2011-05-30, 05:33
Medlem
InternetTuffings avatar
Vid omvalet i Västra götaland för inte så länge sedan rapporterades som ni säkert vet ett väldigt lågt röstdeltagande, speciellt bland unga om jag inte minns fel.
Ponera att samma sak händer valet 2014, röstskolkarna är nu uppe i 30%
Många skiter helt enkelt i att rösta, förtroendet för politiker och journalister sjunker för varje minut som går.
Vad händer då? Hur ska våra stackars politiker kunna styra vårt land (åt helvete) om fler och fler helt enkelt skiter i vem som vinner valet?

Missnöjet växer, jag vet att det finns fler än jag som inte litar en sekund på 'sjuklövern' (eller SD heller för den delen, makalöst oseriöst parti). Personligen blir jag bara arg när det valkas valtider, brukar förstöra så många skyltar som möjligt.

Men som sagt, kan ni tänka er att röstskolka, som en slags protest mot hycklarna i riksdagen?
Citera
2011-05-30, 06:22
Medlem
Ilerras avatar
Det kommer alltid finnas dem som röstar, det du föreslår är lika värdelöst som att köpa en elbil för att skydda miljön.
Citera
2011-05-30, 06:37
Medlem
LokalaNyheters avatar
Jag tror inte många bryr sig ifall det är en röd slips eller en blå slips som knullar dig i röven.
Folk har väll fattat att dom råttorna är alla likadana.

Vi lever i en demokratisk diktatur.
Citera
2011-05-30, 06:53
Medlem
Svizzeras avatar
så enkelt är det tyvärr inte. röstskolkar du så blir de röster som faktiskt kommer in mer värda.

rösta! det är inte bara din skyldighet utan din rättighet, många har fått sätta livet till bara för att kunna få rösta.

sedan kan du lägga din röst lite strategiskt. ser du att ett parti ligger på gränsen för att åka ut kan du ju stödja det partiet lite. eller ett annat som försöker röra runt lite i den mögliga politikgrytan.
Citera
2011-05-30, 07:16
Medlem
InternetTuffings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
så enkelt är det tyvärr inte. röstskolkar du så blir de röster som faktiskt kommer in mer värda.

rösta! det är inte bara din skyldighet utan din rättighet, många har fått sätta livet till bara för att kunna få rösta.

sedan kan du lägga din röst lite strategiskt. ser du att ett parti ligger på gränsen för att åka ut kan du ju stödja det partiet lite. eller ett annat som försöker röra runt lite i den mögliga politikgrytan.

Men om man inte bryr sig då? det blir ju ingen större skillnad ändå och varför skulle det vara en skyldighet att rösta? Så som jag ser det så finns det inget parti just nu som förtjänar min röst.
Vi får väl se 2014, men tror inte jag kommer ändra uppfattning.
Citera
2011-05-30, 07:21
Medlem
Citat:

Det är då banne mig inte min skyldighet att legitimera varken demokratin eller något samhällskontrakt. Inte heller har jag någon som helst rättighet att legitimera förtryck och våld.

Sverige, liksom Nazityskland, är ett utmärkt exempel på konsekvenserna av att folk höjer demokrati på ett pedestal och slutar leta efter förbättringar.
Citera
2011-05-30, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilerra
Det kommer alltid finnas dem som röstar, det du föreslår är lika värdelöst som att köpa en elbil för att skydda miljön.
Fy satan vilket bra perfekt inlägg. Du fick med alla man behöver i ett bra inlägg med en enda mening. +8 till dig...
Citera
2011-05-30, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternetTuffing
Vid omvalet i Västra götaland för inte så länge sedan rapporterades som ni säkert vet ett väldigt lågt röstdeltagande, speciellt bland unga om jag inte minns fel.
Ponera att samma sak händer valet 2014, röstskolkarna är nu uppe i 30%
Många skiter helt enkelt i att rösta, förtroendet för politiker och journalister sjunker för varje minut som går.
Vad händer då? Hur ska våra stackars politiker kunna styra vårt land (åt helvete) om fler och fler helt enkelt skiter i vem som vinner valet?

Missnöjet växer, jag vet att det finns fler än jag som inte litar en sekund på 'sjuklövern' (eller SD heller för den delen, makalöst oseriöst parti). Personligen blir jag bara arg när det valkas valtider, brukar förstöra så många skyltar som möjligt.

Men som sagt, kan ni tänka er att röstskolka, som en slags protest mot hycklarna i riksdagen?

Valsystemet funkar idag som så att de som inte röstar ger bort sina röster till de som röstar.
Så om enbart 50% röstar så har de i princip 2 röster vardera istället för 1 röst. Att röst-skolka är nog det dummaste en väljare egentligen kan göra.
Citera
2011-05-30, 09:12
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetTuffing
Men om man inte bryr sig då? det blir ju ingen större skillnad ändå och varför skulle det vara en skyldighet att rösta? Så som jag ser det så finns det inget parti just nu som förtjänar min röst.
Vi får väl se 2014, men tror inte jag kommer ändra uppfattning.

du bryr dig inte om vilka lagar vi ska ha, hur mycket skatt du ska tvingas betala eller vilka tjänster staten ska stå för? visst, människor är givetvis olika, men du måste väl ha ett minimalt intresse av hur din omgivning och dina levnadsvillkor ser ut?

det är lätt att klaga om ditten och datten, kom med egna förslag istället! vad ska man ändra på exakt för att du tycker att parti blir värt att rösta på?
Citera
2011-05-30, 09:15
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enthastic
Det är då banne mig inte min skyldighet att legitimera varken demokratin eller något samhällskontrakt. Inte heller har jag någon som helst rättighet att legitimera förtryck och våld.

Sverige, liksom Nazityskland, är ett utmärkt exempel på konsekvenserna av att folk höjer demokrati på ett pedestal och slutar leta efter förbättringar.

hur tänkte du nu? nazityskland var ingen demokrati.

visst är det din skyldighet och rättighet att rösta på det parti du tycker är bäst! var glad att du tillåts göra det med jämna mellanrum. sådana som du borde flytta till vitryssland, nordkorea eller kuba istället. då lär du kanske komma på bättre tankar...
Citera
2011-05-30, 09:18
Medlem
Aldrig att jag röstskolkar. Det hjäper ju bara de efterblivna, dvs. TS. Nej du, kamma dig och rösta, snorvalp.
Citera
2011-05-30, 09:33
Medlem
InternetTuffings avatar
Citat:
du bryr dig inte om vilka lagar vi ska ha, hur mycket skatt du ska tvingas betala eller vilka tjänster staten ska stå för? visst, människor är givetvis olika, men du måste väl ha ett minimalt intresse av hur din omgivning och dina levnadsvillkor ser ut?

det är lätt att klaga om ditten och datten, kom med egna förslag istället! vad ska man ändra på exakt för att du tycker att parti blir värt att rösta på?

Suck, jo det är klart jag bryr mig men jag gillar inte den svenska modellen. Direktdemokrati som i Schweiz hade varit något, kanske svårare att åstadkomma i ett större land som Sverige, nåja.

Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Aldrig att jag röstskolkar. Det hjäper ju bara de efterblivna, dvs. TS. Nej du, kamma dig och rösta, snorvalp.

Aldrig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in