2024-10-18, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Jag kan inte svara på det tyvärr. Min misstanke är att Monero inte skulle existera idag om det inte vore spårbart på något sätt. Jag ägnar mig inte åt scare mongering. Jag kämpar för personlig integritet, men faktum kvarstår.
Om monero inte är spårbart (vilket du indirekt redan erkänt), exakt hur skulle monero i så fall förmås att försvinna?

1. Hur får du en ledger på en privatpersons hårddisk att försvinna?
2. Hur genomför du 1. på samtliga hårddiskar samtidigt?
Citera
2024-10-18, 14:07
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Om monero inte är spårbart (vilket du indirekt redan erkänt), exakt hur skulle monero i så fall förmås att försvinna?

1. Hur får du en ledger på en privatpersons hårddisk att försvinna?
2. Hur genomför du 1. på samtliga hårddiskar samtidigt?

Det var inte så jag menade. Man kan gå efter de som hostar wallets och exchanges som på något sätt befattar sig med Monero, vilket redan skettt i stor skala. När du köper Monero på en decentraliserad exhange mot låt säga exempelvis Ethereum, så måste du någonstans ha köpt dina Ethereum, eller hur? Samma sak när någon vill casha ut. Då måste sälja på en exchange och få pengar till bankkontot. Som sagt, det finns alltid en on-ramp och en off-ramp. Monero är åtminstone säkrare än Bitcoin, det kan man så fast. Jag uppmuntrar med detta inte till någon typ av kriminalitetm utan resonemanget är hypotetiskt och handlar om personlig integritet visavi staten.
Citera
2024-10-19, 18:31
Medlem
Citat:
Det var inte så jag menade. Man kan gå efter de som hostar wallets och exchanges som på något sätt befattar sig med Monero, vilket redan skettt i stor skala. När du köper Monero på en decentraliserad exhange mot låt säga exempelvis Ethereum, så måste du någonstans ha köpt dina Ethereum, eller hur? Samma sak när någon vill casha ut. Då måste sälja på en exchange och få pengar till bankkontot. Som sagt, det finns alltid en on-ramp och en off-ramp. Monero är åtminstone säkrare än Bitcoin, det kan man så fast. Jag uppmuntrar med detta inte till någon typ av kriminalitetm utan resonemanget är hypotetiskt och handlar om personlig integritet visavi staten.
Du skrev "En enda transaktion som går offentlig kan räcka för avanonymisering", och inget av det du skriver ovan innebär avanonymisering.

Att man köpt och sålt monero på en exchange och alla vet att man gjort det och hur mycket, avanonymiserar inte på något sätt en monero-transaktion till eller från knarkhandlare på darknet för de moneros man köpt.

Citat:
Observers cannot decipher addresses trading Monero, transaction amounts, address balances, or transaction histories
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Monero

Det du beskriver stämmer för bitcoin, men inte för monero.
Citera
2024-10-22, 09:28
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Du skrev "En enda transaktion som går offentlig kan räcka för avanonymisering", och inget av det du skriver ovan innebär avanonymisering.

Att man köpt och sålt monero på en exchange och alla vet att man gjort det och hur mycket, avanonymiserar inte på något sätt en monero-transaktion till eller från knarkhandlare på darknet för de moneros man köpt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Monero

Det du beskriver stämmer för bitcoin, men inte för monero.

Jo, om myndigheterna lyckas få tag på din privata nyckel så är Monero spårbart. Det har dock en mycket högre grad av anonymitet än Bitcoin. Jag stödjer anonymitet.
Citera
2024-10-22, 21:46
Medlem
Citat:
Jo, om myndigheterna lyckas få tag på din privata nyckel så är Monero spårbart. Det har dock en mycket högre grad av anonymitet än Bitcoin. Jag stödjer anonymitet.
Det där är som att säga att ett lås inte går att lita på eftersom någon kan råka få tag på nyckeln.
Citera
2024-10-23, 08:52
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Det där är som att säga att ett lås inte går att lita på eftersom någon kan råka få tag på nyckeln.

Men så är det ju.
Citera
2024-10-23, 18:23
Medlem
Citat:
Men så är det ju.
Det du då blandar ihop är hur säkert låset i sig är, oh användarens missbruk.

Publicera alla dina bankuppgifter här inklusive koder från securekey var 10e sekund och hävda sedan att du inte kan lita på din bank.

På den intellektuella nivån är det du hävdar att man inte kan lita på Monero och dess anonymitet vid betalning av varor på darknet.
Citera
2024-10-25, 23:01
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Det du då blandar ihop är hur säkert låset i sig är, oh användarens missbruk.

Publicera alla dina bankuppgifter här inklusive koder från securekey var 10e sekund och hävda sedan att du inte kan lita på din bank.

På den intellektuella nivån är det du hävdar att man inte kan lita på Monero och dess anonymitet vid betalning av varor på darknet.

Jaja, Monero är ganska säkert, än så länge. Vill någon casha ut: not so safe.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-10-25 kl. 23:05.
Citera
2024-10-26, 07:41
Medlem
Citat:
Jaja, Monero är ganska säkert, än så länge. Vill någon casha ut: not so safe.
Inte om man cashar ut till en svensk bank nej, eller annan officiell bank heller för den delen.

Gör man det har man nog missat poängen med anonyma kryptovalutor som Monero.

Men det är möjligt, om man kan visa att krediterna är "rena", men då är de inte särskilt anonyma längre.
Citera
2025-03-26, 08:40
Medlem
Crime-boy2s avatar
Ligger det nån sanning i allt som påstås om Darkweb? Att man kan hyra en hitman och att människohandel eller liknande förekommer? Eller är det mesta fantasier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in