2011-05-31, 09:42
Medlem
Jouniors avatar
Jag behöver låna ca 300 000 kr till mitt nystartade aktiebolag.
Jag är anställd av på mitt eget AB och 2010 hade jag ca 380 000 kr i taxerad förvärvsinkomst.

En person till kan vara med att dela på lånet, hon har ca 230 000 kr i årsinkomst förra året och är också anställd på mitt bolag.

Vad enklaste och billigast; att vi försöker få ett lån på företaget med oss två som borgenärer?

Eller att att vi tar det privat tillsammans och sedan lånar ut pengar till AB:et?

Känns ju som att största problemet i båda scenarion är att vi båda är anställda på det nystartade aktiebolaget. Känns enklaste att få lånet privat, men blir möjligen lite dyrare?

Tacksam för svar!
Citera
2011-06-01, 19:17
Medlem
Draken22s avatar
För företagets del spelar det mindre roll. Om Du som ägare lånar in en större summa pengar i bolaget skrivs ett skuldebrev mellan dig och bolaget. Du motsvarar i det fallet en bank. Skulle det finnas någon fördel med att låna av dig istället så är det att du inte skulle skicka bolaget till fogden om det får likviditetsproblem.

För din egen skull spelar det mer roll. Tar du ett lån i ditt namn blir det ju din kreditvärdighet som påverkas. Skulle du sedan vilja låna till en bil eller ett hus kan du få stopp om banken tycker att du inte har råd med ytterligare ett lån.
Citera
2011-06-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jounior
Jag behöver låna ca 300 000 kr till mitt nystartade aktiebolag.
Jag är anställd av på mitt eget AB och 2010 hade jag ca 380 000 kr i taxerad förvärvsinkomst.

En person till kan vara med att dela på lånet, hon har ca 230 000 kr i årsinkomst förra året och är också anställd på mitt bolag.

Vad enklaste och billigast; att vi försöker få ett lån på företaget med oss två som borgenärer?

Eller att att vi tar det privat tillsammans och sedan lånar ut pengar till AB:et?

Känns ju som att största problemet i båda scenarion är att vi båda är anställda på det nystartade aktiebolaget. Känns enklaste att få lånet privat, men blir möjligen lite dyrare?

Tacksam för svar!
Beror väl också hur stort aktiekapitalet är, inkomster är inte allt.
Citera
2011-06-03, 11:21
Medlem
Jouniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken22
För företagets del spelar det mindre roll. Om Du som ägare lånar in en större summa pengar i bolaget skrivs ett skuldebrev mellan dig och bolaget. Du motsvarar i det fallet en bank. Skulle det finnas någon fördel med att låna av dig istället så är det att du inte skulle skicka bolaget till fogden om det får likviditetsproblem.

För din egen skull spelar det mer roll. Tar du ett lån i ditt namn blir det ju din kreditvärdighet som påverkas. Skulle du sedan vilja låna till en bil eller ett hus kan du få stopp om banken tycker att du inte har råd med ytterligare ett lån.

OBS Jag läste om mitt första inlägg och för att förtydliga vill jag säga att jag att min inkomst från år 2010 kommer från en tidigare anställning. Mitt bolag startades i januari i år. Där har jag inte tagit ut en krona i lön. OBS

Tack för ett informativt svar!
Hur ligger det till med sannolikheten att vi får ta ett lån privat? Iochmed att vi både som sagt är nyanställda på mitt nystartade bolag? Banken förstår ju att jag har tjänat pengar innan, men just nu har jag väl ingetting som garanterar att jag kommer kunna betala tillbaka lånet?

Jag antar att man måste vara tillsvidare anställd för att få ta ett blancolån, så måste jag i detta fall, rent hypotetiskt, fejka ett par lönespecer åt mig och min kollega? Eller räcker det att jag ger ett intyg till banken att vi är tillsvidare anställda på mitt eget företag?

Hoppas det inte lät allt för grötigt. Tack!
Senast redigerad av Jounior 2011-06-03 kl. 11:24.
Citera
2011-06-04, 15:10
Medlem
Du kommer i princip vara tvungen att ta lånet privat oavsett. Aningen lånar du privat eller så lånar du i företaget med personlig borgen.

Du har två alternativ:
1. Du lånar pengarna i företagets namn och går in med personlig borgen på lånet(du måste nog borga för minst 50%, men förmodligen kräver det att du borgar för hela beloppet). Lånet står alltså på företaget, men du är personligt ansvarig för lånet. Om företaget går i konkurs så måste du betala av lånet personligen.
2. Du lånar pengarna privat. Sedan har du två alternativ:
2.1 Du skriver ett skuldebrev och lånar ut pengarna till företaget och betalar eventuellt ut en marknadsmässig ränta till dig.
2.2 Du skjuter till alla pengarna som aktiekapital när du startar bolaget.

Jag föredrar nog att göra det i den ordningen de kommer här, dvs i första hand alternativ 1, andra hand 2.1 och i sista hand 2.2.
Citera
2011-06-08, 10:43
Medlem
Jouniors avatar
Tack för alla svar.

Men är det någon som har svar på min tidigare fråga?

"Hur ligger det till med sannolikheten att vi får ta ett lån privat? Iochmed att vi både som sagt är nyanställda på mitt nystartade bolag. Banken förstår ju att jag har tjänat pengar innan, men just nu har jag väl ingetting som garanterar att jag kommer kunna betala tillbaka lånet?

Jag antar att man måste vara tillsvidare anställd för att få ta ett blancolån, så måste jag i detta fall, rent hypotetiskt, fejka ett par lönespecer åt mig och min kollega? Eller räcker det att jag ger ett intyg till banken att vi är tillsvidare anställda på mitt eget företag, trots att vi inte tagit ut någon lön än?"
Citera
2011-06-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jounior
Tack för alla svar.

Men är det någon som har svar på min tidigare fråga?

"Hur ligger det till med sannolikheten att vi får ta ett lån privat? Iochmed att vi både som sagt är nyanställda på mitt nystartade bolag. Banken förstår ju att jag har tjänat pengar innan, men just nu har jag väl ingetting som garanterar att jag kommer kunna betala tillbaka lånet?

Jag antar att man måste vara tillsvidare anställd för att få ta ett blancolån, så måste jag i detta fall, rent hypotetiskt, fejka ett par lönespecer åt mig och min kollega? Eller räcker det att jag ger ett intyg till banken att vi är tillsvidare anställda på mitt eget företag, trots att vi inte tagit ut någon lön än?"

Det bästa borde väl vara om du på en gång ringer till banken och förklarar din situation? Dom kan garanterat hjälpa dig.
Citera
2011-06-08, 22:56
Medlem
Till att börja med, varför vill du ta lånet privat och inte på bolaget?
Det är mycket enklare att ta lånet på bolaget.

Ett lån på 300k till ett nystartat bolag kommer du att få borga för oavsett om du tar det privat eller på bolaget om du inte har väldigt bra historik eller väldigt bra bankkontakter vilket du inte verkar ha.

Nu vet jag inte jättemycket om hur banken gör sin slutgiltiga bedömningen, men att hur stora dina chanser du har är omöjligt att svara på med den här informationen. Men utan fast inkomst blir det nog svårt. Upp till 100k brukar gå bra om man har skött sin ekonomi bra, men jag tvivlar på att du kan få 300k om du inte kan gå in med en ganska stor del själv(30-50% kanske). Förhoppningsvis(antagligen) får banken bara inkomstuppgifter från 2010 när de gör kreditupplysningen men du kommer nog få styrka att du har pengar på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in