2011-06-13, 14:33
Medlem
Vid 9-10 fick jag antydan till bröst(inte för att jag var tjock,var skitsmal)
11-12 fick jag mens och oönskad hårväxt(som jag givetvis tog bort)
Men mina jävla bröst växte skitlångsamt.Hade a-kupa 11-13 års ålder. Sen vid 13 växte dom mera...(d-kupa nu)
Jag växte skitmycket.Gick från 151 till 164 på 1 1/2 år(trots fullbordad pubertet)
Och TS kan visst ha haft skägg när han var 13,några killar i min klass under 7:an hade det.Dom var blattar ofc! Haha.
Nej men det fanns svenska killar som var längre in i puberteten men dom hade inget skägg(kan bero på ljusa hårstrån)
Men för tjejer är det väl 8-16 och killar 11-18
Haha,kmr ihåg när alla killar var kortare i mellastadiet,pgr av dom kom i puberteten senare.
Citera
2011-06-13, 14:40
Medlem
Hur länge är man i puberteten då?
Citera
2011-06-13, 18:09
Medlem
OT raderat. Sluta jönsa er.
//Moderator
Citera
2011-06-13, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RaspberryRules
Vid 9-10 fick jag antydan till bröst(inte för att jag var tjock,var skitsmal)
11-12 fick jag mens och oönskad hårväxt(som jag givetvis tog bort)
Men mina jävla bröst växte skitlångsamt.Hade a-kupa 11-13 års ålder. Sen vid 13 växte dom mera...(d-kupa nu)
Jag växte skitmycket.Gick från 151 till 164 på 1 1/2 år(trots fullbordad pubertet)
Och TS kan visst ha haft skägg när han var 13,några killar i min klass under 7:an hade det.Dom var blattar ofc! Haha.
Nej men det fanns svenska killar som var längre in i puberteten men dom hade inget skägg(kan bero på ljusa hårstrån)
Men för tjejer är det väl 8-16 och killar 11-18
Haha,kmr ihåg när alla killar var kortare i mellastadiet,pgr av dom kom i puberteten senare.

Bara för att man har fått mens så betyder inte det att man inte växer mer.
Jag har hört att man kan växa upp till 2 dm till efter att man har fått sin mens vilket är tur för mig för annars hade jag kunnat räknas som dvärg haha.
Citera
2011-06-13, 20:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Bara för att man har fått mens så betyder inte det att man inte växer mer.
Jag har hört att man kan växa upp till 2 dm till efter att man har fått sin mens vilket är tur för mig för annars hade jag kunnat räknas som dvärg haha.
Att flickor växer så mycket som 2 dm efter mens är ytterst ovanligt. 2 dm är ju rätt mycket för att vara en killes hela pubertetstillväxtspurt. Jag skulle säga att det normala är att flickor växer nånstans i intervallet 3-8 cm efter första mens. Större delen av flickors tillväxtspurt kommer före första mens. Ett problem med att flickor får tidigare och tidigare pubertet är att de är kortare när puberteten börjar, och den förlorade tillväxten kan de inte ta igen helt och hållet.
Citera
2011-06-13, 20:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Annihilator
Jag började min pubertet på lågstadiet, det är väl mellan 7-9 år. Jag antar att mellan 10-12 år är det vanligaste,
Om du är kille får det anses vara extremt tidigt. När det gäller tjejer är det idag mer än hälften som har kommit in i pubeteten när de har fyllt tio, även om det inte behöver synas särskilt tydligt på dem - det första tecknet på att en flicka har kommit i puberteten brukar vara att det anläggs en bröstknopp, och den känns mer än den syns till en början.

Citat:
jag har tre vänner som båda hade skägg när de var runt 14 år och två st hade helskägg på gymnasiet. Själv så är jag en bit över 20 år nu och har knappt någon skäggväxt alls. Lite motsägande när jag var så tidig in i puberteten..
Skäggväxt fortsätter att tätna fram till närmare trettio års ålder för många skandinaver. Det har inte så mycket med pubertet att göra. Men sen är har olika killar naturligen olika tät skäggväxt. Det är inte konstigare än att tjejer har olika stora bröst.
Citera
2011-06-13, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att flickor växer så mycket som 2 dm efter mens är ytterst ovanligt. 2 dm är ju rätt mycket för att vara en killes hela pubertetstillväxtspurt. Jag skulle säga att det normala är att flickor växer nånstans i intervallet 3-8 cm efter första mens. Större delen av flickors tillväxtspurt kommer före första mens. Ett problem med att flickor får tidigare och tidigare pubertet är att de är kortare när puberteten börjar, och den förlorade tillväxten kan de inte ta igen helt och hållet.

Jag har bara hört det och sa inte att det stämmer
Det var faktiskt en skolsyster som sa det men det var ju 18 år sedan hon berättade det så mycket har ju hänt sen dess.
Jag är glad som sagt var att jag vart tio centimeter längre efter att jag fick min mens som jag fick väldigt tidigt.
Citera
2011-06-19, 22:42
Medlem
tunnsomlufts avatar
men om man får mens tidigt, innebär det då att man kommer i klimakteriet tidigare? för man har ju ett visst antal ägg. ????????

btw är inte ftalater ett hormonstörande ämne, utan ett aggressivt ämne som förstör (främst hos småpojkar i testikeln och även under kritiska perioden vid graviditeten). (källa: kemikalieinspektionen Bert-Ove Lund)
Citera
2011-06-20, 11:12
Medlem
Vet inte vad vetenskapen säger, men många av 11-åringarna i min omgivning har börjat få bröst, säkerligen 50% av dotterns vänner. Dock bara en som fått mens än. Jag minns inte att det var så tidigt när jag själv var i den åldern. Jag fick bröst och mens innan jag fyllde 11, medan de flesta i min klass fick det vid 12-13 års ålder.

Ang tidig mens = tidigt klimakterie... ingen aning... men jag var tidig med mensen och har vissa klimaterieliknande besvär nu innan 40 fyllda... så kanske??
Citera
2011-06-23, 23:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnsomluft
men om man får mens tidigt, innebär det då att man kommer i klimakteriet tidigare? för man har ju ett visst antal ägg. ????????
Man skulle kunna tro det, men korrelationen är snarare tvärtom, dvs att kvinnor som haft en tidig pubertet snarare får ett sent än ett tidigt klimakterium. Man kommer alltså inte i klimakteriet primärt för att ens ägg har tagit slut, och även om varje kvinna har ett begränsat antal ägg, så är det normalt inte äggantalet som är den begränsande faktorn för hur lång den fertila perioden är.

Citat:
btw är inte ftalater ett hormonstörande ämne, utan ett aggressivt ämne som förstör (främst hos småpojkar i testikeln och även under kritiska perioden vid graviditeten). (källa: kemikalieinspektionen Bert-Ove Lund)
Tyvärr säger inte den formuleringen så mycket om vad ftalater har, eller möjligen har, för verkningsmekanism i människokroppen. Ett aggressivt ämne som förstör skulle lika gärna kunna sägas om svavelsyra.
Citera
2011-06-23, 23:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza123
Vet inte vad vetenskapen säger, men många av 11-åringarna i min omgivning har börjat få bröst, säkerligen 50% av dotterns vänner. Dock bara en som fått mens än. Jag minns inte att det var så tidigt när jag själv var i den åldern. Jag fick bröst och mens innan jag fyllde 11, medan de flesta i min klass fick det vid 12-13 års ålder.
Den observationen stämmer bra med de undersökningar som finns, och med observationer från skolpersonal. Flickorna kommer i puberteten tidigare än förr i största allmänhet, men framför allt får de bröst väsentligt tidigare än förr. Första mens är i snitt fyra månader tidigare än för tjugo är sedan, medan flickorna får bröst nästan ett och ett halvt år tidigare. Din observation att mer än hälften av elvaåringarna har fått bröst stämmer ganska exakt med den senaste vetenskapliga undersökningen, som säger att genomsnittsåldern för att börja få bröst nu är 10,97 år. Den undersökningen är dansk, men svensk skolpersonal gör precis samma observationer. För tjugo år sedan var det inte på kartan att någon flicka i en normal fjärdeklass hade bh. Idag börjar den tidigaste flickan i en klass oftast med bh redan på vårdterminen i trean, och på vårterminen i fyran är det rätt vanligt att flickorna har bh.

Citat:
Ang tidig mens = tidigt klimakterie... ingen aning... men jag var tidig med mensen och har vissa klimaterieliknande besvär nu innan 40 fyllda... så kanske??
Nja, det är alltså snarast tvärtom, även om korrelationen är rätt svag.
Citera
2011-06-24, 00:02
Medlem
tunnsomlufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man skulle kunna tro det, men korrelationen är snarare tvärtom, dvs att kvinnor som haft en tidig pubertet snarare får ett sent än ett tidigt klimakterium. Man kommer alltså inte i klimakteriet primärt för att ens ägg har tagit slut, och även om varje kvinna har ett begränsat antal ägg, så är det normalt inte äggantalet som är den begränsande faktorn för hur lång den fertila perioden är.
Jag förstår verkligen inte.
Iallafall.. vad är det som är den begränsande faktorn för hur lång ens fertila period är då? Och har alla ungefär samma äggantal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in