Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-31, 21:23
Medlem
Fail, iaf för mig.

Är en lekman när det kommer till datorer men hade ändå bestämt mig för att sätta in en till hårddisk i min dator och installera XP på den. På min andra hårddisk hade jag Windows7.

Allt går fint, installerar XP på den nya hårddisken och windows går igång, mekar runt ett tag i XP innan jag bestämmer mig för att starta om datorn och nu starta den i Windows7, datorn bootar dock automatiskt igång XP, jag får inte ens någon valmöjlighet. Startar därför om igen och går in i BIOS och kollar boot-ordningen, sätter hårddisken med Windows7 som förstaprioritet och försöker starta den därifrån, detta går dock inte alls utan jag får upp felmeddelandet: "Windows kunde inte starta på grund av ett maskinvarukonfigurationsproblem med en datorhårddisk.

Det gick inte att läsa från den valda startdisken. Kontrollera startsökvägen och diskmaskinvaran." (etc).

Har ingen jäkla aning hur jag ska få skiten att funka igen, har prövat med att koppla ur den nya hårddisken men får samma felmeddelande.

Tips, lösningar, förslag, vad som helst som kan vara till hjälp mottages tacksamt.
Citera
2011-05-31, 21:29
Medlem
Kan inte mycket om sånt, så detta är lite OT... Men varför ha två olika Windows när W7 är bakåtkompatibel?
Okej om man har Windows och Linux, men XP och sjuan? Känns bara onödigt.
Citera
2011-05-31, 21:58
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightfox.
Fail, iaf för mig.

Är en lekman när det kommer till datorer men hade ändå bestämt mig för att sätta in en till hårddisk i min dator och installera XP på den. På min andra hårddisk hade jag Windows7.

Allt går fint, installerar XP på den nya hårddisken och windows går igång, mekar runt ett tag i XP innan jag bestämmer mig för att starta om datorn och nu starta den i Windows7, datorn bootar dock automatiskt igång XP, jag får inte ens någon valmöjlighet. Startar därför om igen och går in i BIOS och kollar boot-ordningen, sätter hårddisken med Windows7 som förstaprioritet och försöker starta den därifrån, detta går dock inte alls utan jag får upp felmeddelandet: "Windows kunde inte starta på grund av ett maskinvarukonfigurationsproblem med en datorhårddisk.

Det gick inte att läsa från den valda startdisken. Kontrollera startsökvägen och diskmaskinvaran." (etc).

Har ingen jäkla aning hur jag ska få skiten att funka igen, har prövat med att koppla ur den nya hårddisken men får samma felmeddelande.

Tips, lösningar, förslag, vad som helst som kan vara till hjälp mottages tacksamt.
Windows XP bootloader har den otrevliga egenheten att den skriver över alla andra bootloaders rätt upp och ner. Dessutom kommer du inte kunna starta windows 7 med NTLDR, dvs XPs bootloader, bootloadern skrevs om helt och hållet till vista och win 7.

Lösningen på detta lilla problem är att ladda ner och installera easyBCD för att återställa win7 bootloader och för att skapa en bootmeny där du kan välja vilket system som ska starta, allt förpackat i ett trevligt GUI.
Citera
2011-05-31, 21:59
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Kan inte mycket om sånt, så detta är lite OT... Men varför ha två olika Windows när W7 är bakåtkompatibel?
Okej om man har Windows och Linux, men XP och sjuan? Känns bara onödigt.
Bortsett från att en hel del spel bara vägrar att funka på sjuan som inte är alldeles bakåtkompatibel i alla lägen...
Citera
2011-05-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Bortsett från att en hel del spel bara vägrar att funka på sjuan som inte är alldeles bakåtkompatibel i alla lägen...
Som vilka spel då?
Lite nyfiken.
Citera
2011-05-31, 22:45
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Som vilka spel då?
Lite nyfiken.

Ja jag är oxo nyfiken.. jag har fått igång gamla C&C, motorhead o en massa annat gammalt skit i 7an utan probz
Citera
2011-06-01, 06:32
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Ja jag är oxo nyfiken.. jag har fått igång gamla C&C, motorhead o en massa annat gammalt skit i 7an utan probz
Det har inte jag. Gamla C&C bara vägrade att funka, detsamma ghäller knights of the old republic.
Citera
2011-06-01, 09:30
Medlem
Sätt in windows 7 installations dvdn.
Välj språk tid och tangentbordosv.

Välj "Reparea/repair blabla" för att komma åt systemåterställningsverktyget.
Välj "command prompt", skriv "cd boot", skriv "bootsect /nt60 ALL"

Starta om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in