2011-05-29, 23:36
Medlem
swimp78s avatar
Jag tänkte på det när jag läste tråden om "ni-reform". Hur fel det kan bli när man inbillar sig att man uppnår "det klassiska" genom att härma det gamla rakt av. En av forumets moderatorer beskrev t ex. hur han sa "ni" till äldre personer för att vara "artig" (utan att fatta, tyldligen, att äldre personer blir förolämpade av att "nias") och hur han tilltalade folk med "herrn" och "fröken". Det fick mig att dra på munnen.

Jag uppfattar det som om vissa yngre människor hamnar riktigt fel just genom detta.
Anledningen är att de saknar insikt om att man inte bara kan kopiera allt rakt av. Man måste anpassa det klassiska till det moderna.

Vill man vara en "äkta" gentleman så måste man alltså "översätta" forna tiders gentlemanna-beteende till den nutid man lever i.
..Annars riskerar man bli en löjeväckande anakronism, en maskeradfigur.

Detta gäller alltså såväl beteenden, hur man tilltalar folk, och hur man klär sig.

Föreställ er en 19-åring iklädd kostym med tillhörande väst och fickur, ansiktsbeklädd mrf fjunmustasch (som vill vara en grosshandlarmustasch från 1910) som kalvar omkring i Sverige 2011 och kallar folk för "Fru Nilsson" "Fabrikör Ekelund" eller "lilla fröken" (eftersom de sett att man gör det i svensk film från 40-talet). Är inte den lite skrattretande, allvarligt talat?

Vad anser ni i frågan? Visst är det trevligt att njuta av en förgången tid, men samtidigt inte möjligt att med värdighet kopiera den rakt av.
Citera
2011-05-29, 23:41
Bannlyst
Håller med att kopiera något rakt av är alltid dåligt. När det gäller klädseln så handlar det om personlig smak.

Men hur man snackar och beter sig får man nog anpassa sig lite efter 2011 för att inte se ut som ett skämt.
Citera
2011-05-29, 23:48
Medlem
Inte många påstår att man helt och hållet skall adaptera sekelskiftes-livsstilen - däremot så är Sverige ett av få länder som faktiskt inte använder någon motsvarighet till ni, och det är väl det som fått folk att reagera.
Citera
2011-09-08, 21:12
Medlem
Ord och kläder är som verktyg i våra liv. Således är det hur man använder sina verktyg som har betydelse. Att springa runt och nia folk eller ha på sig hög hatt, är som att hamra spik med en slägga

Men det är väl som allt annat idag. Det ska gå snabbt, va direkt och enkelt. Det har fallit i glömska att det är den långa resan som formar oss. Sluta packa börja resa.
Citera
2011-09-08, 23:29
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Tyckte också ni-tråden var en riktigt pinsam historia.

Stickspår: Överlag finns det rätt många fördomar om män med klassisk stil och tyvärr verkar det som flera gör sitt bästa för att spä på stereotypen ytterligare genom att odla en bild av sig själv som någon jävla godsägare.

Följande saker ska man tydligen vara intresserad av:

Gamla sportbilar från 60-talet, gärna engelska (och i synnerhet E-Type).
Vin och (i värsta fall) whisky
Cigarrökning
Jakt (bonuspoäng ges för lerduveskytte)
Segling
Semester på Rivieran
Klassisk musik (bonuspoäng för opera)
Lyxrestauranger
Kabinväskor ("för jag är en världsvan typ som flyger jävligt mycket så jag är alltid på jakt efter en ny" - antar jag)

Och till sist detta jävla högtravande språk som så många envisas med, där det verkar råda en tävlan om vem som kan använda flest ålderdomliga uttryck och ord med fler än sex bokstäver, även när man bara nästan vet vad de betyder. Nej, man framstår inte som beläst, utan snarare som en djupt osäker, ytlig typ.

Fler förslag?
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2011-09-08 kl. 23:33.
Citera
2011-09-09, 07:43
Medlem
Panchreas avatar
Haha!

Nu drömmer jag iofs om en värld där man tilltalas med "ingenjör Efternamn", men jag får erkänna att det bara är för att det får mig att känna mig viktig

Men visst, det är ju lite problemet med folk som diskuterar kvalitetsskor, mustascher och dylikt. Många ser bara utklädda ut tyvärr.
Citera
2011-09-09, 11:29
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Haha!

Nu drömmer jag iofs om en värld där man tilltalas med "ingenjör Efternamn", men jag får erkänna att det bara är för att det får mig att känna mig viktig

Men visst, det är ju lite problemet med folk som diskuterar kvalitetsskor, mustascher och dylikt. Många ser bara utklädda ut tyvärr.

Ja, problemet idag är just att pöbeln springer omkring utklädda till vad de inbillar sig är en gentleman. Tyvärr har de glömt att begreppet innebär betydligt mer än ett polerat yttre. Ibland längtar jag tillbaka till den gamla goda tiden när man kunde skilja på folk och fä.
Citera
2011-09-09, 11:33
Medlem
Instämmer helt med OP. På tal om att äldre blir förolämpade av att "nias" så irriterar sig min 60-årige (Ja, jag säger far till min farsa) sig på dessa klämkäcka ungdomar som envisas med att tilltala honom med "ni" för att de tror att det är vuxnare och respektfullt.
Citera
2011-09-09, 11:54
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Instämmer helt med OP. På tal om att äldre blir förolämpade av att "nias" så irriterar sig min 60-årige (Ja, jag säger far till min farsa) sig på dessa klämkäcka ungdomar som envisas med att tilltala honom med "ni" för att de tror att det är vuxnare och respektfullt.

Beror på vilka ungdomar, vi blatte-blattish är för det mesta uppfödda med att göra skillnad på "du" och "ni". Visserligen ska man ta seden dit man kommer men vissa saker sitter i ryggmärgen.

Kan vi för övrigt få exempel på hur dagens gentleman ska se ut och bete sig.
Citera
2011-09-09, 12:24
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Tyckte också ni-tråden var en riktigt pinsam historia.

Stickspår: Överlag finns det rätt många fördomar om män med klassisk stil och tyvärr verkar det som flera gör sitt bästa för att spä på stereotypen ytterligare genom att odla en bild av sig själv som någon jävla godsägare.

Följande saker ska man tydligen vara intresserad av:

Gamla sportbilar från 60-talet, gärna engelska (och i synnerhet E-Type).
Vin och (i värsta fall) whisky
Cigarrökning
Jakt (bonuspoäng ges för lerduveskytte)
Segling
Semester på Rivieran
Klassisk musik (bonuspoäng för opera)
Lyxrestauranger
Kabinväskor ("för jag är en världsvan typ som flyger jävligt mycket så jag är alltid på jakt efter en ny" - antar jag)

Och till sist detta jävla högtravande språk som så många envisas med, där det verkar råda en tävlan om vem som kan använda flest ålderdomliga uttryck och ord med fler än sex bokstäver, även när man bara nästan vet vad de betyder. Nej, man framstår inte som beläst, utan snarare som en djupt osäker, ytlig typ.

Fler förslag?

Jag tycker att allt det du radar upp förutom cigarrer (vanliga Lucky Strikes duger gott) är trevligt.
(Lägg till italienska Riva-båtar, träsegelbåtar från 30-talet och vackra damer.)

Jag förstår ändå samtidigt vad du menar, och det är nog lätt att uppfattas som skitnödig om man ska gå runt och ge sken av allt detta. Det handlar nog mest om att göra allt på ett snyggt sätt, jag uppfattas av många av mina vänner som konservativt lagd och kräsen men samtidigt också ganska laid back utan en ostrongaffel uppkörd där bak.
Och de gillar mig för det, även fast de ofta inte alls delar intressena.
Citera
2011-09-09, 12:49
Medlem
jaybones avatar
Du har rätt i allt du skriver TS, men du sparkar in en öppen dörr då ingen lär argumentera emot dig.
Citera
2011-09-09, 14:17
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Du har rätt i allt du skriver TS, men du sparkar in en öppen dörr då ingen lär argumentera emot dig.

Ingen lär argumentera mot eftersom den attityd jag vänder mig mot baserar sig på outvecklade och halvt omedvetna värderingar hos de som bär fram den. Men nog finns det en och annan klassisk stil-flashbackare som visar likhet med min halmdocka.
Senast redigerad av swimp78 2011-09-09 kl. 14:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in