• 1
  • 2
2015-09-11, 08:39
Medlem
Eriks recept såg riktigt gott ut, men du glömde cayenne! Man måste ha iaf en gnutta i för att få den over the top!
Citera
2015-09-11, 10:33
Medlem
habilgerbils avatar
Det som sätter bäst piff på en potatissoppa, med eller utan purjolök, är förutom salt, peppar och grädde en generös mängd rivet citronskal, citronsaft och timjan.
Citera
2015-09-11, 14:26
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Du känner för för att skriva receptet på den där soppan? Det lät intressant.
Jag kokade potatis+morötter tills dom var nästan klara, sen stekte jag purjolök ett tag, slängde i potatis+morötter och stekte dom nån minut också, kryddade med salt+lökpulver.
Hällde över creme fraiche med smak, paprika+chili och lite champinjoner+kantarelle samt lite vatten. Lät det puttra ett tag och hade i diverse kryddor, grönsaksbuljong+en ganska söt chilisås och lite andra smaksättare. Blev nästan som en gryta men lätt att justera med mer vatten
Citera
2015-09-11, 18:12
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Jag kokade potatis+morötter tills dom var nästan klara, sen stekte jag purjolök ett tag, slängde i potatis+morötter och stekte dom nån minut också, kryddade med salt+lökpulver.
Hällde över creme fraiche med smak, paprika+chili och lite champinjoner+kantarelle samt lite vatten. Lät det puttra ett tag och hade i diverse kryddor, grönsaksbuljong+en ganska söt chilisås och lite andra smaksättare. Blev nästan som en gryta men lätt att justera med mer vatten

Jag ska testa det här! En sak bara: kan man använda något annat istället för morötter? Något tips?
Citera
2015-09-11, 23:47
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Jag ska testa det här! En sak bara: kan man använda något annat istället för morötter? Något tips?
Palsternacka kan du ha i, om du vill ha kött så kan du ha i stekt bacon som du lägger i när man serverar. Champinjoner som du steker väl (vattnet ska ur) kan också vara gott.
Resterna gratinerade jag med västerbottensost på toppen, det blev mer som en gryta än en soppa men om man har i mer vatten+grönsaksbuljong för smak så blir det nog bra ändå.
Kom ihåg att salta grönsakerna innan du häller på creme fraiche, annars blir dom lätt smaklösa.
Senast redigerad av lehiral 2015-09-11 kl. 23:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in