Citat:
Ursprungligen postat av Draken22
För företagets del spelar det mindre roll. Om Du som ägare lånar in en större summa pengar i bolaget skrivs ett skuldebrev mellan dig och bolaget. Du motsvarar i det fallet en bank. Skulle det finnas någon fördel med att låna av dig istället så är det att du inte skulle skicka bolaget till fogden om det får likviditetsproblem.
För din egen skull spelar det mer roll. Tar du ett lån i ditt namn blir det ju din kreditvärdighet som påverkas. Skulle du sedan vilja låna till en bil eller ett hus kan du få stopp om banken tycker att du inte har råd med ytterligare ett lån.
OBS Jag läste om mitt första inlägg och för att förtydliga vill jag säga att jag att min inkomst från år 2010 kommer från en tidigare anställning. Mitt bolag startades i januari i år. Där har jag inte tagit ut en krona i lön. OBS
Tack för ett informativt svar!
Hur ligger det till med sannolikheten att vi får ta ett lån privat? Iochmed att vi både som sagt är nyanställda på mitt nystartade bolag? Banken förstår ju att jag har tjänat pengar innan, men just nu har jag väl ingetting som garanterar att jag kommer kunna betala tillbaka lånet?
Jag antar att man måste vara tillsvidare anställd för att få ta ett blancolån, så måste jag i detta fall, rent hypotetiskt, fejka ett par lönespecer åt mig och min kollega? Eller räcker det att jag ger ett intyg till banken att vi är tillsvidare anställda på mitt eget företag?
Hoppas det inte lät allt för grötigt. Tack!