• 4
  • 5
2011-06-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Depression är en sjukdom så du kan inte riktigt jämföra henne med friska människor.

Klart att det är. Men i detta fallet så är det mer en sjukdom när det passar. Rätt tragiskt för hon bodde hos mig ett tag. Precis allting gick bra förutom vardagssysslor som städning, laga mat etc för då kände hon sig nere... Hon satte även i funktion att hitta sommarjobb eller tillfälliga jobb på visst antal timmar / vecka, sen sjukskriva sig nära att arbetet skulle jobba så fick hon betalt sina timmar i sjukersättning...

Och nu får hon pengar av socialen varje månad + hyran betald. Borde man anmäla?
Citera
2011-06-03, 21:08
Medlem
van.hoogstratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
"Jag ser egentligen inte mig själv som fattig, men ibland inser jag att vi är nog det. Den här månaden har vi 1 500 kr till mat, kläder, hygienartiklar och bensin. Jag önskar att jag kunde bidra mer, men studiebidraget räcker knappt till busskort och hundmat.."

Hund kostar mycket, varför tar man på sig extra utgifter om man är "fattig"?

Finns ett Lyxfällan avsnitt där hunden kostar mer än barnen, sen är dom förvånade att pengarna inte räcker.
Citera
2011-06-04, 11:25
Medlem
Blocket.ses avatar
Haha, som att utlandsvistelse skulle vara någon rättighet?

Själv har jag det det bra ekonomiskt, men har inte varit utomlands sedan jag var 4 år
Citera
2011-06-04, 11:31
Medlem
HAhaas avatar
Fy fan för sådana artiklar. Blir samhället mer och mer rubbat eller vad fan är det här..
Jag växte upp med ensamstående mor och 2 syskon, hon jobbade bara 75% större delen av våren barndom. Vi åkte aldrig på några utlandssemestrar. Jag fick ärva kläder från min storebror. Moped? Ja, då fick vi jobba på somrarna. Jag vet nu att min mor fick spara större delen av året för att kunna köpa julklappar till oss för de blev en sån stor kostnad direkt för henne.
MEN jag hade en skitbra uppväxt i mindre samhälle alltid med massor av kompisar runt mig. Folk måste lära sig att prioritera rätt, fan att bara gå ut och ta en fika kosta fan lätt 50spänn bara de. Inte alltid helt lätt när man kanske har anhöriga som kan göra de så ofta de vill. Men bara genom att tänka lite längre än näsan räcker så hade många klarat mer problem än de trott.
Antar att aftonhoran lyckas när de rör upp känslor med sådana här artiklar och lyckas sälja lösnummer.
Citera
2011-06-04, 17:30
Medlem
Jag tror också att det finns alltförmånga lyxfällan människor som spenderar sina pengar fel. Inför privatekonomi på schemat i skolan så att unga får koll.
Citera
2011-06-04, 18:06
Medlem
Jag låter mig inte bli alltför upprörd över alla dessa medelålders kvinnor med hittepåkrämpor. Som jag ser det är de inget annat än ogifta hemmafruar.
Citera
2011-06-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Eller hur, som om utlandssemester en gång om året skulle vara någon form av rättighet.

+1

Vadfan, liksom.
Citera
2011-06-09, 12:29
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swisch
Jag tror också att det finns alltförmånga lyxfällan människor som spenderar sina pengar fel. Inför privatekonomi på schemat i skolan så att unga får koll.

Kallas ju för Matte A.
Citera
2011-06-09, 12:46
Medlem
klinger75s avatar
Man skjuter sig lite i foten när man har denna typen av prioriteringar , sedan sätter mamman ett dåligt exempel genom att låna till lyx konsumtion..

Om de nu skulle åka på en resa spara då ihop till den först låt alla i familjen bidra med vad de kan , grabbarna kan säkert dela ut reklam etc .
Citera
2011-06-09, 15:24
Medlem
Germanofils avatar
Vad fan liksom. Sluta grina kärringjävel!

Vår familj hade heller aldrig råd att åka utomlands förutom någon enstaka bilsemester till Norge eller Finland. Det är som sagt ingen rättighet och man har all tid i världen att ta igen det i vuxen ålder när man börjar jobba, vilket jag också har gjort.

Känner igen mig hur det är att växa upp med lite sämre ekonomiska villkor än kompisarna runtomkring, men jag är glad för att mina föräldrar uppfostrade mig enligt principen att om man vill ha något så ska man jobba för det, inte tigga bidrag eller ta idiotiska lån.
Citera
2011-06-11, 11:25
Medlem
Det är dyrare att köpa något för lånade pengar än sparade. Så den som har lån kan iaf inte kallas fattig. (Möjligen kan man göra undantag för CSN-lån).
Citera
2011-09-02, 14:53
Medlem
Platanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vad fan liksom. Sluta grina kärringjävel!

Vår familj hade heller aldrig råd att åka utomlands förutom någon enstaka bilsemester till Norge eller Finland. Det är som sagt ingen rättighet och man har all tid i världen att ta igen det i vuxen ålder när man börjar jobba, vilket jag också har gjort.

Känner igen mig hur det är att växa upp med lite sämre ekonomiska villkor än kompisarna runtomkring, men jag är glad för att mina föräldrar uppfostrade mig enligt principen att om man vill ha något så ska man jobba för det, inte tigga bidrag eller ta idiotiska lån.
Det kan ha varit det bästa jag läst på länge!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in