• 1
  • 2
2011-05-31, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Ja, hasselbackspotatis är bra. Brukar göra dem enkla doppade bara i olja och salta lite. Ett tips för att potatisarna inte ska gå sönder när man skär dem är att lägga dem i en sked eller slev och skära dem, då går de inte sönder i botten. Annars kan du ha ugnsrostade grönsaker till fläskfilén; klyfta potatis, lök, paprika ( både gul och grön ), skiva zucchini, skvätt olivolja över samt salta och laga i ugnen ca 50 minuter. Värme vet jag ej exakt, kring 200 grader funkar nog. Då det är 15 min kvar: strö över fetaost (helst äkta, på fårmjölk ) och kalamataoliver.
Jag blev sjukt hungrig nu haha.
Citera
2011-06-01, 12:52
Medlem
Hoelzels avatar
En rätt med fläskfilé som jag tycker mycket om och brukar laga under svampsäsongen eller när man får en påse frysta godsaker är en sorts gratäng med ris. Den är oerhört lätt att laga och smakar underbart! Jag ger inga exakta mått men om man har lagat mat tidigare är det inte svårt att prova sig fram.

Sätt ugnen på 225 grader. Börja först med att bryna trattkantareller i rikligt med smör, krydda med lite salt och peppar och häll sedan över grädde. Låt det hela puttra några minuter och gör lite redning som du häller i så att såsen tjocknar. Koka valfri mängd ris och stek fläskfilé som du kryddar med salt och peppar, det fungerar säkert bra även med andra kryddor men det behövs verkligen inte. När detta är gjort så tar du fram en ugnssäker form som du smörar och sedan täcker botten på med det kokta riset. Placera dina bitar fläskfilé jämnt över riset. Fördela sedan svampstuvningen överst och avsluta genom att toppa rätten med lite god riven ost. Kör in formen i ugnen och låt den stå tills osten smält och blivit gyllenbrun. Servera anrättningen med en välkomponerad sallad och en god, kall öl.
Smaklig måltid!
Citera
2011-06-02, 09:36
Medlem
vi brukar gnida in fläskfilen med krossad rosepeppar jätte gott , sen ha rosepepparsås till.

en annan god sås är. krossa ca 20 grönpepparkorn o 4 enbär häll på 3 dl grädde koka upp ha i oxköttbuljong. steker du köttet använd stekskyn.
'
en annan god sås är kall cremefraiche 3 msk majonäs 3 msk mangochutney.

det som är gott till är delade tomater salta med flingsalt lite vitlök samt timjan sen en ostskiva över gratinera i ugn ca 20 min.

Nu börjar ju färskpotatisen komma så tvätta av den lägg den i långpannan och helstek de på 225 grader tills de blir mjuka, jag brukar klyfta lök o lägga i pannan med
Citera
2011-06-02, 13:49
Medlem
Hemlagad potatissallad, fräscht och gott.
Koka potatis med skalen. Låt kallna,skala sedan. Tärna potatisen.
Finhacka gul lök och några vitlöksklyftor.
Blanda 5 dl gräddfil, 1-2 msk majonäs samt några matskedar creme fraiche. Salt och peppar (svartpeppar eller chili) efter behag.
Häll såsen över potatisen och löken. Låt potatissalladen stå några timmar i kylen.
Citera
2011-06-03, 18:23
Medlem
jajahars avatar
Hasselbackspotatis med champinjonsås och en fräsch sallad. Ett tips, koka potatisen halvmjuk och lägg den sedan i en träsked när du skär den. Genom att koka den lite så går det snabbare i ugnen och du slipper en hård kärna och svartbränd yta. Sedan så har jag alltid lite finhackad lök som jag bryner innan jag tillsätter champinjonerna i min svampsås.
Citera
2011-06-04, 19:14
Bannlyst
Gör en potatisgratäng.

För att få den extra god är knepet att koka upp potatisen i hackad gul lök samt mycket vitlök i en blanding av kanske 60% mjölk och 40% grädde. Här bestämmer du själv också hur potatisen ska se ut, jag burkar köra halvtunna skivor. Ju mindre bitar desto snabbare sker kokningen i mjölk/grädde-blandningen. Koka inte för länge! Här kan man ha i valfria kryddor men salt och peppar är en självklarhet...

Koka potatisen så att den är mjuk men inte riktigt färdig. Ta sedan hela sörjan och kör ner i en ugnsform och in i ugnen. När du börjar få till en fin yta så tar du ut formen och klär den i folie, kör sedan in skiten igen. Mot slutet kan du ha på en god, riven ost.

Detta är en riktigt god och krämig potatisgratäng.

Nu till sommaren kan du göra en variant på en tysk potatissallad också. Kokad, kall potatis som du tärnar i önskad storlek, kokt, kallt ägg som du hackar och strimlad rödlök till. Blanda sedan en önskad mängd balsamico, krydda med svartpeppar och salt och hacka upp mycket gräslök eller persilja och ha i mot slutet...rör runt! Perfekt picknickmat. Om du inte vill ha det så torrt så kan du ha en klick gräddfil till. Fläskfilén måste nödvändigtvis inte vara "varm" ...

Detta är en riktigt fräsch och enkel potatissallad som är fettsnål och inte lika slibbig. Du kan ha i princip vad som helst till den, grillat kött funkar perfekt. Rostbiff går också utmärkt. Vill man trixa till det kan man ha i kapris i den också...
Citera
2011-06-04, 20:01
Medlem
zepofans avatar
Eftersom jag försöker hålla ned på kolhydrater så går ju tillbehör som potatis och ris bort. Jag brukar smörslunga något hekto delade champinjoner till fläskfilén, kanongott och väldigt lite kolhydrater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in