2019-03-26, 21:12
Medlem
Kan må vara en korkad fråga och blindhet.. Men kan man inte ändra till BTC istället för att se i SEK?
Alltså annonsernas priser i BTC.
Citera
2019-03-26, 21:15
Medlem
Snasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffeboix26
Kan må vara en korkad fråga och blindhet.. Men kan man inte ändra till BTC istället för att se i SEK?
Alltså annonsernas priser i BTC.

Man kan tyvärr inte det. Tror de kommer fixa så det går, de har en del att greja med nu i början.
Citera
2019-03-27, 15:24
Medlem
Deep/dark web ämne?

Ska hålla ett NP tal i skolan om internets ''mörka'' sida, dvs. deep/dark web.
Talet ska vara runt 4 minuter långt, men har ingen aning om vad jag ska tala om...
Några tipps?
Citera
2019-03-27, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av d1rTY
Ska hålla ett NP tal i skolan om internets ''mörka'' sida, dvs. deep/dark web.
Talet ska vara runt 4 minuter långt, men har ingen aning om vad jag ska tala om...
Några tipps?
Tala om vad det faktiskt är. Det är dock inte lika mörkt och häftigt som du tror att det är.
https://www.torproject.org/about/history/
Citera
2019-03-27, 15:30
Bannlyst
Skriv bara om hur det är mycket olagliga grejor och hur farligt det är(fast det nu inte är det)
Din lärare vet inge bättre
Skriv om historien.
Citera
2019-03-27, 15:41
Medlem
Finnj-vels avatar
Skriv sanningen, går man in på en sida där så kan huset börja brinna och man får virus direkt, och alla säljer/köper barn och allt man laddar ner är barnporr. Jag känner en kille som fick 1KG kokain (99% rent) helt gratis när han gick in på en drog-hem-sida. Han fick livstid i fängelse.

Du kan också säga att TOR är en programvara som "routar" din trafik via andra datorer var som helst i världen som också kör TOR. Poängen är att slutdestinationen inte ska se vem som begärde informationen från början, samt att avancerad kryptografi gör så att datorerna i kedjan inte kan läsa av trafiken hur som helst.

Du kan även säga att tack vare att trafiken routas via så många datorer så har man teoretiskt sett skapat ett helt nytt (virtuellt) WAN. TOR lägger till DNS-inställningar som gör så att hemsidor med TLD .onion är nåbara men enbart om man är uppkopplad till TOR.

Med andra ord: Ska du göra TOR intressant för en massa skitungar så kan du ta mitt första stycke, men vill du vara saklig så kan du prata om att det är som ett globalt virtuellt nätverk som vem som helst kan ansluta sig till, och det är väldigt svårt att se vem som begär vilken information. Det är därför väldigt lämpligt för grävande journalister och andra som behöver skydda sin identitet.
Citera
2019-03-31, 18:27
Medlem
Jag använder Tor i tails. Nu läste jag att man bör använda Tor + vpn + tails.

Hur går det till?

Är vpn + tails + tor overkill om man bara gör lite små-shady affärer. Jag kör från mitt privata nätvetk.
Citera
2019-03-31, 18:30
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Jag använder Tor i tails. Nu läste jag att man bör använda Tor + vpn + tails.

Hur går det till?

Är vpn + tails + tor overkill om man bara gör lite små-shady affärer. Jag kör från mitt privata nätvetk.

Vad/vem försöker du skydda dig från?
Citera
2019-03-31, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Vad/vem försöker du skydda dig från?

Polisen antar jag. ”Småhandlare för självmedicinering”. Svårt att se att någon skulle lägga ner några större resurser mot just mig. Därför jag skrev ”overkill”.

Jag vet inte hur polisen arbetar. Tänkte kanske främst om det skulle bli någon större razzia eller så.

Läste någonstans att internetleverantörer (Bahnhof, telia, com hem osv) kan fatta misstankar om det ser att någon kör tails på deras nät. Ligger det något i det?
Citera
2019-03-31, 19:52
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Polisen antar jag. ”Småhandlare för självmedicinering”. Svårt att se att någon skulle lägga ner några större resurser mot just mig. Därför jag skrev ”overkill”.

Jag vet inte hur polisen arbetar. Tänkte kanske främst om det skulle bli någon större razzia eller så.

Läste någonstans att internetleverantörer (Bahnhof, telia, com hem osv) kan fatta misstankar om det ser att någon kör tails på deras nät. Ligger det något i det?

Polisen kommer knappast lägga resurser på att kontakta ISP:er, VPN-leverantörer eller utföra timing attacker mot tor-nätverket om du köper småmängder. Åker du dit är det antagligen för att någon på posten fattar misstanke, du finns i något register eller utgående brev hos säljare som torskat dit (genom old school polisarbete). Men det är klart det är bra att vara lagom paranoid. tails är fint!

Din ISP kan såklart se att du kopplar upp dig till en guard node i tor nätverket men dom lär knappst ringa polisen varje gång detta sker. Finns många legitima (som i lagliga) användningsområden gällande tor. Använder det själv t.ex dagligen för ssh.
Citera
2019-04-17, 08:29
Medlem
Hur ökar säkerheten mot phishing en sajt genom bookmark?
Citera
2019-04-19, 19:46
Medlem
Någon vänlig som kan hjälpa mig att komma in på Darknet? Finns saker jag vill beställa hem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in