2011-05-31, 23:30
Medlem
bigwhales avatar
Hallåå! Jag kom över lite utgången film häromdagen, så nu har jag laddat kameran med en rulle och tänkte att det var vanlig färgfilm som jag har använt innan. Men nu blev jag tveksam, det är i allafall fujichrome provia 100, är det dia film? och isåfall, vad är skillnaden? kan jag fortfarande få det framkallat i en vanlig fotobutik utan att det blir galet dyrt?
Citera
2011-06-02, 14:54
Medlem
John.Caseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigwhale
Hallåå! Jag kom över lite utgången film häromdagen, så nu har jag laddat kameran med en rulle och tänkte att det var vanlig färgfilm som jag har använt innan. Men nu blev jag tveksam, det är i allafall fujichrome provia 100, är det dia film? och isåfall, vad är skillnaden? kan jag fortfarande få det framkallat i en vanlig fotobutik utan att det blir galet dyrt?

Är ingen expert på området men Provia är dia, alltså positiv film. Det ska vara en riktigt bra film för landskap och startrails bla. Dia ska vara lite svårare att jobba med, de gäller att få de rätt redan från början.. är man osäker får man ta ett gäng bilder på olika inställningar. Negativ färgfilm är inte lika jävlig som jag har förstått de och lite lättare att jobba med, där bör man överexponera 1-2 steg för de ska se lite bättre ut (enligt min mening).

Tror crimson.se tar 60-65:- för en rulle dia, omonterat. Inte så farligt dyrt. Jag gillar dia, man ser resultatet direkt på ljusbordet.

Är själv inne på min första Provia rulle, dedikerad till startrails, ska bli spännande!
Senast redigerad av John.Casey 2011-06-02 kl. 14:58.
Citera
2011-06-02, 15:37
Medlem
Straeks avatar
Dia är det bäst! skit i att framkalla den på diavis och crossa den ist genom att framkalla den som negativ film med c41 kemikalier. Då får du betala samma stålar (dvs. billigare än positiv film) som en vanlig negativ 35 rulle.

Jag använder nästan bara diafilm som jag crossar nu. Man får galna starka färger.. Mycket härligt!

Grattis till diaupptäkten
Citera
2011-06-03, 11:21
Medlem
bigwhales avatar
Tack för hjälpen! ska ta lite bilder nu och se hur det blir!
Citera
2011-06-03, 11:23
Medlem
bigwhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straek
Dia är det bäst! skit i att framkalla den på diavis och crossa den ist genom att framkalla den som negativ film med c41 kemikalier. Då får du betala samma stålar (dvs. billigare än positiv film) som en vanlig negativ 35 rulle.

Jag använder nästan bara diafilm som jag crossar nu. Man får galna starka färger.. Mycket härligt!

Grattis till diaupptäkten

Men kan man lämna den till en vanlig fotobutik som kan framkalla negativ film då? eller är det nått man gör själv hemma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in