 då den filmen kom.
Citera
2011-06-02, 10:48
Medlem
Dr_Kluvens avatar
Sant kanske, men jag tror att de som hoppar idag inte är 40+ och å andra sidan e det ett hopp i en bild, vem som helst kan väll komma på det i stunden?
Citera
2011-06-03, 14:28
Medlem
scream2mes avatar
Varifrån detta "otyg" kommer ifrån vet jag inte, att man bryr sig om hur andra vill stå/hoppa framför valfri sevärdhet är dock i mina ögon en intressantare fråga.
Citera
2011-06-03, 15:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Kluven
Det var en amerikansk fotograf vid namn Philippe Halsman som började med det 1952.
http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/indelible-oct06.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in