2011-05-30, 19:17
Medlem
jjespeeerNs avatar
Hej jag har ett fint läge att köpa en nikon D90 eller en D200 det lutar åt 200,an.
Jag kommer fotografera mkt rådjur och flera vildadjur en del slalom skidåkning med vännerna.
Även lite familje foton och sådant då givetvis.
Objektivet jag för det mesta kommer att använda är http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/nikon-70-300f45-56gaf-svr/115868.5240/.

Så vad tror ni vilken rekomenderar ni?
Citera
2011-05-30, 19:21
Medlem
tokens avatar
Jag rekommenderar ett 18-50-objektiv. Det där 75-300 kommer du att använda väldigt sällan.
Citera
2011-05-30, 19:25
Medlem
jjespeeerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Jag rekommenderar ett 18-50-objektiv. Det där 75-300 kommer du att använda väldigt sällan.

Nej det kommer jag inte, jag får ett 18-70 med kameran.
Kommer använda 70-300,an hela tiden ute i naturen som jag kommer befinna mig nästan alltid med kameran.
Citera
2011-06-02, 02:15
Medlem
Du vet att D200 släpptes 2005? 6 år på en digital systemkamera är mycket och D90 är mycket modernare på många sätt. D90 ger bättre bilder direkt ur kameran utan efterbehandling, den har bättre display och är lättare. Dock är D200 bättre handhavandemässigt, ljusmäter med gamla Ai-s objektiv, passar folk med stora händer eller folk som gillar kvalitetskänslan. Men skärmen är ingen höjdare tyvärr.
Citera
2011-06-02, 12:27
Medlem
Customizers avatar
Jag har en D-200 och måste säga att jag är väldigt nöjd med den, även om det kommit flera nya och mer moderna modeller.
Det jag främst uppskattar är kvalitetskänslan, direktval till många funktioner utan att behöva gå in i olika menyer och en bra storlek.
Detta med storlek är lite svårt, men eftersom ingen DSLR är så liten att den går ner i en ficka så tycker jag det är bättre med lite rejäla saker att hålla i.
Ison är inte den bästa och jag håller mig helst under 800.
Citera
2011-06-02, 12:57
Medlem
Idiotpods avatar
Vad är dina tidigare systemkameror?

Om det är din första, så är D90 den klarare valet.
Om du haft någonting liknande D200 (Som en D100 osv) så kan du också köra på den.

Däremot, så får du en förjävla bra kamera vilken du än väljer.
Personligen är jag supernöjd med min D90.
Citera
2011-06-03, 19:39
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Kör på en D300s istället.
Citera
2011-06-03, 20:47
Medlem
Skägg-Krales avatar
Köp en D90 och batteri/vertikalgreppet och ett extrabatteri att trycka i. Då är kameran skön att hålla i, även för oss med stora labbar. Och så har du batteri som räcker för en veckas fotograferande, eller åtminstone ett par dagar med VR aktiverat om du vill det.

Lite meckigt med några funktioner på D90, blir en del pillande i menyer, men jag gillar den.

D200 känns lite mer robust, men det är en lite äldre kamera. Nu börjar ju D90 bli lite till åren också.
Citera
2011-06-03, 22:59
Medlem
jjespeeerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Kör på en D300s istället.

Lite skillnad i prisklass?
Citera
2011-06-04, 03:36
Medlem
För vilka priser har du hittat respektive?

Fota djur -> lång brännvidd innebär liten bländare (om du nu inte är beredd att punga ut ett antal tiotusen på objektiv). Du kommer med d90 har en generation modernare sensor och JAG TROR, orkar inte googla, ger ungefär 2 extra steg. Dvs där d200 bara kan få 1/15 får du med d90 1/60, skillnaden mellan en oskarp och skarp bild... Sedan är väl tiderna för fota djur när det är mörkt/skymning/gryning ute, eller har jag fel? = lite ljus.

Fota sporter innebär att fånga snabba rörelser. Här kan man utan problem fota på dagen och samtidigt även många gånger använda normal och vidvinkel, båda oftast mycket ljusstarka. Förutom extremvidvinklarna då. Nåja. Det går också använda blixt utan att det stör. Här blir alltså d90ns modernitet ganska orelevant. D200 är vädertätad vilket är mycket trevligt i dåliga väderförhållande som dessa. Tänk dock på att även objektivet måste vara vädertätat, annars kommer väta och annat in den vägen.

En fördel som inte verkar vara nämnd är att d90 kan filma, det kan vara en kul/bra/whatever funktion vid sport. Fast om filmning är viktigt bör du istället titta på d7000. D90 är ganska usel vid filmning och det kräver stor kunskap att få något vettigt ur den.
Faktiskt kan en ny d7000 vara ett fint alternativ, men det beror på för hur billigt du hittat kamerorna och vad din budget egentligen är. D7000 är särskilt ett bra alternativ om djurfotograferingen är den huvudsakliga tanken med kameraköpet.
Senast redigerad av MooDHooDs 2011-06-04 kl. 03:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in